2015-08-14, 01:29
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
- - -
Cornwells bok kan du läsa i rent humorsyfte-det gjorde jag.
- - -

Plus ett på den. Hon skriver ju rätt fängslande, och är det någon som skulle kunna spela "obildad idiot" ("catch me when you can Mischter Lusk!") så tycks Sickert vara en sådan. Finns ju en del annat, den sexuella deformationen, hans geografiska belägenhet vid morden och frankrikevistelsen inför det sista etc... summa summarum: lika trolig som "AIDS/suicid"-spåret vad gäller Palme, alltså kanske en halv procents sannolikhet.
Citera
2015-08-23, 14:06
Avslutad
Kommer ny dokumentär baserad på Christer Holmgrens undersökningar snart från Smithsonian. Verkar intressant!
Citera
2015-09-02, 10:51
Avslutad
Jag verkar ha haft fel, det är dokumentären från i vintras, Missing evidence. Holmgren nämner där att de undersöker vidare (andra mord, alibin för Lechmere); är det någon som har koll på hur detta går? Har mer framkommit, är någon bok eller annat på gång?
Citera
2015-09-15, 01:04
Medlem
Fullt resonabla och genomtänkta resonemang, ljusalfen - jag kan bara hålla med.

Citat:
Ursprungligen postat av ljusalfen
Jag tror att Jack the Ripper är minst lika mycket en fantasikreation, ett fenomen som många investerat mycket tid, tankar och energi på och inte gärna vill förlora. I ett våldsbenäget område som detta var frågan om är det ännu svårare att med säkerhet säga vilka som var en speciell mördares offer. Där är helt enkelt för många potentiella våldsmän i området.

Jag tror inte att Elizabeth Stride med nödvändighet var uppskärarens offer. Hon mördades före ett annat mord som mer bär hans prägel så många tror mördaren blev avbruten men det finns väl egentligen inget som direkt bevisar det. Det var väl mest p g a hon mördades en kväll när uppskäraren var aktiv inte så långt därifrån, bara lite senare.

Ibland får jag det makabra intrycket av att seriemördarens offer är så få så att en del misstänksamt vakar över dessa och inte vill se färre mord tillskrivas honom - men gärna fler. Kanske mördade han fler som vi aldrig kommer att känna till och kanske är några av de mord som tillskrivits honom inte hans.

Mysteriet Jack the Ripper, den viktorianska skräcken, rökiga barer, gotiska kyrkogårdar, mörka gränder svagt upplysta av flämtande gasljus, utslagna människor, fattigdom, ensamma, hjälplösa kvinnor som bjuder ut sig och slaktas brutalt om nätterna av en mordisk, hatisk psykopat med lokalkännedom som stryker runt opportunistiskt letande efter offer och som efteråt försvinner snabbt som en vålnad och alltid gäckar polisen.. det kunde lika gärna ha varit en bok.

Historien fascinerar så mycket att folk åker turistrundturer i området för att försöka uppleva atmosfären. Folk gillar ju att bli skrämda - så länge det inte är på riktigt. Mysig rädsla och ren, rå terror är vitt skilda ting - och mördarens offer upplevde det sistnämnda.

Nu är ju romanen förvisso sann, men kanske var där fler mördare, vilket i och för sig inte gör det mindre fasansfullt, snarare tvärtom. Kanske lugnade saker och ting ner sig under början av 1890-talet. Det kan bero på att mördaren av någon anledning inte kunde begå fler mord, men det kan ju även bero på eventuella sociala omvälvningar och projekt som kanske gjorde folks levnadsförhållanden något bättre. Svår misär föder ju alltid våld och det var ju ingen tillfällighet att denna del av London var så hårt drabbat.
Citera
2015-09-15, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Jag verkar ha haft fel, det är dokumentären från i vintras, Missing evidence. Holmgren nämner där att de undersöker vidare (andra mord, alibin för Lechmere); är det någon som har koll på hur detta går? Har mer framkommit, är någon bok eller annat på gång?

När gick denna? Och var?
Jag känner nämligen Christer sedan tidigare, men inte haft kontakt med honom på länge.
Citera
2015-09-15, 01:08
Medlem
Jag tycker varken hon skriver fängslande eller ens bra. Tvärtom är hennes berättarstil både barnslig och amatörmässig. Att sedan hennes bok är både djupt subjektiv och långsökt samt innehåller mängder av faktamässiga brister gör ju inte saken bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Plus ett på den. Hon skriver ju rätt fängslande, och är det någon som skulle kunna spela "obildad idiot" ("catch me when you can Mischter Lusk!") så tycks Sickert vara en sådan. Finns ju en del annat, den sexuella deformationen, hans geografiska belägenhet vid morden och frankrikevistelsen inför det sista etc... summa summarum: lika trolig som "AIDS/suicid"-spåret vad gäller Palme, alltså kanske en halv procents sannolikhet.
Citera
2015-09-15, 19:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
När gick denna? Och var?
Jag känner nämligen Christer sedan tidigare, men inte haft kontakt med honom på länge.

Jag blev inte klok på det (fick för mig att den skkulle gå i slutet av augusti, men på Facebook såg jag flera som pratade om att den gått tidigare och tyckte de verkade som om dokumentären även diskuterades i den här tråden), men hittade den via Youtube. Antar att det är georestriktioner från
Smithsonians webbplats (fick det inte att funka därifrån).

Blev så inspirerad att jag legat och lusläst Sourcebook några kvällar; det var längesen det hände.
Citera
2015-09-19, 14:00
Avslutad
Missing Evidence S0103, och kan hittas på YT.

Jag tycker Lechmere är intressant, men en sak får jag inte ihop:

Lechmere jobbade måndag till lördag, började 4:00 på morgonen.
Det går inte ihop med tiden för mordet på Annie Chapman.

Någonstans har jag sett det nämnas att eftersom Lechmere jobbade som körkarl för Pickford (körde ut kött till slaktare) kunde han ha smitit iväg medan vagnarna lastades. Men vet inte hur troligt det är. Hur som helst bör Chapman ha dödats långt senare än Lechmere gick till jobbet (han brukade gå hemifrån 3:20 som jag förstår det).
Citera
2015-09-19, 21:28
Medlem
Citat:
Jag tycker varken hon skriver fängslande eller ens bra. Tvärtom är hennes berättarstil både barnslig och amatörmässig. Att sedan hennes bok är både djupt subjektiv och långsökt samt innehåller mängder av faktamässiga brister gör ju inte saken bättre.

Håller med. Din bok däremot är lysande. Saklig och nykter.
Citera
2015-09-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Håller med. Din bok däremot är lysande. Saklig och nykter.

Man tackar!
Citera
2015-09-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Missing Evidence S0103, och kan hittas på YT.

Jag tycker Lechmere är intressant, men en sak får jag inte ihop:

Lechmere jobbade måndag till lördag, började 4:00 på morgonen.
Det går inte ihop med tiden för mordet på Annie Chapman.

Någonstans har jag sett det nämnas att eftersom Lechmere jobbade som körkarl för Pickford (körde ut kött till slaktare) kunde han ha smitit iväg medan vagnarna lastades. Men vet inte hur troligt det är. Hur som helst bör Chapman ha dödats långt senare än Lechmere gick till jobbet (han brukade gå hemifrån 3:20 som jag förstår det).

Tack för info. men vad är YT?

Lechmere är intressant onekligen, dock ska erkännas att det är så många år sedan jag var involverad i fallet att jag tappat en del detaljer - kriminalfall är som språk, de måste regelbundet underhållas och användas eftersom man annars tappar information. Hade jag tagit upp fallet igen idag hade jag sannolikt fått tillbringa ett år med att enbart friska upp minnet samt ta del av de senaste rönen.
Citera
2015-09-19, 23:18
Avslutad
Citat:
Tack för info. men vad är YT?

Lechmere är intressant onekligen, dock ska erkännas att det är så många år sedan jag var involverad i fallet att jag tappat en del detaljer - kriminalfall är som språk, de måste regelbundet underhållas och användas eftersom man annars tappar information. Hade jag tagit upp fallet igen idag hade jag sannolikt fått tillbringa ett år med att enbart friska upp minnet samt ta del av de senaste rönen.

Youtube - förlåt!

Vet precis vad du menar; det går inte att hålla alla detaljer i huvudet över tid på det viset. Läste just om sidorna om Stride i din bok av precis den anledningen (Holmberg verkar inkludera henne OCH Tabram gällande Lechmere, så jag ville läsa på lite).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in