2014-10-29, 03:09
Medlem
demitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egenintresset
Varför gör man så egentligen?
Som velig vill ju jag kunna söka in på tio utbildningar och sedan välja en bland de jag kom in på.
Du skulle ju ändå vara tvungen att göra ett val när antagningsbeskedet kommer, så den enda vinsten är att man skjuter upp valet några månader. En stor nackdel är att det skulle bli mycket fler reservplaceringar i urval ett. Om du kommer in på tio utbildningar så skulle det behöva reserveras platser åt dig på alla dessa fram till att du gjort ett val, och på varje utbildning skulle en person knuffas ut till reservplacering. Nuvarande system undviker 90% av de reservplaceringarna.
Citera
2014-10-29, 04:01
Medlem
Räknas Högskoleprovet HT14 med inför antagningen för VT15!?
Senast redigerad av sam-is-here 2014-10-29 kl. 04:04.
Citera
2014-10-29, 04:36
Medlem
InternetFriends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sam-is-here
Räknas Högskoleprovet HT14 med inför antagningen för VT15!?

Ja, ditt resultat från högskoleprovet är giltigt i fem år.
Citera
2014-10-29, 08:42
Medlem
Jag måste säga att jag till stor del överskattade högskoleprovet. Jag går tredje året på gymnasiet och läser natur. Detta var det första högskoleprovet jag har skrivit, men gjorde ett gammalt högskoleprov hemma dagen innan det riktigt provet och fick 1,55 på testprovet. Utöver testprovet så har jag inte pluggat något inför HP, men det flesta jag har pratat med i skolan som har goda betyg där majoriteten har långt högre betyg än mig brukar hamna någonstans runt 1.1-1.45 och där någon enstaka har lyckats med att få 1,65. Dock är det några som har fått så dåliga resultat ((jämfört med deras betyg) som 0.7.

Jag hade därför förväntat mig ett väldigt svårt prov och kände på plats att första delen verkligen inte gick bra med blev överraskad över hur enkel den kvantitativa delen var och den andra språkdelen gick bättre. Utan att ha pluggat mer än att ha gått igenom ett gammalt prov så slutade jag på 1,4-1,6 på den verbala delen (60 rätt) och 2.0 på kvantitativa delen (76 rätt) vilket borde ge en total någonstans runt 1,7-1,8 beroende på hur årets normering ser ut.

Är det verkligen så att svenska folket är så dåliga på högskoleprovet att normerigstabellen är så låg, eller hade jag bara en massa tur? Jag anser väl mig själv vara bra på matte, men topp 1-0,5% låter otroligt med tanke på nivån på frågorna då det i ärlighetens namn inte är något avancerat som berörs. Att jag fick så långt över snittet på den verbala delen låter också konstigt då jag verken anser mig vara bra på språk, är ointresserad samt har svårt att koncentrera mig på texter jag inte finner intressanta och har lätt att börja tänka på annat.

Känns iallafall skönt att kunna komma in på nästan alla linjer nu med tanke på att mina betyg inte är på topp, nu återstår bara att välja vart man ska plugga
Senast redigerad av Leojl 2014-10-29 kl. 08:44.
Citera
2014-10-29, 08:50
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Hasse
Det resonemanget stämmer bara om samma personer skulle skriva varenda år.
Det är t.ex. inte säkert att en svårighetsskillnad upplevs som lika av olika individer.

Bara för att man upplever ett prov som svårt så betyder det inte att man per se skrev ett dåligt resultat. Det är däremot troligt att Bell-kurvan peakar på en lägre poäng. Det gynnar givetvis de som skrev lite bättre.

När det är så många som 75 000 personer som skriver provet så kommer nivån i genomsnitt att vara samma varje år. Kompetensen kan förändras över tid, men inte märkbart från gång till gång.

Ditt andra stycke är kontentan av vad du citerar. Sjukt onödigt inlägg överlag.
Citera
2014-10-29, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InternetFriend
Ja, ditt resultat från högskoleprovet är giltigt i fem år.

Fast nu frågade han ju om höstterminens hp-resultat kommer hinna bli giltigt till våren -15 vars svar på den frågan är ja.
Citera
2014-10-29, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leojl
Jag måste säga att jag till stor del överskattade högskoleprovet. Jag går tredje året på gymnasiet och läser natur. Detta var det första högskoleprovet jag har skrivit, men gjorde ett gammalt högskoleprov hemma dagen innan det riktigt provet och fick 1,55 på testprovet. Utöver testprovet så har jag inte pluggat något inför HP, men det flesta jag har pratat med i skolan som har goda betyg där majoriteten har långt högre betyg än mig brukar hamna någonstans runt 1.1-1.45 och där någon enstaka har lyckats med att få 1,65. Dock är det några som har fått så dåliga resultat ((jämfört med deras betyg) som 0.7.

Jag hade därför förväntat mig ett väldigt svårt prov och kände på plats att första delen verkligen inte gick bra med blev överraskad över hur enkel den kvantitativa delen var och den andra språkdelen gick bättre. Utan att ha pluggat mer än att ha gått igenom ett gammalt prov så slutade jag på 1,4-1,6 på den verbala delen (60 rätt) och 2.0 på kvantitativa delen (76 rätt) vilket borde ge en total någonstans runt 1,7-1,8 beroende på hur årets normering ser ut.

Är det verkligen så att svenska folket är så dåliga på högskoleprovet att normerigstabellen är så låg, eller hade jag bara en massa tur? Jag anser väl mig själv vara bra på matte, men topp 1-0,5% låter otroligt med tanke på nivån på frågorna då det i ärlighetens namn inte är något avancerat som berörs. Att jag fick så långt över snittet på den verbala delen låter också konstigt då jag verken anser mig vara bra på språk, är ointresserad samt har svårt att koncentrera mig på texter jag inte finner intressanta och har lätt att börja tänka på annat.

Känns iallafall skönt att kunna komma in på nästan alla linjer nu med tanke på att mina betyg inte är på topp, nu återstår bara att välja vart man ska plugga

Du får ju betänka att alla invandrare som skriver drar ned snittet på verb ganska kraftigt.
Citera
2014-10-29, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leojl

Jag undrar precis samma saker som du. Går precis som du i trean och har usla betyg men 1.8+ på HP...fattar inte hur det kan vara så lätt att skriva 1.8 på HP. Och folk som har bra betyg (iaf de jag känner) skriver skitdåligt på HP. Förstår inte hur allt det här hänger ihop.
Citera
2014-10-29, 11:52
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Jag undrar precis samma saker som du. Går precis som du i trean och har usla betyg men 1.8+ på HP...fattar inte hur det kan vara så lätt att skriva 1.8 på HP. Och folk som har bra betyg (iaf de jag känner) skriver skitdåligt på HP. Förstår inte hur allt det här hänger ihop.

Du kanske inte engagerar dig på lektionerna? T.ex. räcker upp handen, svarar på frågor, ställer frågor, visar intresse helt enkelt. Det gäller att vara aktiv när man arbetar i grupp, gör redovisningar, laborationer, etc. Det är såna saker som HP inte kan mäta. Sen har man ju såklart vanliga prov också i gymnasiet och om man inte pluggar inför dem så får man inte bra betyg, inget konstigt med det.

Sen har jag inte samma uppfattning som dig angående betyg. I min skola så var det just de som verkligen var intresserad i skolan även de som skrev bra i HP och fick bra betyg. Det finns förmodligen en stark korrelation mellan betyg och HP.
Citera
2014-10-29, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Sen har jag inte samma uppfattning som dig angående betyg. I min skola så var det just de som verkligen var intresserad i skolan även de som skrev bra i HP och fick bra betyg. Det finns förmodligen en stark korrelation mellan betyg och HP.

Nja, det där tror jag inte stämmer till fullo. Visst finns det säkert en korrelation, men många som har bra betyg (19+) har det endast pga att de är ambitiösa. Många tjejer som bara pluggar, och killar likaså. De pluggar stenhårt inför proven, de smörar lite för läraren, de har lite tur och vips så får de 19+. Medan det finns de där lata jävlarna som har ett betygssnitt på 14, går och skriver HP och får 1.6 på första försöket. Bara för att det är så lätt. Grundläggande. Krävs ingen ambition för att ha greppat matte 1 och lite svenska och engelska, som man ändå växer upp med. Medan det då finns personer med 19+ i betyg som skriver 1.2 på HP och skyller på att de inte ''klarar tidspress'' osvosv. Jag personligen känner givetvis människor med bra betyg som har bra på hp, men även personer som har 19.5+ i betyg och har 1.1, 1.2 respektive 1.4 på HP.
Citera
2014-10-29, 12:20
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Nja, det där tror jag inte stämmer till fullo. Visst finns det säkert en korrelation, men många som har bra betyg (19+) har det endast pga att de är ambitiösa.

Precis, och det är just den egenskapen som underlättar ifall man vill skriva bra på högskoleprovet. Eftersom om man är ambitiös så tar man reda på de saker man behöver kunna för att kunna skriva ett bra HP, exempelvis repetera gymnasiematematik och lära sig själva formatet för provet. Vips, så har man skrivit ett bra resultat. Om jag minns rätt skrev ju Pastmaster 0.9 på sitt första prov och nu 2.0. Jag skrev själv 1.1 första gången när jag gick gymnasiet och lär nu få 1.8, trots att jag spenderat tid på att jobba natt på ett slitigt lager (inte särskilt intellektuellt stimulerande, lol). Enbart gamla prov har hjälpt mao.

Det är som att träna upp sin kondition och man kan göra det på olika sätt, jogga specifikt för att träna upp den (plugga gamla prov) eller spela fotboll och ha kul (läsa intressanta böcker och bredda sin vokabulär). De personer du kallar för lata har nog bara istället gått den senare vägen och kanske haft intressen som varit gynnsamma för matematiskt och språkligt tänkande.

Citat:
Många tjejer som bara pluggar, och killar likaså. De pluggar stenhårt inför proven, de smörar lite för läraren, de har lite tur och vips så får de 19+.

Tror det främst är ett problem som finns i friskolor som är frikostiga med att ge ut bra betyg för att bättra skolans rykte. Jag kan hålla med om att problemet finns och jag upplever själv att ribban var alldeles för låg för vissa ämnen i gymnasiet, särskilt sådana jag kunde presterat bättre på, (matte ex). Men det är ju främst för att man tog bort det relativa betygssystemet detta sker.
Citera
2014-10-29, 12:37
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Du får ju betänka att alla invandrare som skriver drar ned snittet på verb ganska kraftigt.

Medelsvensson får ca 0.9 och medelinvandraren får ca 0.7. Att han fick 60 rätt på verb och högt över snittet har väldigt lite att göra med att invandrare drar ner snittet med 0.2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in