2014-10-26, 21:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du menar att ha i egenskap av pappa genom press kan tvinga KJ att gå med på resningsansökan .. i så fall är det kopplat till den relationen och inte att JJ är KJ:s Gode Man..

Den pressen kan han således utöva oavsett. Han kan inte i egenskap av Gode Man sätta sig över KJ:s vilja ..

Men i och med att han kanske fortfarande är KJ,s gode man så kan han driva vidare målet med en mild övertalning av sin bångstyrige son, du tänker nog lite annorlunda än jag vad det gäller JJ tror jag.

Jag vet inte hur vanligt det är att man blir god man till sin avkomma men som sagt, JJ har goda förutsättningar att driva målet vidare om han kan styra upp KJ och det tror jag han kan.
Citera
2014-10-26, 21:03
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men i och med att han kanske fortfarande är KJ,s gode man så kan han driva vidare målet med en mild övertalning av sin bångstyrige son, du tänker nog lite annorlunda än jag vad det gäller JJ tror jag.

Jag vet inte hur vanligt det är att man blir god man till sin avkomma men som sagt, JJ har goda förutsättningar att driva målet vidare om han kan styra upp KJ och det tror jag han kan.
Nej, det jag säger är att som Gode Man kan han inte driva någonting åt KJ rättsligt mot KJ;s vilja .. övertala honom eller pressa honom i egenskap av pappa kan han göra - men det har inget med förordnandet som Gode Man att göra..

Det du talar om är fortfarande att han som pappa skall styra sin son. Inget annat. Och det kan han givetvis göra med eller utan förordnande som God Man.

Edit:
Citat:
En god man är i Sverige en (fysisk) person som utses av allmän domstol för att utföra ett visst uppdrag.
[...]
En god man skiljer sig således från en förvaltare genom att huvudmannen behåller sin rättshandlingsförmåga, alltså rätten att representera sig själv.
[...]
Godmanskapets omfattning skall alltid anges i förordnandet. Enligt huvudregeln krävs huvudmannens samtycke.
http://sv.wikipedia.org/wiki/God_man

Vi kan väl vara överens om att resningansökan inte ingår i ett God Man uppdrag - och att samtycket är grunden i alla åtgärder en God Man får vidta - även inom uppdraget.
Senast redigerad av micro113 2014-10-26 kl. 21:06.
Citera
2014-10-26, 21:17
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det jag säger är att som Gode Man kan han inte driva någonting åt KJ rättsligt mot KJ;s vilja .. övertala honom eller pressa honom i egenskap av pappa kan han göra - men det har inget med förordnandet som Gode Man att göra..

Det du talar om är fortfarande att han som pappa skall styra sin son. Inget annat. Och det kan han givetvis göra med eller utan förordnande som God Man.

Edit:

http://sv.wikipedia.org/wiki/God_man

Vi kan väl vara överens om att resningansökan inte ingår i ett God Man uppdrag - och att samtycket är grunden i alla åtgärder en God Man får vidta - även inom uppdraget.

Och hur lätt är det inte för JJ att få till ett samtycke?

Fan vet om nära släktingar ska få vara goda män till personer som behöver det.
Citera
2014-10-26, 21:27
Medlem
Quarrels avatar
Ur vittnesförhöret med rättsläkaren i TR (tack Tankar):
Citat:
US: Ja. Eh…kan du säga nånting om…eh…vad man har använt för att avdela benen, respektive händerna från kroppen?
SSJ: Ehm…jag kan inte säga exakt vad som har använts, men skadornas utseende…eh…talar för att det måste vara ett tyngre föremål som en yxa, eller en stor tung kraftig kniv. Eh…och skadorna har mer utseende av att det är ett hårt hugg, och så har resten av benet brutits av, eh..antingen genom att hugget i sig har varit så kraftigt, eller genom att man har brutit efteråt. Det går inte att säga. Ehm…så det är det närmaste jag kan komma. Det är mycket enklare om man har…ehm…förslag på föremål och jämför, framför att man ska kunna säga utifrån skadorna att det är exakt en sådan typ av föremål. Men vi är…och jag kan inte utesluta att det har använts flera olika föremål…men yxliknande eller stor tung kniv…öhm…skadan tyder på att det har varit…alltså det talar för att sånt har varit använt.
[...]
BF: Sen sa du att det verktyg som använts för att avskilja ben och händer, det är vasst, antingen yxa, kniv eller liknande?
SSJ: Och där pratade jag om lårbenen. Händerna är avlossade (avdelade) i leden, och då kan t ex en kniv ha använts. Det är inte..inte..alltså..där har man öppnat precis i leden, och delat. Så det är en fråga om att skära hud och senor åt, och så kan man öppna i leden, alltså handleden, här.
Om man har yxa, varför då besvära sig med att skära genom handleder med kniv? Titta på bilden, ett riktigt pillgöra som tar tid. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e5/Gray220.png/300px-Gray220.png Och om man har yxa, varför ta sig tid?

Sid 409:
Citat:
Den högra handen saknas och vid den högra handleden sticker det fram oskadade ledändar på båda benen i underarmen.
Vem klarar av det utan att skada benen i handleden? Den som har gjort det förut kanske.
Sid 995:
Citat:
[MB] tillfrågas om han är jägare. Han har tidigare jagat älg och har vapen. Senaste gången han jagade älg var 1990.
[MB] tillfrågas om han vet hur man slaktar en älg. Han uppger att han kan dela upp ett djur men kan inte slakta som de riktiga experterna kan. Han håller på med mat och kan pga detta även hantera fisk och kyckling. Han har även köpt en halvsida av ett lamm och därefter styckat det själv.
Citera
2014-10-26, 21:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Du måste hålla isär straff och rubricering.
Skillnaden mellan livstid och 10 år är per definition väsentligt strängare straffbestämmelse, eller hur ?

Inte omöjligt. Men hur skulle ett funnet mordvapen (låt oss anta att någon hittar den där försvunna, gröna ryggsäcken med vapnet, mordoffrets kläder och lite annat i) kunna leda till att åklagaren skulle kunna bevisa att gärningen var mord och inte dråp?
Citera
2014-10-26, 21:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Inte omöjligt. Men hur skulle ett funnet mordvapen (låt oss anta att någon hittar den där försvunna, gröna ryggsäcken med vapnet, mordoffrets kläder och lite annat i) kunna leda till att åklagaren skulle kunna bevisa att gärningen var mord och inte dråp?
Hur skulle det kunna bevis mord?
Citera
2014-10-26, 21:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Om man har yxa, varför då besvära sig med att skära genom handleder med kniv? Titta på bilden, ett riktigt pillgöra som tar tid. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e5/Gray220.png/300px-Gray220.png Och om man har yxa, varför ta sig tid?

Sid 409:

Vem klarar av det utan att skada benen i handleden? Den som har gjort det förut kanske.
Sid 995:

Ja det var väl ett fint "indicium" du fick fram där. Och inte kan väl MÖP:en och knivfetischisten Kristoffer ha lärt sig något om hur såna här saker ska hanteras? Han var ju en hängiven följare av Dexter bl.a.

Nonsenbevisning Quarrel.
Citera
2014-10-26, 21:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Hur skulle det kunna bevis mord?

Ja det undrar jag också. Fråga din kompis Fnurran, det är han som är inne och röjer i tråden och talar om resning till nackdel för GM.
Citera
2014-10-26, 21:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja det var väl ett fint "indicium" du fick fram där. Och inte kan väl MÖP:en och knivfetischisten Kristoffer ha lärt sig något om hur såna här saker ska hanteras? Han var ju en hängiven följare av Dexter bl.a.

Nonsenbevisning Quarrel.
Jag har inte sett mer än något enstaka avsnitt av Dexter. Lär man sig kapa handleder där? Och ingår det i MÖP-utbildning? Knivfetischist? Han bytte bort sin fina kniv som han hade fått i present mot en airsoftbössa.
Citera
2014-10-26, 21:53
Bannlyst
Citat:

Det får nog du förklara. Halva tråden innehåller dina inlägg om varför det var mord och just inget annat, har du glömt att du fick ändra din signatur när det visade sig att du hade fel ?

Så när du kommit på svaret kan du meddela Quarrel.
Citera
2014-10-26, 22:41
Medlem
Citat:

Sid 995:
Varför ta sig tid med kniv i stället för att spara tid med yxa? Det gäller väl oavsett vem som är gm?
Vem klarar av det utan att skada benen i handleden? Den som först övat på djur och sedan googlat på människohandens anatomi kanske?
PS Och du förtalar fotfarande inte MB!?
Citera
2014-10-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Varför ta sig tid med kniv i stället för att spara tid med yxa? Det gäller väl oavsett vem som är gm?
Vem klarar av det utan att skada benen i handleden? Den som först övat på djur och sedan googlat på människohandens anatomi kanske?
PS Och du förtalar fotfarande inte MB!?

Ja VBs kropps styckades ju av någon med erfarenhet från jakt eller slakteri etc.- det råder det ingen som helst tvekan om!
Senast redigerad av zemixon 2014-10-26 kl. 22:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in