2014-10-28, 04:40
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank

/Dan, Avanza

Fråga till dig: Testade att göra några olika grafer på olika aktier på er hemsida. Upptäckte då att det inte går att göra TA, t.ex. lägga på MA 50 och 200, för index. Varför denna möjlighet bara för enskilda aktier, inte för index?
Citera
2014-10-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Fråga till dig: Testade att göra några olika grafer på olika aktier på er hemsida. Upptäckte då att det inte går att göra TA, t.ex. lägga på MA 50 och 200, för index. Varför denna möjlighet bara för enskilda aktier, inte för index?
De håller på och tar fram samma funktioner till index också.
Citera
2014-10-28, 09:50
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c014
Snälla, få med anonym mäklarstatistik.

Samt ordna de nya graferna så man kan ha att de löper som de gamla, dvs fyller rutan under dagens gång.

Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av MysteryMaster
+1! Detta är det enda som jag stör mej på med de nya graferna. Kan man ändra det själv?

Hej!

Jag ska ta vidare ert önskemål så får vi se om det är fler som önskar detsamma och om det är något som vi får prioritera att ordna.

/Dan, Avanza

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Hej,

Vi har först och främst valt ordna TA-graferna till den typ av värdepapper som de flesta handlar dvs. aktier. Vi kommer i ett andra skede att ordna en variant av de nya graferna på fonder samt index. Därefter så kommer vi se till att grafen för övriga instrument ses över, exempelvis certifikat och warranter.

När vi ändå pratar om de nya TA-graferna så vill jag passa på att säga att vi ser över möjligheten till att göra graferna mer personliga till framtiden. Så att man exempelvis kan välja sina egna förvalda inställningar eller ändra grafens utseende på olika sätt. Vi kommer fortsätta att jobba med våra grafer så att så många som möjligt av våra kunder känner att de kan få en graf som passar just dem.

Har ni fler synpunkter och förslag kring hur graferna fungerar så får ni väldigt gärna dela med er av era tankar

/Dan, Avanza
Citera
2014-10-28, 10:11
Medlem
Husings avatar
Citat:
Hej!

Det stämmer att vi tidigare inte hade någon spread när vi växlade utländska utdelningar. Det är dock ändrat och vi har, precis som min kollega skrev, nu en spread på 0,25%. Vi anser att det är en mer konsekvent linje i och med att du har en valutaspread då du köper/säljer utländska värdepapper samt många av våra kunder sannolikt uppfattar detta som självskrivet när det kommer till den utländska aktiehandeln.

/Dan, Avanza

Hej Avanza. Jag uppfattar inte det som självskrivet.

Nej men skämt åsido. Det var ju en ganska jobbig försämring. Det är bara att avvakta vad Nordnet svarar med då.
Citera
2014-10-28, 13:31
Medlem
Jag är helt ny på det här och har precis öppnat ett konto på avanza. Nu har jag några frågor om courtagen.

Exempel

1. Jag lägger en order på Aktie A, men kommer på att Aktie B var intressantare. Jag avbryter därmed ordern för Aktie A och lägger den på B istället. Betalar jag courtage för ordern på Aktie A trots att jag avbrutit den?

2. Jag lägger en köporder på Aktie A, men efter dagens slut är det ingen som sålt till mig. Således avbokas ordern. Betalar jag courtage för ordern trots att den inte blivit fylld (eller ens delvis fylld?

3. Jag lägger en köporder på 10000 Aktie A. Någon nappar och säljer mig 5000 Aktie A. Därefter är det ingen som är intresserad av att sälja till mig mer. Betalar jag courtage för den fulla ordern eller för det jag faktiskt köpt?

4. Jag lägger en order som sträcker sig över flera dagar. betalas courtage per dag eller för hela ordern sammanlagt?
Citera
2014-10-28, 15:20
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Jag är helt ny på det här och har precis öppnat ett konto på avanza. Nu har jag några frågor om courtagen.

Exempel

1. Jag lägger en order på Aktie A, men kommer på att Aktie B var intressantare. Jag avbryter därmed ordern för Aktie A och lägger den på B istället. Betalar jag courtage för ordern på Aktie A trots att jag avbrutit den?

2. Jag lägger en köporder på Aktie A, men efter dagens slut är det ingen som sålt till mig. Således avbokas ordern. Betalar jag courtage för ordern trots att den inte blivit fylld (eller ens delvis fylld?

3. Jag lägger en köporder på 10000 Aktie A. Någon nappar och säljer mig 5000 Aktie A. Därefter är det ingen som är intresserad av att sälja till mig mer. Betalar jag courtage för den fulla ordern eller för det jag faktiskt köpt?

4. Jag lägger en order som sträcker sig över flera dagar. betalas courtage per dag eller för hela ordern sammanlagt?

Hej!

Först och främst, varmt välkommen som kund. Här kommer svaret på dina frågor, tveka inte inte att höra av dig om du har några ytterligare funderingar!

1. Inget courtage kommer att tas ut så länge du inte har fått avslut (blivit fylld) på en del av ordern. Det här kan du enkelt kontrollera genom att klicka dig in på din kontoöversikt alternativt kontrollera detta i transaktionslista.

2. Du betalar inget courtage då du inte har fått avslut på din order. Vi tar endast ut courtage för faktiska avslut.

3. Du betalar endast courtage för den delen som fick avslut. Tänk dock på att du kan ändra din order hur många gånger du vill under dagen och endast betala ett courtage. Märker du därmed att du inte har fått avslut innan stängning kan du enkelt ändra ordern för att få avslut på resterande volym - allt på ett och samma courtage.

4. Courtage kommer att betalas per dag, de dagar du får avslut. Får du inte avslut under en dag utgår givetvis inget courtage.

/Kristoffer, Avanza
Citera
2014-10-28, 19:05
Medlem
Citat:
Hej!

Först och främst, varmt välkommen som kund. Här kommer svaret på dina frågor, tveka inte inte att höra av dig om du har några ytterligare funderingar!

1. Inget courtage kommer att tas ut så länge du inte har fått avslut (blivit fylld) på en del av ordern. Det här kan du enkelt kontrollera genom att klicka dig in på din kontoöversikt alternativt kontrollera detta i transaktionslista.

2. Du betalar inget courtage då du inte har fått avslut på din order. Vi tar endast ut courtage för faktiska avslut.

3. Du betalar endast courtage för den delen som fick avslut. Tänk dock på att du kan ändra din order hur många gånger du vill under dagen och endast betala ett courtage. Märker du därmed att du inte har fått avslut innan stängning kan du enkelt ändra ordern för att få avslut på resterande volym - allt på ett och samma courtage.

4. Courtage kommer att betalas per dag, de dagar du får avslut. Får du inte avslut under en dag utgår givetvis inget courtage.

/Kristoffer, Avanza

Tack för svaren!

Det var ungefär så jag tyckte att det BORDE vara, men det är ju bättre att ställa frågan först
Citera
2014-10-28, 19:40
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Vi har först och främst valt ordna TA-graferna till den typ av värdepapper som de flesta handlar dvs. aktier. Vi kommer i ett andra skede att ordna en variant av de nya graferna på fonder samt index. Därefter så kommer vi se till att grafen för övriga instrument ses över, exempelvis certifikat och warranter.

När vi ändå pratar om de nya TA-graferna så vill jag passa på att säga att vi ser över möjligheten till att göra graferna mer personliga till framtiden. Så att man exempelvis kan välja sina egna förvalda inställningar eller ändra grafens utseende på olika sätt. Vi kommer fortsätta att jobba med våra grafer så att så många som möjligt av våra kunder känner att de kan få en graf som passar just dem.

Har ni fler synpunkter och förslag kring hur graferna fungerar så får ni väldigt gärna dela med er av era tankar

/Dan, Avanza

TA på index ser jag fram emot. Med tanke på att makro avancerat i relation till mikro under de senaste åren, vad gäller vilka faktorer som påverkar enskilda bolags aktiekurser, lägger fler sparare än tidigare större vikt vid makro nu, och följer därmed mer närgånget än tidigare olika index. Funktionen välkomnas med andra ord

Ytterligare en orsak till att fler och fler följer index lika noga som enskilda bolag, är att utbudet av avgiftsfria indexfonder ökar och därmed även intresserat för dessa, och de är ju intimt förknippade med olika index. På Avanza är ni ju för övrigt något av en föregångare i det avseendet, med Zero.

Vad gäller förslag som du efterfrågar, så vill jag till att börja med säga att det känns oerhört glädjande att någon äntligen börjar leverera gratis TA-tjänster Även om det endast handlar om de mest rudimentära verktygen räcker de ganska långt för oss småsparare som sparar långsiktigt eller på sin höjd swingtradar.

Några önskemål från min sida:
-Fler verktyg, t.ex. Bolinger band. Riktigt smaskens vore att kunna dra streck för trendlinjer och infoga Fib-nivåer
- Större diagramruta, vore kul kunna dra ut den till skärmstorlek.
- Byta färg på charten, linjerna och andra former av estetiska förändringar vore roligt.
- Utifall det inte finns tillgängligt, gärna info om hur beräkning för t.ex. EMA ser ut
- Möjlighet att jämföra flera olika aktier (och gärna andra instrument) med varandra

Går givetvis komma på mer, men ovanstående vore en fin julklapp.

För övrigt tycker jag att det är roligt att någon så tydligt tar på sig ledartröjan och driver på mot bättre och billigare tjänster för oss intresserade småsparare. Är inte det minsta förvånad att det är ni på Avanza som gör det. Storbankerna är ju sen länge avhängda, men finns ju vart fall ett fåtal utmanare som hade kunnat välja samma tydliga nisch. Men som sagt, ni leder utvecklingen
Citera
2014-10-29, 09:26
Medlem
Börjar bli för jävla irriterad på Avanza nu!

Det var nu 2 dygn sedan jag sålde av min fond (måndag morgon), men det står FORTFARANDE "under behandling".
Det tog över ett dygn att få sålt en aktie också, lyckades få iväg den PRECIS på minuten när de stängde igår.
Men idag så köpte jag en annan aktie, och knappt 5 minuter tog det tills den gick in.
Och vissa köp går inte ens igenom, FAST det inte finns några problem ö.h.t!
Köpte t.ex en aktie igår där kursen sjönk lite, jag köpte och den stod still på samma kurs under hela dagen, ändå gick den fan inte in och fick den annullerad ca 1 dygn senare.

Varför är Avanza så sjukt jävla ostabila för?! Varför nekar dom ordar som det inte är fel på?
Och varför tar det flera dygn för de att gå igenom en order??

Avanza SKÄRP ER!!!
Eller är detta normalt?? Jag har iaf inte varit med om såna här GROVA försenar förut, visst Avanza har alltid varit långsam, men såhär långsam?
Jag menar, ska det ta flera dygn för att en väldigt simpel order ska tas tag i för att nästa dag ta 5 minuter med en annan order?
Citera
2014-10-29, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Börjar bli för jävla irriterad på Avanza nu!

Det var nu 2 dygn sedan jag sålde av min fond (måndag morgon), men det står FORTFARANDE "under behandling".
Det tog över ett dygn att få sålt en aktie också, lyckades få iväg den PRECIS på minuten när de stängde igår.
Men idag så köpte jag en annan aktie, och knappt 5 minuter tog det tills den gick in.
Och vissa köp går inte ens igenom, FAST det inte finns några problem ö.h.t!
Köpte t.ex en aktie igår där kursen sjönk lite, jag köpte och den stod still på samma kurs under hela dagen, ändå gick den fan inte in och fick den annullerad ca 1 dygn senare.

Varför är Avanza så sjukt jävla ostabila för?! Varför nekar dom ordar som det inte är fel på?
Och varför tar det flera dygn för de att gå igenom en order??

Avanza SKÄRP ER!!!
Eller är detta normalt?? Jag har iaf inte varit med om såna här GROVA försenar förut, visst Avanza har alltid varit långsam, men såhär långsam?
Jag menar, ska det ta flera dygn för att en väldigt simpel order ska tas tag i för att nästa dag ta 5 minuter med en annan order?

LOL... Trollar du?

Det står hur lång tid fond affärer tar, olika för olika fonder.

Aktier får du direkt om nån säljer till dig, får du inga aktier har du lagt för låg köpkurs alternativt är det för många framför dig i kön, så det är därför du inte får några.
Citera
2014-10-29, 10:15
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Ja.
Citera
2014-10-29, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
LOL... Trollar du?

Det står hur lång tid fond affärer tar, olika för olika fonder.

Aktier får du direkt om nån säljer till dig, får du inga aktier har du lagt för låg köpkurs alternativt är det för många framför dig i kön, så det är därför du inte får några.
Var lite otydlig. Tiden har alltså gått ut. Då borde den försvinna, men den står bara och väntar som att den har hakat upp sig.

Jag lade ingen för låg kurs.

Aja, skrev kanske lite för snabbt, förhoppningsvis så ordnar det sig idag. Men i vilket fall så är min uppfattning att det är lite segt. Har haft en hel del problem med de förr också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in