Ur vittnesförhöret med rättsläkaren i TR (tack
Tankar):
Citat:
US: Ja. Eh…kan du säga nånting om…eh…vad man har använt för att avdela benen, respektive händerna från kroppen?
SSJ: Ehm…jag kan inte säga exakt vad som har använts, men skadornas utseende…eh…talar för att det måste vara ett tyngre föremål som en yxa, eller en stor tung kraftig kniv. Eh…och skadorna har mer utseende av att det är ett hårt hugg, och så har resten av benet brutits av, eh..antingen genom att hugget i sig har varit så kraftigt, eller genom att man har brutit efteråt. Det går inte att säga. Ehm…så det är det närmaste jag kan komma. Det är mycket enklare om man har…ehm…förslag på föremål och jämför, framför att man ska kunna säga utifrån skadorna att det är exakt en sådan typ av föremål. Men vi är…och jag kan inte utesluta att det har använts flera olika föremål…men yxliknande eller stor tung kniv…öhm…skadan tyder på att det har varit…alltså det talar för att sånt har varit använt.
[...]
BF: Sen sa du att det verktyg som använts för att avskilja ben och händer, det är vasst, antingen yxa, kniv eller liknande?
SSJ: Och där pratade jag om lårbenen. Händerna är avlossade (avdelade) i leden, och då kan t ex en kniv ha använts. Det är inte..inte..alltså..där har man öppnat precis i leden, och delat. Så det är en fråga om att skära hud och senor åt, och så kan man öppna i leden, alltså handleden, här.
Om man har yxa, varför då besvära sig med att skära genom handleder med kniv? Titta på bilden, ett riktigt pillgöra som tar tid.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e5/Gray220.png/300px-Gray220.png Och om man har yxa, varför ta sig tid?
Sid 409:
Citat:
Den högra handen saknas och vid den högra handleden sticker det fram oskadade ledändar på båda benen i underarmen.
Vem klarar av det utan att skada benen i handleden? Den som har gjort det förut kanske.
Sid 995:
Citat:
[MB] tillfrågas om han är jägare. Han har tidigare jagat älg och har vapen. Senaste gången han jagade älg var 1990.
[MB] tillfrågas om han vet hur man slaktar en älg. Han uppger att han kan dela upp ett djur men kan inte slakta som de riktiga experterna kan. Han håller på med mat och kan pga detta även hantera fisk och kyckling. Han har även köpt en halvsida av ett lamm och därefter styckat det själv.