Citat:
Ursprungligen postat av
persephone
Väldigt intressant!! Men vad säger ripperologerna om att Martha Tabram + de fem "vanliga" offren alla ingår?
Det där är en numera ganska gammal och omtvistad debatt, som forskarna har fördjupat sig i under närmare 20 års tid.
Som jag skriver i min bok, så har man på senare tid börjat se på de så kallade "Canonical Five" (Nichols, Chapman, Stride, Eddowes, Kelly) med mer kritiska ögon. Idag tvistar forskarna om att det riktiga talet rör sig mellan tre och tio offer, även om den riktiga siffran troligtvis ligger närmare det förstnämnda. Att - som tidigare gjorts - hävda med säkerhet hur många offer man kan tillskriva en gärningsman och placera dessa i en tvärsäker "kanon" är knappast förenligt med seriös forskning när man har att göra med en oidentifierad mördare. Så länge mördaren inte är fångad eller identifierad går ett säkert tal aldrig att fastställa.
Vad gäller Martha Tabram, som en del gärna vill se inkluderad, så har det alltid varit min personliga uppfattning att hon överhuvudtaget inte har i Uppskärarens offerlista att göra.
De rättsmedicinska rapporterna avslöjar att hon mördats på ett sätt som ger uttryck för ett raseri och hämningslöst övervåld med 39 knivhugg och på ett sätt som helt sdaknar Uppskärarens signatur och dessutom utan några som helst tecken på avskärande av halsen, vilket må sägas vara Uppskärarens viktigaste punkt i hans modus operandi. På något sätt har han tystat eller kvävt sina offer till döds eller så att de tappat medvetande, därefter har han skurit halsen av dem för att säkerställa att de var döda innan han satte igång med resten av stympningarna.
I Chapmans fall verkar avskärandet av halsen ha haft en så central roll att yhan nästan avlägsnat huvudet från kroppen helt.
Detta saknas helt hos Tabram, som istället har dödats med åtskilliga knivhugg över hela torson utan fokus på något särskilt område som exempelvis trakten kring livmodern som vi annars ser hos Uppskäraren.
Uppskäraren verkar trots ett abnormt övervåld ha uträttat sina värv under relativ känslokyla och beräkning trots förmågan att i mörker, dåliga förhållanden, risk för upptäckt etc fokusera på vissa områden på kroppen enligt ett specifikt mönster och utföra avlägsnandet av livmodern (i de flesta fallen).
Tabram verkar istället bara ha utsatts för en (möjligtvis) rasande abnormt lagd kund som varit missnöjd och tagit fram kniven i samband med ett raseriutbrott. Tabrams mord förefaller vara utfört i ren affekt och inte efter ett mönster eller särskilt syfte.
Nichols påträffades endast tre veckor senare och tanken att mördaren skulle ha totalt utvecklat ett nytt modus operandi och tillika ett helt nytt syfte med sina stympningar på den korta tiden är enligt min mening nonsens.
De två mördarnas psykologiska profil är enligt min erfarenhet totalt olika.
Graden av våld på Tabram vill gärna få folk att dra förhastade slutsatser men man bör betänka att mord begågna med ofantliga mängd knivhugg på ibland upp till 50 stycken eller mer på kroppen är ingen ovanlighet i kriminalhistorien varken förr eller i modern tid, och när så sker är det oftast utfört i affekt. De prostituerade utsatte sig för enorma risker och detta tillika i ett område där fattigdomen och kriminaliteten var stor. Ser man på den sociala kontexten och geografin är det faktiskt förvånande att inte FLERA grova brott av liknande spektakulära typ inträffade vid samma tid.
Att så dessutom skedde visar dessutom på de stympade kroppar och kroppsdelar som upptäcktes utmed olika delar av Thempsen ända från 1870-talet och en bit in på 80-talet. Att tillskriva Uppskäraren samtliga brutala mord som inträffade under perioden är inte bara löjligt utan även ologiskt, även om de råkar sammanfall i tid och miljö.