2014-10-28, 21:36
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Detta kommer bli ett spektakel, och de sparar inte på ingredienserna.

Vad Hjärpe har att tillföra saken, och vad åklagaren vill styrka, är en fråga som förtjänar svar. Det är spektakulärt att kalla in en professor, och faktiskt en risk. Hon kanske tänker att hennes bevisbörda beträffande Rami är svårare och då tar hon in ett vittne som faktiskt endast Madi har nytta av.

Nu när åklagaren har Rami för att nita Madi, ska Hjärpe hjälpa till att få fram bilden av den kuvade kvinnan för att nita Rami. Det är faktiskt sunkigt.

Det är horribelt att man ska ta in islam i en sak som handlar om ett mord, då mord sker i alla länder på hela jordklotet, oavsett folkslag och religion. Dumma kvinnor som ställer upp på skitstövlar och råkar illa ut, är ett universellt problem.

Ja, jag har hört åtalade som själva som drar fram sin religion som orsak till att den tvingats handla som den gjort trots att det framkommit att personen varit helt sekulariserad.
Dumma kvinnor finns det gott om i alla religioner och kulturer. Och män som utnyttjar det.
Och tvärtom.
Citera
2014-10-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
I intervjun med föreståndarinnan för vandrarhemmet sa hon att det var mannen han hotat döda.
Jag blev lite förvånad, hade trott att alla i släkten skulle ge sej på Madi.

Jag skulle inte ta dessa hot på allvar, för det är så de uttrycker sig i Mellanöstern, när de är förbannade. Och jag utgår ifrån att skitfarsan är arg på allt!

Det ska dödas hit och dit för ingenting när folk bråkar i arabvärlden. Barn hotas med döden om de inte lyder, och ingen tar det på allvar. För en svensk låter det verkligen illa, men om det var allvarligt menat skulle inga barn överleva. Även arabiska svordomar är hemska om de översätts, men oftast är det inte värre än att de visar ilska på ett sätt vi inte är vana vid.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-10-28 kl. 21:49. Anledning: stavfel!
Citera
2014-10-28, 21:49
Bannlyst
Citat:
Jag delar inte din uppfattning beträffande Hjärpes brillians. Hans slutsatser är oftast felaktiga och han döljer inte ens sina politiska motiv. Han framför opartiska slutsatser som vetenskap.

Jag häpnade när jag googlade honom!
Trodde inte vi skulle vara ense om det - heller. Gillar din argumentation trots det, eftersom det alltid krävs att en tänker till när man diskuterar med dig.
Jag tror du blir glatt överraskad. Aldrig att han skulle försvara barnmord och -tortyr.
Citera
2014-10-28, 21:52
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Jag skulle inte ta dessa hot på allvar, för det är så de uttrycker sig i Mellanöstern, när de är förbannade. Och jag utgår ifrån att skitfarsean är arg på allt!

Det ska dödas hit och dit för ingenting när folk bråkar i arabvärlden. Barn hotas med döden om de inte lyder, och ingen tar det på allvar. För en svensk låter det verkligen illa, men om det var allvarligt menat skulle inga barn överleva. Även arabiska svordomar är hemska om de översätts, men oftast är det inte värre än att de visar ilska på ett sätt vi inte är vana vid.

Sant, jag skulle dött varenda dag på en av mina arbetsplatser om jag skulle tagit alla hot på allvar.

Apropå skitfarsan, han klagade över att han inte kom iväg till Egypten för att träffa fru och barn pga uteblivet svar från Egyptens ambassad.
Han tycks ju ha pengar att röra sej med då?

Jag har svårt att hålla fingrarna borta från BLTs betalvägg. Ett dygnspass kostar 15:-

Angående mammans hitresa:
Tidigare har det också hetat att hon inte skulle få ett begränsat visum att närvara vid rättegången mot hennes dotters misstänkta banemän, varav den ene är hennes egen bror.
Men nu har någonting hänt. För plötsligt har hon kunnat lämna Gaza och ta sig till Egypten, och ska ha beviljats visum; troligen lika långt som maken Mohammeds, som går ut dagen före julafton.
Citera
2014-10-28, 22:08
Medlem
Citat:
Sant, jag skulle dött varenda dag på en av mina arbetsplatser om jag skulle tagit alla hot på allvar.

Apropå skitfarsan, han klagade över att han inte kom iväg till Egypten för att träffa fru och barn pga uteblivet svar från Egyptens ambassad.
Han tycks ju ha pengar att röra sej med då?

Jag har svårt att hålla fingrarna borta från BLTs betalvägg. Ett dygnspass kostar 15:-

Angående mammans hitresa:
Tidigare har det också hetat att hon inte skulle få ett begränsat visum att närvara vid rättegången mot hennes dotters misstänkta banemän, varav den ene är hennes egen bror.
Men nu har någonting hänt. För plötsligt har hon kunnat lämna Gaza och ta sig till Egypten, och ska ha beviljats visum; troligen lika långt som maken Mohammeds, som går ut dagen före julafton.

Det är många i tråden som är övertygade om att nu har de kommit hit för att stanna!

Jag tror också de kommer ansöka om asyl, låta handläggningen gå ut på tiden, överklaga och låta media påverka Migrationsverket. Har de flyt kommer en ny konflikt på Gaza sammanträffa med beslutstider. Till slut så blir det PUT på humanitära grunder: de får stanna för det är synd om folk som har ett dött barn begravet i Karlskrona.

Det skulle förvåna mig om de återvänder till Gaza. Det kommer bli omöjligt att genomföra en avvisning av dessa mästare i manipulation.
Citera
2014-10-28, 22:19
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Det är många i tråden som är övertygade om att nu har de kommit hit för att stanna!

Jag tror också de kommer ansöka om asyl, låta handläggningen gå ut på tiden, överklaga och låta media påverka Migrationsverket. Har de flyt kommer en ny konflikt på Gaza sammanträffa med beslutstider. Till slut så blir det PUT på humanitära grunder: de får stanna för det är synd om folk som har ett dött barn begravet i Karlskrona.

Det skulle förvåna mig om de återvänder till Gaza. Det kommer bli omöjligt att genomföra en avvisning av dessa mästare i manipulation.
'
Numera sköter ju media migrationspolitiken så nåt annat är väl inte att vänta.
Citera
2014-10-28, 22:35
Medlem
Är det bara jag som saknar Haterer och hans sammanställning av insamlingen?
Citera
2014-10-28, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Ok och i all hast, då blir hela familjen samlad här

Jag hoppas iallafall att Yaras mamma och övrig släkt tar bladet från munnen och gör sitt yttersta för att rättvisa ska skipas i rättssalen.

Jag har inte följt tråden sista dagarna men läste några saker som skrevs om synen på familjen, släkten och ritualer kring den döde.

Min gissning är att Madi var borta på valborg em med barnen.
Yara var ensam med Rami och han misshandlade flickan till döds.
Hon försökte fly, därav blodspår i alla rum. Sedan lämnar han henne på madrassen.
Sedan kommer Madi hem och går sedan in till Yara med vatten. Rami efter med mobilkamera och filmar när hon upptäcker att Yara är död.
Madi duschar det döda barnet enligt muslimsk tradition.
3årige sonen går till badrummet och ser att Yara är död och att Madi står över kroppen.
Samtidigt sitter Rami och talar med sin far. Då skriker Madi "ta hand om din son" till Rami. Detta hör pappan i tfn

Det finns inte någonting som talar för att hon eller någon annan i den här familjen bryr sig om muslimska traditioner. Antingen duschade hon henne för att få henne att kvickna till eller i ett försök att dölja brottet.
Citera
2014-10-28, 22:38
Medlem
Citat:
'

Media behövs nog inte. Såvitt jag förstår så får barnfamiljer från Gaza PUT utan vidare. Gaza anses vara en plats dit barn inte kan utvisas. Det var ju därför Yara fick PUT trots att hon hade sina föräldrar i Gaza som kunde ta emot henne.
Citera
2014-10-28, 22:42
Medlem
eireanns avatar
Citat:
'
Ja, skulle migrationsverket försöka skicka hem dom efter rättegången så lär det garanterat bli förstasidestoff. Hela familjen samlad på en soffa tillsammans med ett foto på Yara samt en skildring av hur hemskt dom har haft det i Gaza samt deras behov av att nästan dagligen besöka Yaras grav.
Valfri dagstidning kommer vilken dag som helst nu lägga ut en bild på mamman vid hennes dotters grav.
Citera
2014-10-28, 22:46
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Är det bara jag som saknar Haterer och hans sammanställning av insamlingen?

Ähm...dom hade billiga biljetter till många semesterresemål idag.
Citera
2014-10-28, 22:47
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Media behövs nog inte. Såvitt jag förstår så får barnfamiljer från Gaza PUT utan vidare. Gaza anses vara en plats dit barn inte kan utvisas. Det var ju därför Yara fick PUT trots att hon hade sina föräldrar i Gaza som kunde ta emot henne.

Nu förstörde du min kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in