2014-10-26, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, han kommenderade inte vad Uno inte fick göra, han kommenderade vad Uno skulle göra.
Källa på det? Är du Q expert på polishundar och hundförare?
Senast redigerad av Zambora 2014-10-26 kl. 13:52. Anledning: txt
Citera
2014-10-26, 14:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Genialiskt uttänkt. Klockren analys av dig. Antingen blir man anhållen, eller så får man gå därifrån.

Uppenbarligen så framkom det uppgifter vid förhören med MB och AN som avförde MB från utredningen. Varken du eller någon annan här har en susning om hur nära ett anhållande av MB var.

Meningslöst att spekulera i det.
Fortfarande visar det att han kunde misstänkas. Hur kan man komma närmare ett anhållande, utan att anhållas, om man hämtas av polis och det krävs åklagarbeslut för att bli fri?
Citat:
Hur kan du "veta" att det kommer en resningsansökan?¨

Taffligt försök av dig att skapa ännu en trådsanning?
Jag påstod inte att det kommer en resningsansökan.
Citat:
Du pekar inte ut MB?? Är du Q expert på Polisens hundar?
Nej, det var därför jag skrev nog.
Citat:
Källa på det? Är du Q expert på polishundar och hundförare?
Jag såg videon.

Sluta nu för en gångs skull att vrida och vända på allt jag säger och tjafsa om det.
Citera
2014-10-26, 14:17
Bannlyst
Citat:
Fortfarande visar det att han kunde misstänkas. Hur kan man komma närmare ett anhållande, utan att anhållas, om man hämtas av polis och det krävs åklagarbeslut för att bli fri?
Det är dina fria fantasier enbart. Du fattar inte ens att det är åklagaren som utifrån förhöret beslutar om den förhörde ska kvarhållas eller släppas?
Citat:
Jag påstod inte att det kommer en resningsansökan.Nej, det var därför jag skrev nog.Jag såg videon.
Exakt så här skrev du i inlägg 90960:
Allt tål inte offentlighetens ljus. Du får vänta tills resningsansökan kommer.

Citat:
Sluta nu för en gångs skull att vrida och vända på allt jag säger och tjafsa om det.
Du har totalt tappat fotfästet när det gäller vad du skriver. Vem vrider och vänder på verkligheten?
Senast redigerad av Zambora 2014-10-26 kl. 15:12. Anledning: txt3
Citera
2014-10-26, 14:49
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Fortfarande visar det att han kunde misstänkas. Hur kan man komma närmare ett anhållande, utan att anhållas, om man hämtas av polis och det krävs åklagarbeslut för att bli fri?Jag påstod inte att det kommer en resningsansökan.Nej, det var därför jag skrev nog.Jag såg videon.

Citat:

Ditt uttryck tolkar jag som att du vet att det kommer en resningsansökan. Annars skriver man "vi får vänta och se OM det kommer en resningsansökan".

Det är som att säga att man inte sagt att det blir jul när man säger till barn att du får vänta till julafton med att öppnar julklapparna annars.
Citera
2014-10-26, 14:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ditt uttryck tolkar jag som att du vet att det kommer en resningsansökan. Annars skriver man "vi får vänta och se OM det kommer en resningsansökan".

Det är som att säga att man inte sagt att det blir jul när man säger till barn att du får vänta till julafton med att öppnar julklapparna annars.
Men nu är det inte barn jag pratar med (hoppas jag, även om jag tvivlar ibland), och jag har inte sagt när jul kommer. Så du kan tolka som du vill.
Citera
2014-10-26, 14:56
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Har inget med försvarare att göra hur man hörs. 23:3 är förhör innan förundersökning om brott är påbörjad och 23:6 när förundersökning är påbörjad. Det är ju ett flertal vittnen som är hörda först enligt 23:3 och sen enligt 23:6, de har väl aldrig behövt försvarare.

Om man är misstänkt finns det en absolut skyldighet för förhörsledaren att upplysa om misstanken innan förhöret och om det uppsår nya misstankar under förhöret skall förhörsledaren avbryta förhöret och underrätta om misstankarna. Om man hör ett vittne eller hör någon upplysningsvis och det under förhöret uppkommer msstankar så skall även då förhöret avbrytas och personen skall underrättas om misstanken. Om man är misstänkt för en viss brottslighet finns en oinskränkt rätt till försvarare.
Jag besvarar detta:

Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Tror det finns någon sorts koppling mellan om förhör kan hållas med eller utan försvarare beroende på vilken paragraf man anger under RB kap 23. Kanske värt att kolla?

Alla förhör kan hållas utan försvarare om den misstänkte är myndig och inte vill ha sin försvarare närvarande - dvs avböjer närvaron.

Inget förhör skall hållas om den misstänkte hörs som misstänkt och vill ha sin försvarare närvarande..

Vittnen och personer som hörs upplysningsvis har inte rätt till offentlig försvarare.

Edit:
23:3
Citat:
3 § Beslut att inleda en förundersökning skall fattas av polismyndighet eller åklagaren. Har förundersökningen inletts av polismyndighet och är saken inte av enkel beskaffenhet, skall ledningen av förundersökningen avseende brottet övertas av åklagaren, så snart någon skäligen kan misstänkas för brottet. Åklagaren skall också i annat fall överta ledningen när det är påkallat av särskilda skäl.
När förundersökningen leds av åklagaren, får han vid undersökningens verkställande anlita biträde av polismyndigheten. Han får också uppdra åt polisman att vidta en viss åtgärd som hör till förundersökningen, om det är lämpligt med hänsyn till åtgärdens beskaffenhet.
Innan förundersökning hunnit inledas, får polisman hålla förhör och vidta andra utredningsåtgärder som är av betydelse för utredningen. Lag (1994:1412).
I det skedet finns ingen misstänkt - utan personer, även sådana som senare kan delges misstanke hörs "upplysningsvis"..

23:6
Citat:
6 a § Den som skall höras under förundersökningen får vid vite kallas att infinna sig vid förhöret, om det är lämpligt med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. Vite får inte föreläggas, om förhöret avses ske per telefon eller om väglängden till den plats där förhöret skall hållas överstiger tio mil från den plats där den kallade har sin bostad eller stadigvarande uppehåller sig och det inte är av synnerlig vikt för utredningen att förhöret äger rum.
Beslut om vitesföreläggande enligt första stycket meddelas av undersökningsledaren eller av en polisman som får leda förhöret.
Uteblir den som har kallats vid vite, får nytt vite föreläggas i samband med kallelse till förhör en senare dag. Lag (2002:440).
Visst får du ta med dig en egen advokat om du kallas till ett förhör "upplysningsvis"/"i egenskap som vittne" - det föreligger däremot ingen rätt att företrädas av offentlig försvarare.
Senast redigerad av micro113 2014-10-26 kl. 15:01.
Citera
2014-10-26, 14:57
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Men nu är det inte barn jag pratar med (hoppas jag, även om jag tvivlar ibland), och jag har inte sagt när jul kommer. Så du kan tolka som du vill.

Nej det är inte barn, det är 18 års gräns på FB....

Men du har uttalat dig fel om du inte menar att du vet att det kommer en resningsansökan. Ta det som en man Q och bemöt det istället och tala ur skägget vad du menar då med "Du får vänta till resningsansökan kommer". För det betyder nämligen på svenska att det kommer en resningsansökan och nu har du lovat det. Spännande!!
Citera
2014-10-26, 15:00
Bannlyst
Citat:
Börja då med att stå för vad du har skrivit istället för att slingra dig. faktum kvarstår i mitt inlägg ovan:
Citat Q

Bemöt nu detta om du vill uppfattas som seriös.
Citera
2014-10-26, 15:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nej det är inte barn, det är 18 års gräns på FB....

Men du har uttalat dig fel om du inte menar att du vet att det kommer en resningsansökan. Ta det som en man Q och bemöt det istället och tala ur skägget vad du menar då med "Du får vänta till resningsansökan kommer". För det betyder nämligen på svenska att det kommer en resningsansökan och nu har du lovat det. Spännande!!

Citat:
Börja då med att stå för vad du har skrivit istället för att slingra dig. faktum kvarstår i mitt inlägg ovan:
Citat Q

Bemöt nu detta om du vill uppfattas som seriös.
Det samlas material. (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) Ge er till tåls så kommer den.
Citera
2014-10-26, 15:13
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Det samlas material. (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) Ge er till tåls så kommer den.

Hahaha nu säger du IGEN att det KOMMER en resningsansökan. Vilket du förnekar. Klartext nu, jag frågar dig; Kommer det en resningsansökan? Ja eller Nej? Om JA - hur vet du det och vad är din källa till detta?
Citera
2014-10-26, 15:15
Bannlyst
Citat:
Nu diskuterar vi din ärlighet och att stå för dina inlägg vilket du näppeligen har gjort.
Pastakrydda beskriver ditt agerande klockrent. Gör en pudel och din trovärdighet är något reparerad.
Citera
2014-10-26, 15:19
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Vi får hoppas att KJ känner samma tålamod, för med det som du/ni försökt lägga fram hittills är det ju som att ligga mitt i Atlanten och försöka komma iland genom att trampa vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in