Citat:
Ursprungligen postat av
D.Drogba
Ska börja med det. Läser just nu mer böcker som ger en konkreta tips för bättre livskvalitet, typ som hur man ska göra för att stressa rätt osv, ska jag dumpa sådana och läsa annat?
Har någon tips på bra svåra böcker jag kan läsa?
Jag skrev bara det gamla provet som var lite annorlunda(längre texter i läsförståelsen och mycket större orddel) så folk som skrivit det nya provet får gärna komma med kritik.
Jag tog och läste lite äldre böcker, exempelvis Moberg Och Linna. Jag ville också läsa de böckerna så det var positivt för mig, sen i och med att det var lite äldre böcker så är det ett annat språk i dem så jag utökade min ordförståelse med hjälp av dem.
Det jag gjorde med orden var att jag hade ett litet anteckningsblock bredvid mg när jag läste och när det kom ett ord som jag inte kunde så skrev jag upp det för kunna slå upp det senare.
Sen så läste jag mycket vanliga moderna böcker också och försökte sprida genrerna. Sen alltid sen över tio år tillbaka så har jag läst minst en tidning om dagen, de senaste fem DN och SvD varje dag. Kultur- och debattsidorna där är bra.
Min svaghet på proven var DTK och NOG så det jag gjorde var att öva på gamla prov, höjde mig på NOG från 11/22 till 18/22 som bäst och från 11/20 till 16/20 på DTK. Men då läste jag av egen fri vilja mycket sen innan så istället för att även göra gamla prov på LÄS, ELF och ORD så ökade jag bara min vanliga läsning.
Sista året innan jag skrev mitt bästa HP läste jag lite drygt 40st böcker där de flesta låg omkring 400 sidor.