2014-10-26, 18:16
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Jag tror inte fler ex säljs om priset sänks.
Det andra svamlet bryr jag mig inte om att bemöta.

Det är mest äldre personer som köper pappertidningar i allmänhet och kvällstidningar i synnerhet. En 40 %-ig prishöjning påverkar givetvis köplusten om man är fattigpensionär och lever på marginalen.
Citera
2014-10-26, 18:21
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Det andra svamlet bryr jag mig inte om att bemöta.

Okej, vi säger för sakens skull att det är så och att tidningarna vet om det också. Då väljer de alternativ a) och har samma pris vid lägre momssats som vid högre. Bra att du sa så eftersom det gör det enklare att visa att du har fel.

Hur menar du att de inte tjänar pengar på denna lägre momssats?

Jag kan ge dig några siffror att räkna med så det blir konkret. Eftersom du hatar konkreta saker så gör jag det enbart för att jävlas med dig.
Tidningens namn är Aftonpressen.
Upplagan är 200 000 ex 7 dagar i veckan
Priset inklusive moms är 15 kronor styck vid båda momssatserna.

Hur mycket pengar får de exklusive moms vid de bägge momssatserna?
Citera
2014-10-26, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Okej, vi säger för sakens skull att det är så och att tidningarna vet om det också. Då väljer de alternativ a) och har samma pris vid lägre momssats som vid högre. Bra att du sa så eftersom det gör det enklare att visa att du har fel.

Hur menar du att de inte tjänar pengar på denna lägre momssats?

Jag kan ge dig några siffror att räkna med så det blir konkret. Eftersom du hatar konkreta saker så gör jag det enbart för att jävlas med dig.
Tidningens namn är Aftonpressen.
Upplagan är 200 000 ex 7 dagar i veckan
Priset inklusive moms är 15 kronor styck vid båda momssatserna.

Hur mycket pengar får de exklusive moms vid de bägge momssatserna?
Ditt räkneexempel, som för övrigt inte innehåller tillräckligt med data, bygger på att priset inte sänks vid en ev. momssänkning.
Hur vet vi att priset inte skulle sänkas?
Citera
2014-10-26, 18:36
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ditt räkneexempel, som för övrigt inte innehåller tillräckligt med data, bygger på att priset inte sänks vid en ev. momssänkning.

Empirin talar starkt emot det. Ta ex. en titt på prisutvecklingen efter sänkningen av mat- respektive krogmomsen.
Citera
2014-10-26, 18:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Momsen är en utgift för pressen. Lägre moms innebär minskade utgifter.
Alldeles oavsett om de väljer att sänka priset eller ej så är det bra med minskade utgifter.
Citera
2014-10-26, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen
Det är mest äldre personer som köper pappertidningar i allmänhet och kvällstidningar i synnerhet. En 40 %-ig prishöjning påverkar givetvis köplusten om man är fattigpensionär och lever på marginalen.

Hur får du det till en höjning med 40%?
Citera
2014-10-26, 18:44
Avslutad
Citat:
Hur får du det till en höjning med 40%?
12 till 17 kr = drygt 40 %.
Citera
2014-10-26, 18:44
Medlem
Citat:
Empirin talar starkt emot det. Ta ex. en titt på prisutvecklingen efter sänkningen av mat- respektive krogmomsen.
Tidningarna är fåtaliga och väldigt likartade i prissättningen jämfört med restaurang och krogbranschen så att göra sådana jämförelser är problematiskt.
Citera
2014-10-26, 18:45
Moderator
impieteers avatar
Citat:

Jaha, du slingrar dig. Hade det hjälpt om jag skrivit allt annat lika? Du får använda din fantasi och tänka dig två scenarier där momsen är på två olika nivåer.

Därför att du skrev det.
Citat:
Ursprungligen postat av =Hippie

Hur ska du ha det? Om de inte säljer fler ex vid sänkt pris så låter de såklart bli att sänka priset.

Nå, jag väntar fortfarande på ett svar. Får tidningarna mer eller mindre pengar vid samma upplaga, samma pris, samma omkostnader, men olika momssatser?
Citera
2014-10-26, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Momsen är en utgift för pressen. Lägre moms innebär minskade utgifter.
Alldeles oavsett om de väljer att sänka priset eller ej så är det bra med minskade utgifter.
Givetvis är momsen en utgift i bokföringen.
Den är däremot ingen kostnad.
Citera
2014-10-26, 18:48
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Har alltid tyckt riktigt illa om Greider och häromdagen gav han mig anledning att avsky honom ännu mer. Han skrev en tweet om hur han kom hem och det luktade som någon kokat affischklister och att han genast brast ut att han var så stolt då han tydligen närt en kommunist vid sin barm.

Han sade dock något tänkvärt i debattprogram nyligen som, för en Sjuklöverrepresentant, närmaste kan liknas med att svära i kyrkan. Den 25 september sade vänsterdebattören Göran Greider på SVT Debatt att om inte Socialdemokraterna och Alliansen ändrar sin politik så kommer SD att bli största parti 2018.

http://www.svtplay.se/video/2346980/debatt/25-9-22-00
Greider förstår dock inte varför SD växer - han tror att det handlar om arbetslöshet, "växande klyftor" och så vidare - och att allt kan lösas bara man börjar driva en keynesiansk finanspolitik. Det är ju i sig ett intressant förslag, men det har absolut noll med SD att göra.
Citera
2014-10-26, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
12 till 17 kr = drygt 40 %.
Javisst stämmer din matematik, men det har ingenting med moms på tidningar att göra.

Idag har vi 6% moms på tidningar och den maximala momsen är 25%.
Alltså kan den maximala höjningen vara 18%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in