Citat:
Ursprungligen postat av
azadora
Shit alltså. Kan lätt tänka mig att gm är död men ska alltså vi på flashback sitta och kolla vilka som har dött under denna tidsperiod? Nintror inte polisen tänkt på detta och har en miljon bättre resurser.
Ja, men har vi någon med insyn i utredningen? Det har varit några medlemmar som man kan anta har haft viss insyn men de verkar inte ha varit aktiva i tråden under den senaste tiden (kanske för att utredningen inte bedrivits så aktivt).
Jag tycker inte man ska se den här tråden som ett försök att lösa morden utan som ett medel att upprätthålla intresset kring fallet, vilket indirekt kan leda till att polisen löser det då det kan göra att nya tips inkommer.
Men vänder mig emot uppfattningen att polisen har gjort ett dåligt jobb. Polisens största kritiker, som dessutom engagerat sig i fallet och tagit del av utredningen, har beskrivit den som "välskött". FBI, som ju anlitades för att gå igenom utredningen, hade överhuvudtaget inget att invända utan kom med samma slutsatser angående görningsmannaprofilen som de utredande poliserna gjort.
Det är inte nödvändigtvis dåligt utredningsarbete som gjort att fallet förblivit ouppklarat, det har nog minst lika mycket att göra med det som FBI konstaterade; att fallet är helt unikt.
Det finns så många saker som talar emot både att morden skulle vara planerade (mordvapen, övervåld, mordoffer, avsaknad av rimligt motiv, val av plats, tidpunkt) och att morden skulle vara oplanerade, det vill säga konsekvensen av en galen persons ingivelse (gärningsmannens rationella handlande efteråt, dödar ett vittne, gör sig av med bevismaterial, flyr).
Vad finns då kvar?
* En konfrontation om något bagatellartat som urartade.
* Mohammed såg något, exempelvis en bilstöld, en blottare, ett inbrott, och dödades som ett vittne. Men varför sådant övervåld?
* En person som fått en tillfällig knäpp, som fått ett raseriutbrott, någon för vilken Mohammed fick axla syndabocksrollen för något som gärningsmannen själv råkat ut för. Någon som inte var psykotisk men väl i psykisk obalans, och som triggades igång av Mohammeds uppenbarelse. Det enda någorlunda rimliga skulle väl vara ett rasistisk motiv? (GM behöver ju inte varit fullfjädrad rasist men kan ha blivit misshandlad av en person med invandrarbakgrund, blivit av med tjejen till en person med invandrarbakgrund, etc.).
Jag tror att den andra punkten mer eller mindre har avfärdats av polisen. De har arbetat med hypotesen men inte kunnat hitta något stöd för den.