Citat:
Ursprungligen postat av
Scion
Nej. Ett brott främjar man genom råd eller dåd. Har du inte läst vad som står i brottsbalken om medhjälp till brott? Jag utesluter inte att båda döms för inblandning i dödsmisshandeln men rättssäkerheten kommer inte i första hand då.
Du har missat innebörden av vad som avses med rättssäkerhet. I detta fall måste man först beakta Yaras och de efterlevandes rättssäkerhet, och då är det i rättssäkerhetens intresse att hennes banemän döms för att de orsakat hennes död.
Det är inte så enkelt att dessa brottslingar kan komma överens med varandra för att köpslå om rättssäkerhet och hitta kryphål i lagen. Och sen komma undan ansvar för att lagen kanske inte uppfattas lika av alla som prickar av rekvisiten.
Med rättssäkerhet avses en objektiv rättegång enligt reglerna för rättegång, och att åtal har väckts. De båda filurena har varsin advokat och får samma behandling om alla andra i häktet och under rättegången.
Rättssäkerhet är att alla bevis som läggs fram är enkla att kontrollera dess äkthet, och att domstolen dömer självständigt och motiverar varför de kommit fram till domslutet. I denna sak finns det absolut inget som jag ser, som går att ifrågasätta beträffande rättssäkerheten för de åtalade.
Den rättssäkerhet som jag ifrågasätter i detta fall, är den i Blekinge tingsrätt, när de överlät vårdnaden av Yara på Rami, utan att efterlysa en utredning och uppföljning. Det var en kollegial hantering där de de behandlade ett barn som en sak; en dag på jobbet där man bara låter tiden gå.