2014-10-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Finns det bevisning som visar hur de båda agerat i förhållande till brottet? Har någon främjat gärningen och på vilket sätt? Den bevisningen är viktig och den saknas.

Du måste börja läsa på fallet, bevisningen är ju det som diskuterats, och den är omfattande.
Citera
2014-10-29, 12:30
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Finns det bevisning som visar hur de båda agerat i förhållande till brottet? Har någon främjat gärningen och på vilket sätt? Den bevisningen är viktig och den saknas.

Du får gärna förklara närmre hur bevisningen borde se ut. Låter intressant. Har man inte främjat ett brott om man inte ingriper för att förhindra det?
Citera
2014-10-29, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du måste börja läsa på fallet, bevisningen är ju det som diskuterats, och den är omfattande.
Vem dödade flickan? Vilket mordvapen? Du som har läst på om fallet kanske kan svara på det.
Citera
2014-10-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Misshandeln är såpass omfattande och långvarig, att min gissning är att båda döms för mordet. Båda två måste ha varit medvetna om det som närmast verkar vara en utdragen tortyr, och att de var likgiltiga för ifall flickan dog eller inte.
Har läst i tråden en hel del senaste dagarna. Det har ju framkommit att Rami skyller på sin fru, men har det sagt hur han förklarar sitt eget agerande? Om han sett Amani misshandla Yara, varför har han inte ingripit? Med tanke på duschfilmen har han åtminstone då begripit att "någon" har slagit henne och att hon är skadad och avsvimmad, det kan han ju inte neka till. Varför inte hjälpa frun med återupplivningen eller kanske ringa ambulans i stället för att filma?

Kan inte tänka mig att någon av dem skulle gå fri, hela deras berättelser (ja, det av dem som jag läst om iaf) är så osannolika och konstiga att det inte kan vara något annat än ett dåligt hopkok av lögner. Men det naiva svenska samhället har ju verkat svälja allt han sagt tidigare så Rami tänker kanske att det borde gå bra den här gången med.

Varför är rättegången så uppsplittrad och utdragen? Annars brukar det väl köras på heltid tills man är klar, eller åtminstone mer sammanhållet schema än detta?
Senast redigerad av Wildebeest 2014-10-29 kl. 12:36. Anledning: Tog bort en fråga som jag upptäckte nyligen hade besvarats i tråden.
Citera
2014-10-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Du får gärna förklara närmre hur bevisningen borde se ut. Låter intressant. Har man inte främjat ett brott om man inte ingriper för att förhindra det?
Nej. Ett brott främjar man genom råd eller dåd. Har du inte läst vad som står i brottsbalken om medhjälp till brott? Jag utesluter inte att båda döms för inblandning i dödsmisshandeln men rättssäkerheten kommer inte i första hand då.
Citera
2014-10-29, 12:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatarer
Näe jag har inte data förbud men måste umgås med frugan o det blir sura miner om jag sitter vid datorn när hon e hemma.
https://www.dustin.se/product/5010610181/imageformula-dr-c125?redirected=1&ssel=false
Den skannern tycker jag e lämplig om folk tycker att jag beggar att andra skall betala så sätter jag själv in pengar o betalar den.
Vet du hur lång tid det tar en enkel scanner o scanna 1000 dokument?
Att köra det här jobbet med flatbäddsscanner är inte görbart. Men vad jag förstod av huberts tänkte h*n scanna i en bibliotekskopiator. En sån manick är det klart effektivaste sättet att scanna in stora dokument som pdf-filer på, och en sån räcker i alla fall våra insamlingspengar till. Just nu är det fara i dröjsmål, så det viktigaste är att FUP:en blir scannad och distribuerad snabbt så att vi hinner läsa in oss i den före nästa rättegångsdag.
Citera
2014-10-29, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Har läst i tråden en hel del senaste dagarna. Det har ju framkommit att Rami skyller på sin fru, men har det sagt hur han förklarar sitt eget agerande? Om han sett Amani misshandla Yara, varför har han inte ingripit? Med tanke på duschfilmen har han åtminstone då begripit att "någon" har slagit henne och att hon är skadad och avsvimmad, det kan han ju inte neka till. Varför inte hjälpa frun med återupplivningen eller kanske ringa ambulans i stället för att filma?

Och tidslinjen, har de alltså först duschat henne, sedan "bäddat ner" henne och sagt "Drick.Vill du äta? Sov."? Påstår de att hon var vid medvetande då, för man pratar väl inte så med en medvetslös?

Kan inte tänka mig att någon av dem skulle gå fri, hela deras berättelser (ja, det av dem som jag läst om iaf) är så osannolika och konstiga att det inte kan vara något annat än ett dåligt hopkok av lögner. Men det naiva svenska samhället har ju verkat svälja allt han sagt tidigare så Rami tänker kanske att det borde gå bra den här gången med.

Varför är rättegången så uppsplittrad och utdragen? Annars brukar det väl köras på heltid tills man är klar, eller åtminstone mer sammanhållet schema än detta?
Hur skulle du förklara ditt egna agerande om du hamnade i chock? Går det att förklara i efterhand? Jag säger inte att han gjorde det men domstolen måste kunna utesluta det. Att Rami filmade i duschen kan bero på att han ville försöka visa sin oskuld till brottet. Tror du det är vanligt att kallblodiga mördare filmar sina offer i efterhand?
Citera
2014-10-29, 12:38
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Nej. Ett brott främjar man genom råd eller dåd. Har du inte läst vad som står i brottsbalken om medhjälp till brott? Jag utesluter inte att båda döms för inblandning i dödsmisshandeln men rättssäkerheten kommer inte i första hand då.

Nä, jag har inte läst om det. Jag har bara försökt förstå hur åklagaren formulerade åtalet och hoppats på att hennes linje håller fullt ut.

Så du menar att det finns risk att de undslipper straff för att man inte kan bevisa att det främjat brott genom råd eller dåd?

Eller menar du att rättssäkerheten svajar?
Citera
2014-10-29, 12:42
Medlem
Citat:
Nä, jag har inte läst om det. Jag har bara försökt förstå hur åklagaren formulerade åtalet och hoppats på att hennes linje håller fullt ut.

Så du menar att det finns risk att de undslipper straff för att man inte kan bevisa att det främjat brott genom råd eller dåd?

Eller menar du att rättssäkerheten svajar?
Det jag kan säga är att jag tror domstolen gärna vill döma gärningsmännen. Det är en liten flicka som blivit misshandlad till döds av sin eller sina vårdnadshavare och trycket att få en fällande dom är hög. Jag hade önskat att bevisningen var bättre. Starka bevis ger bra rättssäkerhet.
Citera
2014-10-29, 12:45
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att köra det här jobbet med flatbäddsscanner är inte görbart. Men vad jag förstod av huberts tänkte h*n scanna i en bibliotekskopiator. En sån manick är det klart effektivaste sättet att scanna in stora dokument som pdf-filer på, och en sån räcker i alla fall våra insamlingspengar till. Just nu är det fara i dröjsmål, så det viktigaste är att FUP:en blir scannad och distribuerad snabbt så att vi hinner läsa in oss i den före nästa rättegångsdag.

Man skulle kunna fördela scannerarbetet på flera. Men det kräver förstås stora summor porto och folk frivilligt anmäler sig och lämnar ut adresser.
Citera
2014-10-29, 12:48
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ett sammanfattande dokument till oss med guldfiskminne. Några bilder fick jag också till. Dokumentet är i RTF-format. Hoppas det är okej tillsvidare. Nu är det lunch!

Men jag vet inte om jag kan äta. Jag har en bild av Yara i huvudet. Hur hon försöker fly från slagen, hur hon glider runt i sitt eget blod, hur hon hostar blod. Förtvivlan o gråt. Ingenstans att ta vägen. Som att vara en kaninunge instängd i en bur med ett rasande lejon.

Nä....jag tror jag nöjer mig med te och knäcke idag.

http://minfil.org/t8Lfg1b1be/F_rstar_tteg_ngsdagenliverapport_-_Kopia2.rtf
En väldigt bra sammanfattning, tack!
Citera
2014-10-29, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Tänk att ha kommit undan sin plågoande - och sen kommer den på besök där man kände sej trygg.
Det är väl barnen som fått besöka mamman på häktet, har svårt att tro att hon får åka därifrån för att besöka privatbostäder under häktningstiden. Fy, man hör att barn som sett en förälder misshandla den andra ska ses som brottsoffer och få skadestånd, gäller inte detta barn som sett en förälder misshandla deras kusin till döds alltså? Dessutom har jag många gånger läst att föräldrar som fått barn fosterhemsplacerade därefter inte fått träffa dem på lång tid, eftersom barnen ska ges möjlighet att landa och knyta an till nya hemmet i lugn och ro. Varför denna gräddfil i detta fall?

Förresten, parets barn benämns ofta "pojkarna", men enligt LVU är den yngsta en flicka. Vad stämmer? (Inte för att det spelar någon större roll egentligen.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in