2014-10-29, 12:51
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Det är väl barnen som fått besöka mamman på häktet, har svårt att tro att hon får åka därifrån för att besöka privatbostäder under häktningstiden. Fy, man hör att barn som sett en förälder misshandla den andra ska ses som brottsoffer och få skadestånd, gäller inte detta barn som sett en förälder misshandla deras kusin till döds alltså? Dessutom har jag många gånger läst att föräldrar som fått barn fosterhemsplacerade därefter inte fått träffa dem på lång tid, eftersom barnen ska ges möjlighet att landa och knyta an till nya hemmet i lugn och ro. Varför denna gräddfil i detta fall?

Förresten, parets barn benämns ofta "pojkarna", men enligt LVU är den yngsta en flicka. Vad stämmer? (Inte för att det spelar någon större roll egentligen.)

Man har uppenbarligen skrivit fel i LVU:n. Vi har diskuterat det förut, tror jag. Kommer inte ihåg hur vi fick bekräftat att det är två pojkar. Hoppas jag minns rätt
Citera
2014-10-29, 12:51
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Ett sammanfattande dokument till oss med guldfiskminne. Några bilder fick jag också till. Dokumentet är i RTF-format. Hoppas det är okej tillsvidare. Nu är det lunch!

Men jag vet inte om jag kan äta. Jag har en bild av Yara i huvudet. Hur hon försöker fly från slagen, hur hon glider runt i sitt eget blod, hur hon hostar blod. Förtvivlan o gråt. Ingenstans att ta vägen. Som att vara en kaninunge instängd i en bur med ett rasande lejon.

Nä....jag tror jag nöjer mig med te och knäcke idag.

http://minfil.org/t8Lfg1b1be/F_rstar_tteg_ngsdagenliverapport_-_Kopia2.rtf

Tack för dina fina sammanfattning!
Citera
2014-10-29, 12:54
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Det är väl barnen som fått besöka mamman på häktet, har svårt att tro att hon får åka därifrån för att besöka privatbostäder under häktningstiden. Fy, man hör att barn som sett en förälder misshandla den andra ska ses som brottsoffer och få skadestånd, gäller inte detta barn som sett en förälder misshandla deras kusin till döds alltså? Dessutom har jag många gånger läst att föräldrar som fått barn fosterhemsplacerade därefter inte fått träffa dem på lång tid, eftersom barnen ska ges möjlighet att landa och knyta an till nya hemmet i lugn och ro. Varför denna gräddfil i detta fall?

Förresten, parets barn benämns ofta "pojkarna", men enligt LVU är den yngsta en flicka. Vad stämmer? (Inte för att det spelar någon större roll egentligen.)

Ja, så borde det ju vara men med tanke på gräddfilandet så blir jag inte förvånad.

Det var Soc i Karlskrona som felaktigt uppgav att det var en flicka i ansökan om LVU.
Det är två pojkar.
Citera
2014-10-29, 12:55
Medlem
mina3grabbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatarer
Jag är gift o har data förbud när regeringen är hemma.
Mitt coop kort var det enda jag kunde komma på som inte avsändare syns bara insättningar och datum.
Vet inte hur andra reagerar men jag tycker att den som skall scanna rubbet bör ha en riktig scanner o den kan kosta runt 1500-2000 och för oss så är det en 50 lapp per skalle som ingen saknar och i framtiden kanske hen kan scanna mer som vi har intresse av.
Postar kortet i dag men skulle uppskatta om några fler satte in lite små summor så att någon slipper sitta o byta papper oändligt massa gånger med en scanner som matar sidor kan man få det gjort på någon timma.
Om folk e emot o lägga till så lägger jag själv till det som saknas för denna FUP skall vara så publimk den kan bli inkl slasken
PLUSGIRO 418 99 01-4 OCR 9650000855539
Mottagare Coop Medmera Betala för "Medmera Bank AB"
Jag tackar alla för era bidrag och är ledsen att jag tidvis är borta ur tråden

Skulle bidra med en slant men Nordea har problem, det går inte att logga in.
Fler som har samma problem?
Försöker igen senare idag
Citera
2014-10-29, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Hur skulle du förklara ditt egna agerande om du hamnade i chock? Går det att förklara i efterhand? Jag säger inte att han gjorde det men domstolen måste kunna utesluta det. Att Rami filmade i duschen kan bero på att han ville försöka visa sin oskuld till brottet. Tror du det är vanligt att kallblodiga mördare filmar sina offer i efterhand?
Skillnaden kan tyckas hårfin, men för mig finns den där: antag att han filmade för att visa hur hemsk hon är? Att han aldrig kunnat berätta om henne för att det är så svårt att tro?
Det skadar inte att vrida de här frågorna flera varv?
Det gäller också hennes försök att få (ögon)kontakt med honom; vi kan bara anta och mer eller mindre begåvat gissa vad hon vill.
Ärligt talat så skulle jag vilja låsa in dem tillsammans i ett rum, bara med varandra och en dold kamera. Först då skulle vi få bättre chanser att förstå deras förhållande.
Citera
2014-10-29, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, så borde det ju vara men med tanke på gräddfilandet så blir jag inte förvånad.

Det var Soc i Karlskrona som felaktigt uppgav att det var en flicka i ansökan om LVU.
Det är två pojkar.
Ytterligare ett tecken på socialtjänstens oerhörda arbetsbörda antagligen. För mina ögon bara slarv som visar hur engagerade de är i sitt arbete. Hoppas pojkarna har det bra där de är trots allt.
Och om fosterföräldrarna bakar, så hoppas jag att deras brödkavel inte liknar den som 4-åringen slogs blodig av när han var tre.
Senast redigerad av Kulturellatantella 2014-10-29 kl. 13:08.
Citera
2014-10-29, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Nej. Ett brott främjar man genom råd eller dåd. Har du inte läst vad som står i brottsbalken om medhjälp till brott? Jag utesluter inte att båda döms för inblandning i dödsmisshandeln men rättssäkerheten kommer inte i första hand då.

Du har missat innebörden av vad som avses med rättssäkerhet. I detta fall måste man först beakta Yaras och de efterlevandes rättssäkerhet, och då är det i rättssäkerhetens intresse att hennes banemän döms för att de orsakat hennes död.

Det är inte så enkelt att dessa brottslingar kan komma överens med varandra för att köpslå om rättssäkerhet och hitta kryphål i lagen. Och sen komma undan ansvar för att lagen kanske inte uppfattas lika av alla som prickar av rekvisiten.

Med rättssäkerhet avses en objektiv rättegång enligt reglerna för rättegång, och att åtal har väckts. De båda filurena har varsin advokat och får samma behandling om alla andra i häktet och under rättegången.

Rättssäkerhet är att alla bevis som läggs fram är enkla att kontrollera dess äkthet, och att domstolen dömer självständigt och motiverar varför de kommit fram till domslutet. I denna sak finns det absolut inget som jag ser, som går att ifrågasätta beträffande rättssäkerheten för de åtalade.

Den rättssäkerhet som jag ifrågasätter i detta fall, är den i Blekinge tingsrätt, när de överlät vårdnaden av Yara på Rami, utan att efterlysa en utredning och uppföljning. Det var en kollegial hantering där de de behandlade ett barn som en sak; en dag på jobbet där man bara låter tiden gå.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-10-29 kl. 13:13.
Citera
2014-10-29, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Man skulle kunna fördela scannerarbetet på flera. Men det kräver förstås stora summor porto och folk frivilligt anmäler sig och lämnar ut adresser.

Manuell avfotografera av dokumentet tar 6-8 timmar. Skanna med flatbäddsskanner kan jag tänka mig tar 10 gånger så lång tid.

Det jag reagerar på är att man lägger ned miljontals kronor på en rättegång och så anser man sig inte ha råg att skanna ett protokoll. För att göra det tillgängligt för alla till en låg kostnad. Frågan är väl om det kostar eller rättare sagt får kosta något. Självkostnadspris? Jag får känslan av att man inte vill att protokollet ska komma allmänheten till del. Jag ser en fara när det gäller rättssäkerhet och offentlighetsprincip.
Citera
2014-10-29, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Manuell avfotografera av dokumentet tar 6-8 timmar. Skanna med flatbäddsskanner kan jag tänka mig tar 10 gånger så lång tid.

Det jag reagerar på är att man lägger ned miljontals kronor på en rättegång och så anser man sig inte ha råg att skanna ett protokoll. För att göra det tillgängligt för alla till en låg kostnad. Frågan är väl om det kostar eller rättare sagt får kosta något. Självkostnadspris? Jag får känslan av att man inte vill att protokollet ska komma allmänheten till del. Jag ser en fara när det gäller rättssäkerhet och offentlighetsprincip.

Jag har tidigare skrivit att det har med offentlighetsprincipens tillämpning, som saboteras!

Jag tror inte det står en anställd och kopierar detta femtioelva gånger, när FUPen begärs ut av media och andra intressenter. De måste övertygas om att trycka på send istället för print!

Det är stora pengar i att sälja FUP som papperskopior, i jämförelse med PDF som är gratis. Det mesta är redan inskannat i akten då de flesta mailar nu förtiden.
Citera
2014-10-29, 13:29
Medlem
Från BLT live
Nån frågade reportern hur pappan reagerade på uppläsningen av Madis hemliga anteckningar från häktet. Reportern svarade
"Han har inte kommit tillbaka efter lunchen."
Var det inte för att vara med på rättegången som han stannade hela den här tiden sedan begravningen i början av juni?
Citera
2014-10-29, 13:39
Medlem
Så huvudförhandlingen i Yarafallet har börjat nu... måste vara ett stort mål för lilla Blekinge tingsrätt att hantera.

Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson

Att manuellt fotografera av en 1 500 sidor lång FU skulle ta ungefär 2 timmar. Jag räknar med att man behöver ung. fem sekunder per sida. Till detta kanske man måste överföra bilderna till datorn också vilket kanske tar en halvtimme beroende på minneskortets storlek. Det som kan vara jobbigt är att vissa sidor måste fotograferas om då det inte alltid blir skarpt. Man får lägga till en kvart kanske för kompletterande foto.

Att scanna in sida för sida kan ta tio timmar eventuellt, om varje sida scannas in på tjugo sekunder. En billig men jobbig lösning om man inte vill betala tusentals kronor för en FU!

Offentlighetsprincipen att varje medborgare har rätt att ta del av allmänna handlingar. Ingenting säger att det måste vara gratis för medborgaren att ta del av dessa..
Citera
2014-10-29, 13:40
Medlem
Har skickat över 199 sek idag. För scanningen skulle jag rekommendera en kopiator/scanner av kontorsmodell typ (Sharp MX-3110N). Den vi har på kontoret kan man köra 100 a4 ark i taget. Är dom enkelsidiga scannar den 50sid/min, och ut i PDF till hårddisk eller USB-sticka. Scanna ca 1500 sidor för hand skulle inte jag vilja göra, det är ju en pappershög på ca 20cm. Har personen som åtagit sig scanningen tur kanske biblioteket har en liknande maskin.
Senast redigerad av Berkan 2014-10-29 kl. 14:06. Anledning: Ändrade antal sidor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in