Citat:
Jag undrar om man inte måste förstå VAD Gud är för något innan man kan förstå det här med treenigheten.
Om jag tar en liknelse. Om jag blandar blå färg (Fadern) med gul färg (Anden) så får jag grön färg (Sonen). Denna möjlighet att framställa grön färg är det som benämns med ordet Gud. För det är Gud som skapar; dvs. Fadern avlar och Anden föder sedan sonen.
I Johannes evangeliets prolog, de 5 första verserna, i kapitel 1, ser vi VAD det är som blir till Son. Men även HUR Sonen blir till.
Lägg märke till att det står inte rema i den grekiska grundtexten utan logos.
Rema betyder ord, medan logos betyder "tanken som är i ordet". Alltså själva läran, eller budskapet som ordet bär fram.
Sålunda står det: I begynnelse jag var han tanken som är fästad vid ordet".
Denna tanke bringar det ljus som mörkret inte begriper. Detta förståelsens ljus som är det eviga livet. Något annat liv åsyftas inte.
Märk att ordet evig avser att benämna vilket sorts liv som avses, snarare än att benämna längden på det livet.
Om jag tar en liknelse. Om jag blandar blå färg (Fadern) med gul färg (Anden) så får jag grön färg (Sonen). Denna möjlighet att framställa grön färg är det som benämns med ordet Gud. För det är Gud som skapar; dvs. Fadern avlar och Anden föder sedan sonen.
I Johannes evangeliets prolog, de 5 första verserna, i kapitel 1, ser vi VAD det är som blir till Son. Men även HUR Sonen blir till.
Lägg märke till att det står inte rema i den grekiska grundtexten utan logos.
Rema betyder ord, medan logos betyder "tanken som är i ordet". Alltså själva läran, eller budskapet som ordet bär fram.
Sålunda står det: I begynnelse jag var han tanken som är fästad vid ordet".
Denna tanke bringar det ljus som mörkret inte begriper. Detta förståelsens ljus som är det eviga livet. Något annat liv åsyftas inte.
Märk att ordet evig avser att benämna vilket sorts liv som avses, snarare än att benämna längden på det livet.
Tack för svaret.

Jag tycker ändå att treenighetbegreppet krånglar till mer än det underlättar, och jag tycker det är konstigt att man "upptäckte" treenigheten först långt senare. Det verkar inte ha varit något problem för de tidigaste kristna att tillbe Gud helt enkelt, utan att se Fadern, Jesus och Helig Ande som "delar" av Gud. Oavsett hur man nu uttrycker treenigheten.
Jag förstår att blå+gul = grön, eller (som på första sidan i tråden), att H2O kan vara fast,flytande eller ånga. Men jag tycker ändå att det är människor som bestämt vad "Gud" är, iom att de bestämt att den ska bestå av Fadern+Son+Helig Ande = Gud. (varför inte Paulus, Bibeln, Petrus eller nåt annat?) Att blå+gul=grön är fysik, precis som att vitt ljus bestå av olika färger. Men Treenigheten är inte fysik.
Jag kan också hitta på att Sonen består av Födelse+Liv+Död+Uppståndelse och säga att detta är heliga beståndsdelar. Men att hitta på mystiska begrepp gör dem inte sanna. Gnostikerna hittade ju på att allt består av två enheter: mörker/ljus, osv. Enligt Tomasevangeliet är detta Jesu budskap. Det kan man inte heller vetenskapligt argumentera emot, men det anses inom kristendom vara oförenligt med Guds enhet. Däremot är treenigheten tydligen ett okej sätt att dela upp Gud. Märkligt.
Han finns där oavsett och är varken arg eller glad. Han har förlåtit mig mina synder, och jag har förlåtit Honom hans synder också.