• 1
  • 2
2014-10-25, 18:10
Medlem
D.Drogbas avatar
Rättade precis mitt HP. Sätter kvantitativa delen näst intill fläckfritt. Sätter synonymerna och MEK som snittpersonen MEN LÄSFÖRSTÅELSEN. 4/20 på LÄS och 5/20 på ENG... Vad fan är det med mig?? Vad är det jag inte greppar??? Hur kan jag vara så förargligt dålig... För övrig har jag toppbetyg i skolan (går trean och har nästan bara A:n, några B:n).

Iaf. Hur ska jag göra för att plugga upp min läsförståelse? Är det bara att läsa läsa läsa eller finns det något mer effektivt sätt?

Ännu en undran: Väljer att gå högskola på antingen handelshögskolan eller ett juristprogram. Bör jag stryka möjligheten att studera juridik pga av min katastrofala läsförståelse? Eller är det bara en myt att det är mycket tung text på jurist?
Citera
2014-10-25, 18:11
Medlem
gato12s avatar
Det är bara att läsa läsa läsa.
Citera
2014-10-25, 18:45
Medlem
sgeddingagglis avatar
En bra sak att träna på för att öka läsförståelse är att göra referat. Läs några detbattartiklar i DN och SvD och sammanfatta dem med en mening. Det betyder att du med en mening svarar på frågan vem eller vad som gör vad. Sen går du vidare därifrån. Men inte för tidigt. Kör på med en-menings-referat ett bra tag. Ta ner lite snabbläsningsövningar från nätet också. Snabbläsning ökar både textmängden du läser OCH läsförståelsen.
Citera
2014-10-25, 20:02
Medlem
BornToBeFrees avatar
Du kan möjligen inte ha en asperger-diagnos (autism-diagnos med nya dsm-IV) manualen) då har man nämligen kass läsförståelse.
Citera
2014-10-25, 20:13
Medlem
Vem0ths avatar
Kan också vara synen. Bytte nyligen skärm från TN till en ljusstark IPS och nu läser jag texter både snabbare och mer noggrant.

Går mycket bättre att läsa i en väl upplyst miljö.
Citera
2014-10-25, 20:17
Medlem
cryozos avatar
Provet har ju redan varit nu (25/10-2014), men är också "äckligt" dålig på läsförståelse. Satte troligen 2.0 på mattedelen, men ligger runt 1.1-1.3 på Verbala delen. Handlar mest om att det tar för lång tid att läsa igenom texten, blir helt snurrig i huvudet (har mest med stress att göra troligen, ingen asperger-diagnos som föregående person nämnde). Får väl 1.6-1.7 totalt vilket är rätt så bra, men tycker det känns rätt illa att man sätter 2.0 mot 1.2, är en rätt hög diskrepans mellan de två. Har svårt att läsa böcker också, blir så otroligt sömnig, men matematik och logiskt tänkande är rätt så lätt.
Citera
2014-10-25, 20:18
Medlem
Jag har märkt samma sak med mig med. Gjorde HP precis idag och det konstiga var att den svenska delen gick mkt sämre än engelska... Har inte rättat men jag kände mig helt lost i selma-texten t.ex.

Det jag konstaterat, dels av detta och dels tidigare erfarenheter, är att läsförståelse handlar mkt om intresse och koncentration. Är man genuint ointresserad av texten är det mkt svårt att minnas hela sammanhanget det var därför jag tror de engelska texterna gick mkt bättre eftersom jag var intresserad av en del av dem.

Sen, öva på att läsa romaner. Då använder du den intre "skapande, målande" grejen i hjärnan som gör att texten förvandlas till en inre bild. Varje mening bygger på det sammanhang du redan skapat så att säga. Försök läsa HP-texter med samma fokus du läser en bra bok så kommer texten fastna på ett helt annat sätt.

men hey vad vet jag, kanske skrev 0.1 men jag har en känsla av att det stämmer hyfsat bra med mig iaf.
Senast redigerad av Ernstologi 2014-10-25 kl. 20:20.
Citera
2014-10-25, 20:24
Medlem
cryozos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernstologi
Jag har märkt samma sak med mig med. Gjorde HP precis idag och det konstiga var att den svenska delen gick mkt sämre än engelska... Har inte rättat men jag kände mig helt lost i selma-texten t.ex.

Det jag konstaterat, dels av detta och dels tidigare erfarenheter, är att läsförståelse handlar mkt om intresse och koncentration. Är man genuint ointresserad av texten är det mkt svårt att minnas hela sammanhanget det var därför jag tror de engelska texterna gick mkt bättre eftersom jag var intresserad av en del av dem.

Sen, öva på att läsa romaner. Då använder du den intre "skapande, målande" grejen i hjärnan som gör att texten förvandlas till en inre bild. Varje mening bygger på det sammanhang du redan skapat så att säga. Försök läsa HP-texter med samma fokus du läser en bra bok så kommer texten fastna på ett helt annat sätt.

men hey vad vet jag, kanske skrev 0.1 men jag har en känsla av att det stämmer hyfsat bra med mig iaf.

Måste säga att engelskadelen var på mycket lägre nivå än svenskadelen (har också bott i USA så är rätt bra på engelska), och engelskadelen är därför lättare. Sedan är många texter definitivt genuint tråkigt med, speciellt recensioner (förstår heller inte subjektivitet så väl ibland, t.ex. nyanser i skrift).
Citera
2014-10-25, 21:37
Medlem
Det är bara att läsa, läsa och läsa. Mixa skönlitteratur och facklitteratur. Ett bra tips är att läsa debatt-, kultur- och ledarsidorna i DN och svenskan. Sen kan du lägga till samma aidor från Aftonbladet för att väga upp den superborgerliga propagandan.

läs skönlitteratur på engelska för att få upp den förståelsen.

Det här funkade för mig, fick till slut 1.7 på gamla provet.
Citera
2014-10-26, 10:39
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cryozo
Provet har ju redan varit nu (25/10-2014), men är också "äckligt" dålig på läsförståelse. Satte troligen 2.0 på mattedelen, men ligger runt 1.1-1.3 på Verbala delen. Handlar mest om att det tar för lång tid att läsa igenom texten, blir helt snurrig i huvudet (har mest med stress att göra troligen, ingen asperger-diagnos som föregående person nämnde). Får väl 1.6-1.7 totalt vilket är rätt så bra, men tycker det känns rätt illa att man sätter 2.0 mot 1.2, är en rätt hög diskrepans mellan de två. Har svårt att läsa böcker också, blir så otroligt sömnig, men matematik och logiskt tänkande är rätt så lätt.

Jag känner igen mig så!!! Så fort jag ska läsa böcker blir jag direkt trött! Hur gammal är du?
Citera
2014-10-26, 10:42
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Det är bara att läsa, läsa och läsa. Mixa skönlitteratur och facklitteratur. Ett bra tips är att läsa debatt-, kultur- och ledarsidorna i DN och svenskan. Sen kan du lägga till samma aidor från Aftonbladet för att väga upp den superborgerliga propagandan.

läs skönlitteratur på engelska för att få upp den förståelsen.

Det här funkade för mig, fick till slut 1.7 på gamla provet.

Ska börja med det. Läser just nu mer böcker som ger en konkreta tips för bättre livskvalitet, typ som hur man ska göra för att stressa rätt osv, ska jag dumpa sådana och läsa annat?

Har någon tips på bra svåra böcker jag kan läsa?
Citera
2014-10-26, 10:55
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Drogba
Ska börja med det. Läser just nu mer böcker som ger en konkreta tips för bättre livskvalitet, typ som hur man ska göra för att stressa rätt osv, ska jag dumpa sådana och läsa annat?

Har någon tips på bra svåra böcker jag kan läsa?

Finns väl ingen motsättning i att läsa båda? All läsning är bra läsning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in