Jag måste säga att jag till stor del överskattade högskoleprovet. Jag går tredje året på gymnasiet och läser natur. Detta var det första högskoleprovet jag har skrivit, men gjorde ett gammalt högskoleprov hemma dagen innan det riktigt provet och fick 1,55 på testprovet. Utöver testprovet så har jag inte pluggat något inför HP, men det flesta jag har pratat med i skolan som har goda betyg där majoriteten har långt högre betyg än mig brukar hamna någonstans runt 1.1-1.45 och där någon enstaka har lyckats med att få 1,65. Dock är det några som har fått så dåliga resultat ((jämfört med deras betyg) som 0.7.
Jag hade därför förväntat mig ett väldigt svårt prov och kände på plats att första delen verkligen inte gick bra med blev överraskad över hur enkel den kvantitativa delen var och den andra språkdelen gick bättre. Utan att ha pluggat mer än att ha gått igenom ett gammalt prov så slutade jag på 1,4-1,6 på den verbala delen (60 rätt) och 2.0 på kvantitativa delen (76 rätt) vilket borde ge en total någonstans runt 1,7-1,8 beroende på hur årets normering ser ut.
Är det verkligen så att svenska folket är så dåliga på högskoleprovet att normerigstabellen är så låg, eller hade jag bara en massa tur? Jag anser väl mig själv vara bra på matte, men topp 1-0,5% låter otroligt med tanke på nivån på frågorna då det i ärlighetens namn inte är något avancerat som berörs. Att jag fick så långt över snittet på den verbala delen låter också konstigt då jag verken anser mig vara bra på språk, är ointresserad samt har svårt att koncentrera mig på texter jag inte finner intressanta och har lätt att börja tänka på annat.
Känns iallafall skönt att kunna komma in på nästan alla linjer nu med tanke på att mina betyg inte är på topp, nu återstår bara att välja vart man ska plugga