Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Advokat Forssberg fick inte ta del av förundersökningen medan den pågick. Det var han mycket missnöjd med. Dessutom var han inte rätt val av advokat i en rättvis prövning. Advokat Olsson begärde mer tid, och fick det. Han kan inte begära hur länge som helst. Och hans rykte skadades inte av den här rättegången, det gick rätt bra, tycker du inte? Men ingen tid i världen kan hjälpa mot åklagare och målsägandebiträden som inte talar sanning om uppgifter som inte hinner kontrolleras under rättegångens tid. Eller ska advokaten begära time-out varje gång åklagaren påstår något?
Eftersom jag kan något om detta men tyvärr inte du så får jag väl åter ägna mig åt att undervisa i ämnet och då stanna on-topic.
Huvudregeln under en förundersökning är att advokaten och den tilltalade INTE får ta del av förundersökningen medan den pågår. Tanken är märkligt nog att den tilltalade skall höras mot bevisen innan hen får ta del av dem
Advokat Olsson begärde mer tid och fick det
Märker du att du precis frånföll dina nyss redovisade huvudargument, advokaternas bristande förberedelse, till att KJ inte fick en rättvis rättegång