2014-10-27, 00:00
Medlem
Dom jag minns:

1. Enormt skitig man med stort skägg som vistades på
T-station Östermalmstorg uppgång Nybrogatan.
Han stank nåt otroligt och kallades tydligen "Dansken".

2. Äldre kvinna som gick omkring på T-Centralen med en
skylt med religiös text som ser ut att vara skriven på hebreiska.

3. Tunn liten tant med huckle som satt hukande och spelade flöjt
i gången mellan T-Centralen och Centralen.

4. Man i rullstol som sålde vykort på samma ställe som ovan.

5. Man med fotboll och bandspelare med arabisk musik som drack öl
och vistades ibland i T-banehallen vid Sergels Torg (och jag såg han på andra ställen också).

6. Äldre man som min lilla dotter blev rädd för som brukade ses i T-banan Karlaplan
och som skällde ut folk. Min dotter kallade han för "arga gubben".

7. Man som var utklädd till en "grek" med olympiska attribut.

8. Yngre man med stor puckel som letade i papperskorgar efter
burkar på perrongen i T-banan.

9. På Roslagsbanan till Åkersberga fanns det på 70 och 80 talet en
kort dvärgliknande man som kallades för "Täljö-Kalle". Han brukade
leka konduktör och skälla ut oss ungdomar. Slänga i dörrar och
gå i gångarna iklädd en enorm kavaj, nedstuckna kostymbyxor och
höga gummistövlar. Alla visste vem han var, dvs till det yttre. Det
gick många historier om vad han jobbade med. En del sa att han var
på SJ, Gröna Lund eller på en cirkus. Ofta var han på lyset... Då kunde
han råka i slagsmål med den riktiga konduktören.

http://www.tydal.nu/postvagnen/750132.htm
Citera
2014-10-27, 01:07
Medlem
Tror alla nämnts i tråden som jag själv minns. Jesustanten och längdhopparen är väl de som jag sett på sistone.

En relativt ny bekantskap för mig är den ibland något lustigt klädde trainspottern på centralen. Har endast sett honom på gröna linjens plattform. Kan bära typ hängslen och mjukisbyxor. Ofta böjd över ett papper där han skriver upp alla olika tåg och så. Vill minnas att jag hört av tunneltågsförare att han är rätt känd bland de anställda, stämmer det?

Han är väl speciell på något sätt, helt harmlös och verkar älska sin hobby.
Citera
2014-10-27, 09:40
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Måste vara Domenico Lo Sinno du tänker på, han var med i 100 höjdare (4 min in) http://www.youtube.com/watch?v=G7wBFMjRHgE
Han bodde i Fittja, har han dött?
wtf? Håret och skägget ser ut exakt som honom, men han var fet, hade en äkta kulmage likt en boll. Men han kan ju gått ned i vikt såklart.
Citera
2014-10-27, 19:31
Medlem
Vet ej om hon har nämnts ännnu.. Men ingen som sett den rödklädda damen? Hon är riktigt läbbig, har sett henne runt kungsträdgården ett par gånger och vid medis.
Ser ut som djävulen i princip, haltandes och riktigt obehaglig blick.
Citera
2014-10-28, 02:44
Medlem
GrilladHundvalps avatar
Finns en brud, runt 30-40, ser väldigt städad ut, håret är nästintill perfekt uppsatt i hästsvans, som sitter utanför tunnelbanan i förorterna på blå linjen. Hallonbergen och Rissne bland annat.

Hon sitter på en pall, har en (leksaks?)fiol som hon spelar uppifrån och ner på med en träpinne. Hon är väldigt inne i det hon gör, och brukar blunda och digga med, i det som förstås inte låter mer än en ettåring som hittat en ostämd gitarr med ruttna strängar.

Tycker så otroligt synd om henne då hon ibland brukar sluta tvärt och tacka för sig med ett par nickar i 180 grader, för obefintlig publik då.

Sen har jag sett de flesta som beskrivs här i tråden. Hon läskiga jäveln som brukar svänga runt på Sveavägen med en kundvagn som är fylld till max ser jag nästan dagligen nu för tiden. Hon brukar alltid säga något otrevligt åt förbipasserande och stirrar med en djävulsk blick.
Citera
2014-10-28, 11:17
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andremask
Såg honom i Gallerian strax före jul 1988.
Kallt som fan och massor av snö ute.
Helt plötsligt glider det in en karl i pisstofflor och gamla urtvättade shorts.
Har för mig att han hade rätt yvigt skägg?

En annan sak som man aldrig glömmer är Bingolotto-försäljarna i gången mellan T-centralen och centralstation.
En rätt stor karl som satt i någon form av rullstol och monotont mässade "bingolottbingolottbingolottbingolott"
En annan lite mindre karl som också satt där brukade få någon sorts anfall där det såg ut som att han satt på sin stol och hoppade upp och ner samtidigt som han bet sig själv i armen. En gång dampade han ur och sprang runt och tjöt som en gris i tunneln.

Innan dess så satt han och fullkomlingen gapade KÖP VYKORT,KÖP VYKORK.
Han måste ha fått tillsägelse att inte skrika så mycket,för när han sålde bingolotter var han mycket mer lågmäld.
Citera
2014-10-31, 20:11
Medlem
Andremasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Innan dess så satt han och fullkomlingen gapade KÖP VYKORT,KÖP VYKORK.
Han måste ha fått tillsägelse att inte skrika så mycket,för när han sålde bingolotter var han mycket mer lågmäld.

Har inte sett honom på säkert 15 år nu, men andra hälften av 90-talet så satt han där dagligen, hela dagarna. Passerade T-centralen strax efter sju på morgonen, och då var han på plats.
Ett svagt minne av att han ibland även mässade "köpenlottköpenlottköpenlott"
Citera
2014-10-31, 21:44
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andremask
Har inte sett honom på säkert 15 år nu, men andra hälften av 90-talet så satt han där dagligen, hela dagarna. Passerade T-centralen strax efter sju på morgonen, och då var han på plats.
Ett svagt minne av att han ibland även mässade "köpenlottköpenlottköpenlott"
om det inte är en annan 50+ snubbe i typ rullstol(?) som ser lite mongolid ut och som håller något mot halsen och talar (låter jävligt buskigt) så såg jag honom kontinuerligt på t-centralen.
Citera
2014-11-03, 18:49
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discolampan
- - -

4. Man i rullstol som sålde vykort på samma ställe som ovan.

- - -

http://www.tydal.nu/postvagnen/750132.htm

He´s back! Sedan någon månad tillbaka, efter flera års frånvaro. K-märk "Köpa vykort"-mannen!
Citera
2014-11-03, 18:53
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
om det inte är en annan 50+ snubbe i typ rullstol(?) som ser lite mongolid ut och som håller något mot halsen och talar (låter jävligt buskigt) så såg jag honom kontinuerligt på t-centralen.

Det är han! "Mongoloid" var taskigt - ok, han är vintyrig (ett eller två "n"?????) och har väl inte världens högsta IQ, men absolut inga Downs/mongo-vibbar, touche pas a mon pote!
Citera
2014-11-03, 20:56
Medlem
junazs avatar
Ingen som sett killen med OCD runt Alvik? Han springer fram och tillbaka i vagnarna och klappar/slår på stolpar, sitsar, ryggstöd mm i en speciell takt/mönster. Tänk er lite som Fares Fares karaktär i Kopps, som alltid måste tuta innan han kliver ur bilen.
Citera
2014-11-03, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiniCharlie
Någon som vet vad som har hänt med Fittja-Tarzan? Det var år sen jag såg honom sist..

Enbart shorts och magväska året runt! Inte sett till han på flera år tyvärr, dock inte åkt överdrivet mycket på röda linjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in