Citat:
Ursprungligen postat av
MR-Thompa
Det är lätt att tro att ett barn som sover dåligt, eller vägrar att somna innan klockan elva på kvällen, helt enkelt inte behöver särskilt mycket sömn. Förmodligen är detta inte fallet, det troligaste är att barnet i själva verket lider av sömnbrist/övertrötthet.
Att ni måste väcka barnen på morgonen tyder ju på att barnet inte fått den sömn den behöver.
Hur gammalt är barnet?
Barnet sover på förskolan för den behöver det. Att tvinga barnet vara vaken är väl inte vettigt ? Tror du att barnet mår bra av det?
Ni som föräldrar har skapat en dålig sovrutin redan från början. Det är ju inte för inte förskolan låter barnen sova.
Sen är det ju fel att det inte går att föra en vettig diskussion med förskolan, kanske kan ditt barn få sova lite mindre eller bara vara i ett annat rum och ta det lugnt. Du får väl ta det med förskolechefen.
Men jag tror inte huvudproblemet är förskolan, där finns beprövade rutiner som fungerar. Utan ni ska nog ist se över hur ni själva gör och beter er. Du kanske själv har fått barnet att tro att den ska sova lite för att du gör det. Barn gör som vuxna gör.
Barnet är inte övertrött. Återigen, jag vet ju hur mitt egna barn funkar. Det är nog lätt att utgå ifrån sitt/sina egna barn, men jag vet ju vad som orsakar vad och vad som fungerar bäst för mitt egna barn. Dessutom är jag ju långt ifrån den enda som har det här problemet, och jag vet att många har haft svårt att prata med personalen om problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
MasterBait
Det är ju lätt att generalisera. Tyvärr har en del förskolor strikta rutiner som inte passar alla barn. Ett av mina barn behövde verkligen sova på dagarna och somnade ofta efter förskolan vilket gav dåliga rutiner. Men ingen i hans grupp sov på dagen och därför ville ju inte han heller sova, trots att han fick möjlighet att sova med en annan grupp.
Det handlar ofta om en kombination av många faktorer som förskolans rutiner kontra hemmets, individuella egenskaper, familjens generella dygnsrytm, dagisgruppens sammansättning.
Livet är inte så enkelt som att det går att ge enkla förklaringar eller skylla allt på en enda part. Vore det så enkelt skulle man snabbt hitta en enkel lösning.
Samtidigt, ska inte personalen försöka strukturera upp saker och ting för att på bästa sätt, inom rimliga gränser, tillgodose varje barns behov? Jag vet inte om det är någon annan som har problem med just det här på samma avdelning, men om det nu bara handlar om ett eller möjligtvis ett fåtal barn; är det så svårt att låta de barnen vara vakna då? Jag förstår väl att de också uppskattar att få en break mitt upp i allt, men till vilket pris? Jag hade ju haft möjligheten att hämta barnet tidigare om de bara hade kunnat samarbeta i det här, men jag vågar ju inte ändra några vistelsetider innan jag vet att de kan hålla det i mer än 3 dagar. Att de springer och gömmer sig när man kommer, eller precis har varit och lämnat barnet på en annan avdelning (!) när man ska hämta, bara för att slippa ta diskussionen, är inte heller OK tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Katzyn
Eh ja, det är väl ändå helt självklart att de som arbetar med våra barn ska ha en dräglig tillvaro på jobbet som alla andra kan begära?
Lösningen på problemet om du inte vill att ditt barn ska sova måste ju gå att finna på ett annat sätt, organisatoriskt och resursmässigt, än att personalen inte ska kunna få sina lagstadgade pauser under arbetsdagen?
Jo, jag ska försöka ta upp det med chefen. Hon känner till problemet sedan tidigare, eftersom hon var med första gången jag tog upp problemet med dem - om hon nu kommer ihåg det.
Barnet är född tidigt på året så ett alternativ hade ju varit att kolla om det finns möljlighet att byta till en avdelning för större barn, men samtidigt så vet jag inte om barnet skulle vara redo för det heller (om det nu finns lediga platser).