2014-10-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Hur skulle du förklara ditt egna agerande om du hamnade i chock? Går det att förklara i efterhand? Jag säger inte att han gjorde det men domstolen måste kunna utesluta det. Att Rami filmade i duschen kan bero på att han ville försöka visa sin oskuld till brottet. Tror du det är vanligt att kallblodiga mördare filmar sina offer i efterhand?
Du har en poäng i att man kan agera konstigt i chock, och även i att domstolen har högre krav än "detta låter skumt, du ljuger nog". Poängen med mitt inlägg var delvis att jag helt enkelt undrar hur han själv försökt förklara detta, för jag antar att man frågar sådant vid förhör, men det är mycket möjligt att det inte framkommit i media.

Det är inte bara hans agerande som gör att det luktar hopkok. Min bild av deras redogörelse i förhållande till fastställda tidpunkter blir ungefär: Yara är vid medvetande (eftersom de pratar med henne?), ett fåtal minuter senare har man avslutat skype-samtalet(som pågick medan det filmades?) utan att mamman får prata med (den då vakna?) Yara och utan att man säger till mamman att Yara kommit hem och varit skadad eller att något är fel, tagit in henne i duschen för att väcka den nu uppenbart livlösa flickan som inte verkar reagera trots dusch. Sedan väntar man någon timme. Sedan kommer man på att hon inte vaknar, ringer ambulans och gråter, för nu är det bråttom!

Jag vet inte huruvida kallblodiga mördare brukar filma sina offer, ska man tro tv-serier (och det ska man nog inte) är det just de som filmar alltihopa för att ha som underhållning i efterhand. Om man helt plötsligt påträffar någon svårt skadad tror jag inte den vanligaste responsen är att filma denne. Det tycker jag snarare tyder på att man släppt den akuta chocken och livräddningstänket och börjar planera för framtiden och inse att detta kan se illa ut när polisen kommer.

Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Det jag kan säga är att jag tror domstolen gärna vill döma gärningsmännen. Det är en liten flicka som blivit misshandlad till döds av sin eller sina vårdnadshavare och trycket att få en fällande dom är hög. Jag hade önskat att bevisningen var bättre. Starka bevis ger bra rättssäkerhet.
Absolut! Men jag minns Lindome-fallet och upprördheten därefter, hur lagen eller praxis ändrades för att det inte skulle upprepas, och hur ingen riktigt vet vad som hände med Linda, Elin, och Caroline men man vet att det de misstänkta sa inte kunde stämma, och nu sitter tre personer dömda för de brotten. Därför tror jag inte att någon av dem kommer att frias.
Citera
2014-10-29, 13:58
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Du har en poäng i att man kan agera konstigt i chock, och även i att domstolen har högre krav än "detta låter skumt, du ljuger nog". Poängen med mitt inlägg var delvis att jag helt enkelt undrar hur han själv försökt förklara detta, för jag antar att man frågar sådant vid förhör, men det är mycket möjligt att det inte framkommit i media.

Det är inte bara hans agerande som gör att det luktar hopkok. Min bild av deras redogörelse i förhållande till fastställda tidpunkter blir ungefär: Yara är vid medvetande (eftersom de pratar med henne?), ett fåtal minuter senare har man avslutat skype-samtalet(som pågick medan det filmades?) utan att mamman får prata med (den då vakna?) Yara och utan att man säger till mamman att Yara kommit hem och varit skadad eller att något är fel, tagit in henne i duschen för att väcka den nu uppenbart livlösa flickan som inte verkar reagera trots dusch. Sedan väntar man någon timme. Sedan kommer man på att hon inte vaknar, ringer ambulans och gråter, för nu är det bråttom!

Jag vet inte huruvida kallblodiga mördare brukar filma sina offer, ska man tro tv-serier (och det ska man nog inte) är det just de som filmar alltihopa för att ha som underhållning i efterhand. Om man helt plötsligt påträffar någon svårt skadad tror jag inte den vanligaste responsen är att filma denne. Det tycker jag snarare tyder på att man släppt den akuta chocken och livräddningstänket och börjar planera för framtiden och inse att detta kan se illa ut när polisen kommer.

Absolut! Men jag minns Lindome-fallet och upprördheten därefter, hur lagen eller praxis ändrades för att det inte skulle upprepas, och hur ingen riktigt vet vad som hände med Linda, Elin, och Caroline men man vet att det de misstänkta sa inte kunde stämma, och nu sitter tre personer dömda för de brotten. Därför tror jag inte att någon av dem kommer att frias.
Enligt ambulansvårdaren på plats så kan Yara ha varit död i ungefär 2 timmar innan de kom, så Yara var antagligen redan död när Madi chattade med mamman och när Madi pratade med Yara vilket kan ha varit en efterhandskonstruktion av Rami.
Citera
2014-10-29, 13:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VeckansErbjudande
Så huvudförhandlingen i Yarafallet har börjat nu... måste vara ett stort mål för lilla Blekinge tingsrätt att hantera.

Att manuellt fotografera av en 1 500 sidor lång FU skulle ta ungefär 2 timmar. Jag räknar med att man behöver ung. fem sekunder per sida. Till detta kanske man måste överföra bilderna till datorn också vilket kanske tar en halvtimme beroende på minneskortets storlek. Det som kan vara jobbigt är att vissa sidor måste fotograferas om då det inte alltid blir skarpt. Man får lägga till en kvart kanske för kompletterande foto.

Att scanna in sida för sida kan ta tio timmar eventuellt, om varje sida scannas in på tjugo sekunder. En billig men jobbig lösning om man inte vill betala tusentals kronor för en FU!

Offentlighetsprincipen att varje medborgare har rätt att ta del av allmänna handlingar. Ingenting säger att det måste vara gratis för medborgaren att ta del av dessa..
Nej, och ingenstans står väl att handlingarna ska finnas tillgängliga på smidigast tänkbara sätt men det är väl för lagstiftaren tycker att det är så självklart att det inte behöver stå. Jag tror inte lagstiftaren har tänkt tanken att en domstol aktivt skulle försöka försvåra, men det är ju det vi ser nu. Nästa gång hackas väl Fupen in med runor på ett gäng stentavlor eller skrivs ut med Braille-skrift -"Jamen den finns ju tillgänglig...".
Citera
2014-10-29, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Man har uppenbarligen skrivit fel i LVU:n. Vi har diskuterat det förut, tror jag. Kommer inte ihåg hur vi fick bekräftat att det är två pojkar. Hoppas jag minns rätt

Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, så borde det ju vara men med tanke på gräddfilandet så blir jag inte förvånad.

Det var Soc i Karlskrona som felaktigt uppgav att det var en flicka i ansökan om LVU.
Det är två pojkar.

Ok, tack!

Ytterligare frågor, detta skype-samtal, var det något som pågick en lång stund eller utspritt? När jag skypear sitter jag framför skärmen och stänger sedan ner. Var Skype igång medan Rami filmade första gången? När samtalet avslutades någon minut därefter, stängdes Skype bara ner, kanske automatiskt, eller var det ett aktivt samtal som avslutades med hej då? Usch, nu kan jag inte låta bli att undra om de kanske berättade för föräldrarna och gjorde upp en strategi med dem.

Kan de inte bara berätta vad som hände i stället...
Citera
2014-10-29, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Enligt ambulansvårdaren på plats så kan Yara ha varit död i ungefär 2 timmar innan de kom, så Yara var antagligen redan död när Madi chattade med mamman och när Madi pratade med Yara vilket kan ha varit en efterhandskonstruktion av Rami.

Vilken tidpunkt är det sista säkra livstecknet efter Yara?
Citera
2014-10-29, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Det är väl barnen som fått besöka mamman på häktet, har svårt att tro att hon får åka därifrån för att besöka privatbostäder under häktningstiden. Fy, man hör att barn som sett en förälder misshandla den andra ska ses som brottsoffer och få skadestånd, gäller inte detta barn som sett en förälder misshandla deras kusin till döds alltså? Dessutom har jag många gånger läst att föräldrar som fått barn fosterhemsplacerade därefter inte fått träffa dem på lång tid, eftersom barnen ska ges möjlighet att landa och knyta an till nya hemmet i lugn och ro. Varför denna gräddfil i detta fall?

Förresten, parets barn benämns ofta "pojkarna", men enligt LVU är den yngsta en flicka. Vad stämmer? (Inte för att det spelar någon större roll egentligen.)
Pojkar!
Citera
2014-10-29, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeckansErbjudande
Så huvudförhandlingen i Yarafallet har börjat nu... måste vara ett stort mål för lilla Blekinge tingsrätt att hantera.

Att manuellt fotografera av en 1 500 sidor lång FU skulle ta ungefär 2 timmar. Jag räknar med att man behöver ung. fem sekunder per sida. Till detta kanske man måste överföra bilderna till datorn också vilket kanske tar en halvtimme beroende på minneskortets storlek. Det som kan vara jobbigt är att vissa sidor måste fotograferas om då det inte alltid blir skarpt. Man får lägga till en kvart kanske för kompletterande foto.

Att scanna in sida för sida kan ta tio timmar eventuellt, om varje sida scannas in på tjugo sekunder. En billig men jobbig lösning om man inte vill betala tusentals kronor för en FU!

Offentlighetsprincipen att varje medborgare har rätt att ta del av allmänna handlingar. Ingenting säger att det måste vara gratis för medborgaren att ta del av dessa..

Det var mycket "räknar med" och "ung." och "kanske" och "eventuellt" i den arbetsbeskrivningen.

När det gäller dokument av det här slaget har allmänheten rätt att få ta del av det utan kostnad. Kan du styrka ditt påstående att "Ingenting säger att det måste vara gratis för medborgaren att ta del av dessa."
Citera
2014-10-29, 14:12
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Blt har enligt mig den bästa rapportering, jag följer också svt och aftonbladet. Någon som kan rekommendera någon annan livesändning?

Jag följer flera stycken, tycker att Blt och Kvällsposten är bäst.

http://www.expressen.se/kvallsposten/grannarna-yara-var-som-en-slav-i-hemmet-1/
Citera
2014-10-29, 14:12
Medlem
Citat:

Det tror jag med. Och sedan tänker de att de måste fixa någon sorts bevis för att klara sig undan någorlunda, men är stressade eller naiva och tänker inte på att polisen (och massa folk på nätet) kommer att sitta och jämföra tidpunkter, fundera över händelseförlopp och ifrågasätta.
Citera
2014-10-29, 14:15
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Det var mycket "räknar med" och "ung." och "kanske" och "eventuellt" i den arbetsbeskrivningen.

När det gäller dokument av det här slaget har allmänheten rätt att få ta del av det utan kostnad. Kan du styrka ditt påstående att "Ingenting säger att det måste vara gratis för medborgaren att ta del av dessa."

Svensk lagstiftning säger uttryckligen att myndigheter har rätt att ta betalt för att lämna ut handlingar. Vill du ha lagrum eller klarar du av att googla?

Du kan ta del av dem gratis på plats men vill du ha kopior får du betala.
Citera
2014-10-29, 14:18
Medlem
Har man diskuterat Madis person här i tråden? enligt henne själv tycker ingen i hennes familj om henne samt nekar till allt och verkar inte reagera när hon får se bilder på den föda flickan.

Vad är hon?
Citera
2014-10-29, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Har man diskuterat Madis person här i tråden? enligt henne själv tycker ingen i hennes familj om henne samt nekar till allt och verkar inte reagera när hon får se bilder på den föda flickan.

Vad är hon?
Sök på Madi eller/och Amani så hittar du en del i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in