2014-10-26, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Om det nu är som så att JJ fortfarande god man för KJ så tror jag inte det spelar så värst stor roll om KJ vill eller inte vill, JJ kommer att tala om för KJ vad det är han vill innerst inne, den uppfattningen har jag fått om JJ.

Men frågan är ju om JJ fortfarande är god man åt KJ?
Nu hade ju inte KJ någon god man med sig vare sig vid polisförhören eller vid rättegången så det saknar nog fullständigt betydelse. Om det dessutom är som du påstår att det egentligen är JJ som styr KJ så saknar det ju än mindre betydelse eftersom KJ givetvis kan överklaga själv. Om det är/var JJ som styr KJ är det än mer anmärkningsvärt att målet inte överklagades till Högsta domstolen.

Ni som ändå drömmer om en resning för KJ bortser helt från hur bevisvärderingen i målet har skett, det är ett indicemål som två domstolar har bedömt att utan tvekan utpeka KJ som VB:s baneman. För och ens drömma om beviljande av resning så räcker det givetvis inte att traggla om samma bevisning som tidigare och ifrågasätta relevansen hos den bevisningen, en sådan ansökan stannar i postrummet på HD. För att det ens skall vara aktuellt med ett beviljande så måste krävas ny och direkt friande bevisning. Eftersom det i efterhand aldrig kommer att gå att fastställa exakt när VB dödades och då KJ haft massor av tid utsn alibi så är det uteslutet med framgång den vägen, det kommer aldrig att gå att bevisa stt KJ inte kan ha mördat VB. Vad som behövs är således direkt bindande bevisning som utpekar en helt annan person som VB:s baneman och som samtidigt utesluter KJ. Vad behövs? Hitta VB:s kläder med annans DNA i form av blod eller sperma. Hitta VB:s händer med annans DNA under naglarna. Nu är det enligt mig fullständigt uteslutet att någon annan än KJ vet var händer och kläder finns och det förklarar nog varför KJ inte överklagade domen och varför han inte kommer att ansöka om resning.
Citera
2014-10-26, 20:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Nu hade ju inte KJ någon god man med sig vare sig vid polisförhören eller vid rättegången så det saknar nog fullständigt betydelse. Om det dessutom är som du påstår att det egentligen är JJ som styr KJ så saknar det ju än mindre betydelse eftersom KJ givetvis kan överklaga själv. Om det är/var JJ som styr KJ är det än mer anmärkningsvärt att målet inte överklagades till Högsta domstolen.

Ni som ändå drömmer om en resning för KJ bortser helt från hur bevisvärderingen i målet har skett, det är ett indicemål som två domstolar har bedömt att utan tvekan utpeka KJ som VB:s baneman. För och ens drömma om beviljande av resning så räcker det givetvis inte att traggla om samma bevisning som tidigare och ifrågasätta relevansen hos den bevisningen, en sådan ansökan stannar i postrummet på HD. För att det ens skall vara aktuellt med ett beviljande så måste krävas ny och direkt friande bevisning. Eftersom det i efterhand aldrig kommer att gå att fastställa exakt när VB dödades och då KJ haft massor av tid utsn alibi så är det uteslutet med framgång den vägen, det kommer aldrig att gå att bevisa stt KJ inte kan ha mördat VB. Vad som behövs är således direkt bindande bevisning som utpekar en helt annan person som VB:s baneman och som samtidigt utesluter KJ. Vad behövs? Hitta VB:s kläder med annans DNA i form av blod eller sperma. Hitta VB:s händer med annans DNA under naglarna. Nu är det enligt mig fullständigt uteslutet att någon annan än KJ vet var händer och kläder finns och det förklarar nog varför KJ inte överklagade domen och varför han inte kommer att ansöka om resning.
Nej, det måste inte komma fram ny bevisning som utpekar en annan man. Och ny bevisning som friar KJ kan komma fram.
Citera
2014-10-26, 20:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Du kan lugna ner dig några kilo, jag tvivlar inte på KJ,s skuld på något sätt men för att plita ihop en resningsansökan behövs det inte så förbannat mycket, att få den beviljad är en helt annan sak men ingen bör eller ska räkna bort möjligheten att JJ jobbar i kulisserna för sin son.

Känslan jag får över JJ när jag läser vad som finns är att han har curlat och försökt styra sin bångstyriga son så mycket det bara har gått.
Citera
2014-10-26, 20:40
Medlem
Citat:
Du kan lugna ner dig några kilo, jag tvivlar inte på KJ,s skuld på något sätt men för att plita ihop en resningsansökan behövs det inte så förbannat mycket, att få den beviljad är en helt annan sak men ingen bör eller ska räkna bort möjligheten att JJ jobbar i kulisserna för sin son.

Känslan jag får över JJ när jag läser vad som finns är att han har curlat och försökt styra sin bångstyriga son så mycket det bara har gått.
Beklagar. Jag borde ha skrivit två inlägg. Det andra stycket var överhuvudtaget inte riktat mot dig.
Citera
2014-10-26, 20:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

För att få ihop en resningsansökan är inte svårt. Det räcker med att en dömd person skriver på ett papper typ: "Jag är oskyldig, och vill ha resning" för att HD ska behandla den.
Citera
2014-10-26, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du har rätt Fnurran - jag vågar vid närmare eftertanke inte vara 100% säker på att resning inte skulle kunna beviljas till GM:s nackdel. Tillämpligt lagrum är RB 58:3 2p:

(min fetning)

Nu är jag iofs nästan säker på att enbart klassningen dråp eller mord inte faller in under väsentligt strängare straffbestämmelse. Det känns snarare som att det är fråga om att någon som t ex tidigare kommit undan med en vållande till annans död-dom kan bli fälld för mord/dråp istället.

Eftersom det inte finns något allvarligare brott som skulle kunna leda till resning till nackdel för GM - dvs för redan dömd person i målet så är ändå mitt stalltips att även ett blodigt mordvapen med Kibbas fingeravtryck på inte skulle leda till någon resningsansökan. Hur skulle det förresten kunna bevisa det som HovR inte ansåg bevisat: Dvs de exakta omständigheterna hon dog under och bakgrunden till att hon dödades?

Du måste hålla isär straff och rubricering.
Skillnaden mellan livstid och 10 år är per definition väsentligt strängare straffbestämmelse, eller hur ?
Citera
2014-10-26, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
För att få ihop en resningsansökan är inte svårt. Det räcker med att en dömd person skriver på ett papper typ: "Jag är oskyldig, och vill ha resning" för att HD ska behandla den.
Och vitsen med det skulle vara?
Citera
2014-10-26, 20:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ingen, den avslås naturligtvis. Men det är möjligt att komma in med en sådan resningsansökan.
Citera
2014-10-26, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Du måste hålla isär straff och rubricering.
Skillnaden mellan livstid och 10 år är per definition väsentligt strängare straffbestämmelse, eller hur ?
Det finns inte mycket att gå på men jag har svårt att tro att uppsåtligt dödande, osvsett, rubricering, skulle ses såsom en väsentligt trängare straffbestämmelse. Det blir ju ändå en helt hypotetisk diskussion då resning till nackdel för KJ är uteslutet.
Citera
2014-10-26, 20:55
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Om det nu är som så att JJ fortfarande god man för KJ så tror jag inte det spelar så värst stor roll om KJ vill eller inte vill, JJ kommer att tala om för KJ vad det är han vill innerst inne, den uppfattningen har jag fått om JJ.

Men frågan är ju om JJ fortfarande är god man åt KJ?
Du menar att ha i egenskap av pappa genom press kan tvinga KJ att gå med på resningsansökan .. i så fall är det kopplat till den relationen och inte att JJ är KJ:s Gode Man..

Den pressen kan han således utöva oavsett. Han kan inte i egenskap av Gode Man sätta sig över KJ:s vilja ..
Citera
2014-10-26, 20:57
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Det är ju på den nivån det kommer bli om KJ nu skulle gå med på att söka resning på de uppgifter som dras i det oändliga i den här tråden ...
Citera
2014-10-26, 20:59
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Det finns inte mycket att gå på men jag har svårt att tro att uppsåtligt dödande, osvsett, rubricering, skulle ses såsom en väsentligt trängare straffbestämmelse. Det blir ju ändå en helt hypotetisk diskussion då resning till nackdel för KJ är uteslutet.
Det handlar nog snarast om att KJ inte vill bli ytterligare blottad i sin skuld - dvs han vet att han kom lindrigt undan och tjänar inte ett skit på resning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in