2014-07-25, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag trodde att det skulle bli någon sorts förhandling i dag (omhäktning eller åtal).
Har det blivit uppskjutet igen, med vilken motivering i så fall?
vaaaaa åtal dröjer igen
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/atal-drojer-i-yarafallet
Citera
2014-07-25, 19:51
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minlenovo
vaaaaa åtal dröjer igen

Vilket då bör innebära att mamman vet vad som hänt.
Kanske enklare att hon (o. barnen) får komma hit för förhör. Med tanke på den oro som råder därnere.
Citera
2014-07-25, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Vilket då bör innebära att mamman vet vad som hänt.
Kanske enklare att hon (o. barnen) får komma hit för förhör. Med tanke på den oro som råder därnere.

Jag tror inte att mamman och barnen får komma hit. Med tanke på föräldrarna använt sin dotter som ''ankarbarn''. Från första början var deras avsikt att skicka Yara hit för att sedan, med stöd av den dåvarande praxis i utlänningsärenden, komma hit på anknytning till Yara. Den oro som just nu råder i Gaza är inte en anledning att ge mamman och barnen visering hit. Den som får visering måste intyga att avsikten med inresan är att göra ett besök i Sverige, inte att söka asyl. Jag tror inte heller att mamman vet vad som har hänt. Men i och med hon är syster till Rami så kan hon kanske vittna om Ramis och Amanis förhållande. Jag tror att åklagaren har svårt att veta vem av dem talar sanning, om någon av dem gör det.
Citera
2014-07-25, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av minlenovo
vaaaaa åtal dröjer igen
De väntar på Facebook, innan dess händer inget. Att det dragit ut på tiden är normalt.
Citera
2014-07-25, 22:10
Medlem
Tack för info, alla!
Så det blev inga ytterligare formaliteter i dag ... ?
Jag trodde att det var ett måste att "förhandla" varje gång ävenså.
Försvaret skulle väl ha möjlighet att yttra sig om fortsatt förvar? I princip, alltså.
Nåja ...
Citera
2014-07-26, 00:44
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Tack för info, alla!
Så det blev inga ytterligare formaliteter i dag ... ?
Jag trodde att det var ett måste att "förhandla" varje gång ävenså.
Försvaret skulle väl ha möjlighet att yttra sig om fortsatt förvar? I princip, alltså.
Nåja ...

När dom suttit häktade en längre tid och inser att det kommer att förlängas så går dom frivilligt med på fortsatt häktning utan att det behöver tas upp som fråga i rätten. Dom har nog insett att det blir långvarigt.
Citera
2014-07-26, 14:47
Medlem
LaScalas avatar
På TV4:s texttv fn sid 117 kan man läsa att Mats Dahlen, krinsp vid Blekingepolisen, säjer att en polis, en tolk och tre advokater står redo att åka ner för att förhöra mamman så snart det är möjligt pga av kriget.
Tre advokater?
Citera
2014-07-26, 15:08
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
På TV4:s texttv fn sid 117 kan man läsa att Mats Dahlen, krinsp vid Blekingepolisen, säjer att en polis, en tolk och tre advokater står redo att åka ner för att förhöra mamman så snart det är möjligt pga av kriget.
Tre advokater?

Troligtvis de båda försvararna och målsägarbiträdet. De brukar vilja vara med och ställa frågor. Mamman är målsägare.

I just det här fallet (ingen misstänkt som ska höras, dvs ingen Assange-situation samt uppblossat krig i Gaza) undrar jag om det inte hade varit ett alternativ med videolänk? Det är ett häktat mål med en ovanlig sits där den andra målsägaren, pappan, är beroende av särskilt tillstånd för att vistas här fram till huvudförhandlingen. Dvs tidspress på flera sätt.
Citera
2014-07-26, 15:14
Medlem
[quote=LaScala|49712416]På TV4:s texttv fn sid 117 kan man läsa att Mats Dahlen, krinsp vid Blekingepolisen, säjer att en polis, en tolk och tre advokater står redo att åka ner för att förhöra mamman så snart det är möjligt pga av kriget.
Tre advokater?[/QUOTE]

Det är markinvasion jag förstår inte ens hur EN advokat ska ta sig ner. Dessutom är det märkligt eftersom som jag förstår så var det omöjligt att verkställa återförening av Y med föräldrarna i Gaza. (ej krigstid). Eftersom föräldrarna hade ansökt om återförening när Y landade i Sverige så måste ju deras identitet varit känd.

Överväger de att skicka advokater till Gaza i krig så förstår jag inte varför Y inte kunde återförenas med föräldrarna i fredstid?

Att så många advokater skickas (och under krig) bör väl innebära att de tror att modern har viktig info kring fallet. Kan väl knappast vara ett rutinförhör. Jag hoppas att information kommer fram om exakt när Y landade i Sverige första gången. Hoppas också de förhör grannarna när de ändå är där.
Citera
2014-07-26, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Troligtvis de båda försvararna och målsägarbiträdet. De brukar vilja vara med och ställa frågor. Mamman är målsägare.

I just det här fallet (ingen misstänkt som ska höras, dvs ingen Assange-situation samt uppblossat krig i Gaza) undrar jag om det inte hade varit ett alternativ med videolänk? Det är ett häktat mål med en ovanlig sits där den andra målsägaren, pappan, är beroende av särskilt tillstånd för att vistas här fram till huvudförhandlingen. Dvs tidspress på flera sätt.
Håller med om att det vore smidigast med videoförhör, men jag tror inte det funkar, eftersom Sverige inte erkänt Hamas jurisdiktion i Gaza. Den palestinska myndigheten (Fatah) i Ramallah på Västbanken har man erkänt, men de har inget att säga till om i Gaza.
Citera
2014-07-26, 15:33
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi

Ja, du är klar i huvudet trots värmen. Jag tänkte inte längre än till målsägarbiträde
Möjligen också en advokat som är expert på trafikskador (ja, jag blir elak i värmen).
Videolänk funkar ju trots allt fortfarande.
Jag undrar verkligen varför det är viktigt att komma personligen?
Eventuell topsning? Genomgång av datorn? Finns det grund för det?
Citera
2014-07-26, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Håller med om att det vore smidigast med videoförhör, men jag tror inte det funkar, eftersom Sverige inte erkänt Hamas jurisdiktion i Gaza. Den palestinska myndigheten (Fatah) i Ramallah på Västbanken har man erkänt, men de har inget att säga till om i Gaza.

Ok. Det där är väl förmodligen också en anledning till att det inte gick att skicka tillbaks Y till hennes föräldrar apropå min fundering om verkställighet? För rent praktiskt är det inte så komplicerat i fredstid.

Men nog måste man väl tro att biomamma sitter med info som är av vikt för fallet om man gör sig så mycket besvär. Alltså inte om parets goda/dåliga "karaktär" och dylikt (vet inte ens om sådant är viktigt). Utan om någon form av specifika händelser kring Y.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in