Citat:
Du har en poäng i att man kan agera konstigt i chock, och även i att domstolen har högre krav än "detta låter skumt, du ljuger nog". Poängen med mitt inlägg var delvis att jag helt enkelt undrar hur han själv försökt förklara detta, för jag antar att man frågar sådant vid förhör, men det är mycket möjligt att det inte framkommit i media. Hur skulle du förklara ditt egna agerande om du hamnade i chock? Går det att förklara i efterhand? Jag säger inte att han gjorde det men domstolen måste kunna utesluta det. Att Rami filmade i duschen kan bero på att han ville försöka visa sin oskuld till brottet. Tror du det är vanligt att kallblodiga mördare filmar sina offer i efterhand?
Det är inte bara hans agerande som gör att det luktar hopkok. Min bild av deras redogörelse i förhållande till fastställda tidpunkter blir ungefär: Yara är vid medvetande (eftersom de pratar med henne?), ett fåtal minuter senare har man avslutat skype-samtalet(som pågick medan det filmades?) utan att mamman får prata med (den då vakna?) Yara och utan att man säger till mamman att Yara kommit hem och varit skadad eller att något är fel, tagit in henne i duschen för att väcka den nu uppenbart livlösa flickan som inte verkar reagera trots dusch. Sedan väntar man någon timme. Sedan kommer man på att hon inte vaknar, ringer ambulans och gråter, för nu är det bråttom!
Jag vet inte huruvida kallblodiga mördare brukar filma sina offer, ska man tro tv-serier (och det ska man nog inte) är det just de som filmar alltihopa för att ha som underhållning i efterhand. Om man helt plötsligt påträffar någon svårt skadad tror jag inte den vanligaste responsen är att filma denne. Det tycker jag snarare tyder på att man släppt den akuta chocken och livräddningstänket och börjar planera för framtiden och inse att detta kan se illa ut när polisen kommer.
Citat:
Absolut! Men jag minns Lindome-fallet och upprördheten därefter, hur lagen eller praxis ändrades för att det inte skulle upprepas, och hur ingen riktigt vet vad som hände med Linda, Elin, och Caroline men man vet att det de misstänkta sa inte kunde stämma, och nu sitter tre personer dömda för de brotten. Därför tror jag inte att någon av dem kommer att frias.
Det jag kan säga är att jag tror domstolen gärna vill döma gärningsmännen. Det är en liten flicka som blivit misshandlad till döds av sin eller sina vårdnadshavare och trycket att få en fällande dom är hög. Jag hade önskat att bevisningen var bättre. Starka bevis ger bra rättssäkerhet.