2014-10-25, 09:44
Medlem
Isnatts avatar
Hur köper man fonder genom appen? När jag går in mer --> köp & sälj --> välj ett värdepapper och söker efter zero exempelvis så får jag upp 'inget resultat'.
Citera
2014-10-25, 12:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Varför kan man inte koppla valutakonton till isk och kf?
Citera
2014-10-25, 12:05
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hur köper man fonder genom appen? När jag går in mer --> köp & sälj --> välj ett värdepapper och söker efter zero exempelvis så får jag upp 'inget resultat'.

Hej!

Dessvärre har vi i dagsläget inte fondhandel i våra appar, så fondorder läggs enklast via hemsidan.

I övrigt ser vi för närvarande över hela vår mobila närvaro där apparna givetvis är den viktigaste delen. Vår förhoppning är att kunna lansera moderna och förbättrade appar under 2015.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför kan man inte koppla valutakonton till isk och kf?

Det beror framför allt på de regelverk som styr kontotyperna kombinerat med tekniska faktorer. Vi ser över möjligheten att lansera en sådan produkt, men jag har tyvärr inte mer information än så.

Trevlig helg!

/Kristoffer, Avanza
Senast redigerad av AvanzaBank 2014-10-25 kl. 12:09.
Citera
2014-10-25, 14:26
Medlem
När jag läser runt på forum och kommentarsfält till artiklar om Avanzas nya prisplan så är en stor majoritet av kunderna missnöjda med förändringen. Borde inte Avanza ha kunnat förutse detta? Eller är de så naiva att de inte tror att kunderna kan räkna och förstå att det i praktiken har blivit en kraftig prishöjning? Det är bara små och mycket stora affärer som blivit "billigare".
Hade det inte varit mycket smartare att både förbättra för de som gör små affärer och de som gör affärer i femsiffriga belopp? Eller åtminstone inte samtidigt införa en förtäckt försämring?
Då hade Avanza tagit ännu ett kliv framåt i konkurrensutsättningen av både storbankerna och övriga nätbanker och kunnat åtnjuta enbart beröm och lovord från både befintliga och potentiella kunder.

Det tar lång tid att bygga upp ett förtroende, men går blixtsnabbt att förlora det vid dumdristiga och giriga beslut som missgynnar många kunder.

Senaste åren har vi sett storbanker tvingats göra snabba pudlar, t.ex vid omotiverade höjningar eller beräkningsförändringar av bolåneräntor, som kritiserats massivt av kunder och media. Senaste var nu i veckan när Swedbank gick ut med att man ändrar tillbaka från 365 till branschrådande 360 dagars ränteberäkning.

Kunderna i Avanza är för smarta för att gå på tricket med att försöka obemärkt slingra igenom en kraftig prishöjning inbakad i nyheten om en till synes revolutionerande "prissänkning".

Så jag utgår från att Avanza nu tänker till en extra gång och rättar till detta klantiga misstag snabbt och transparent. Kom ihåg att kunden har alltid rätt!
Citera
2014-10-25, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiZe
När jag läser runt på forum och kommentarsfält till artiklar om Avanzas nya prisplan så är en stor majoritet av kunderna missnöjda med förändringen. Borde inte Avanza ha kunnat förutse detta? Eller är de så naiva att de inte tror att kunderna kan räkna och förstå att det i praktiken har blivit en kraftig prishöjning? Det är bara små och mycket stora affärer som blivit "billigare".
Hade det inte varit mycket smartare att både förbättra för de som gör små affärer och de som gör affärer i femsiffriga belopp? Eller åtminstone inte samtidigt införa en förtäckt försämring?
Då hade Avanza tagit ännu ett kliv framåt i konkurrensutsättningen av både storbankerna och övriga nätbanker och kunnat åtnjuta enbart beröm och lovord från både befintliga och potentiella kunder.

Det tar lång tid att bygga upp ett förtroende, men går blixtsnabbt att förlora det vid dumdristiga och giriga beslut som missgynnar många kunder.

Senaste åren har vi sett storbanker tvingats göra snabba pudlar, t.ex vid omotiverade höjningar eller beräkningsförändringar av bolåneräntor, som kritiserats massivt av kunder och media. Senaste var nu i veckan när Swedbank gick ut med att man ändrar tillbaka från 365 till branschrådande 360 dagars ränteberäkning.

Kunderna i Avanza är för smarta för att gå på tricket med att försöka obemärkt slingra igenom en kraftig prishöjning inbakad i nyheten om en till synes revolutionerande "prissänkning".

Så jag utgår från att Avanza nu tänker till en extra gång och rättar till detta klantiga misstag snabbt och transparent. Kom ihåg att kunden har alltid rätt!

Det blir ju utan tvekan billigare för de som handlar med små summor. Antar att de vill komma åt fler småsparare som bara månadssparar små belopp.

De som gnäller är nog de med lite mer kapital, men även för de så är 99kr i fast courtage en sjyst deal. Så i slutänden är det kanske de mittemellan som klagar mest?
Citera
2014-10-25, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiZe

Jag tycker det är en förbättring!!
Citera
2014-10-25, 23:19
Medlem
Tycker ärligt talat det är ett jävla gnäll på folk. Jag tycker av vad jag sett hittills att det är en bra förändring. Tidigare var det grovt indelat mellan Bas eller Premium, men nu finns även en kategori mellan dem. Och Mini har inom ett visst spann blivit dyrare, men sett i förhållande till vilka extrafunktioner vi fått så är det ju ingenting att tjafsa om. Jag betalar hellre 10 kr i courtage på en ISK än 7 kronor på ett aktie- och fondkonto, på en sunkig sida utan funktioner. Sen verkar de som tidigare var Premium ha det jävligt bra nu, 99 spänn courtage oavsett om man handlar för flera miljoner.

Ser jag en enda kommentar till i stil med "Fyfan, Avanza har höjt courtaget med 50 %" från någon tjomme som tidigare betalade 7 kr och nu betalar 10 kr så kommer jag skjuta mig själv...
Citera
2014-10-25, 23:38
Medlem
Avanza eller Nordnet?

Om man ställer Avanzas nya prisplan (Mini, Small, Medium och FastPris) mot Nordnets aktuella prisplan (”Nordnetdirekt”, Mini och Standard) visar det sig att

• Nordnet är att föredra för kunder som gör avslut i intervallet 2 801 kr - 26 000 kr.
  • För affärer mellan 26 001 kr – 46 000 kr har de båda samma avgifter.
  • I övrigt dvs för affärer understigande 2 801 kr och överstigande 46 000 kr är Avanza vinnare. Vidare gör Avanzas FastPris på 99 kr att courtaget för stora avslut blir avsevärt lägre hos dem än hos Nordnet.

Kunder hos Nordnet eller Avanza som nu överväger att flytta sina aktiedepåer till Avanza respektive Nordnet bör nog tillsvidare avvakta med detta. Jag är tämligen säker på att Nordnet kommer eller måste införa en ny prisplan för att ”neutralisera” Avanzas som jag ser nu mycket mer förmånligare prisplan.
Citera
2014-10-25, 23:48
Medlem
Vanilla-Ices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dealbreaker
Det blir ju utan tvekan billigare för de som handlar med små summor. Antar att de vill komma åt fler småsparare som bara månadssparar små belopp.

De som gnäller är nog de med lite mer kapital, men även för de så är 99kr i fast courtage en sjyst deal. Så i slutänden är det kanske de mittemellan som klagar mest?
Det blir billigare för dom som handlar med konsekventa poster.

Att de som gnäller är "de med lite mer kapital" är bullshit: om något så är det dessa som gynnas mest.
Citera
2014-10-26, 14:08
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Avanza har haft en valutaspread på ca 0,5% hela tiden. Gäller för både utländska aktier och fonder i andra valutor.

Jag menar vid växling av utdelningar. Enligt vad som skrivits på Gustavs aktieblogg har man vid korrespondens med Avanza kommit fram till att dessa tidigare växlades utan spread. Stämmer inte det?
Citera
2014-10-26, 14:14
Medlem
Har blandade känslor,
Negativa
En normal månad handlar jag för 7500, med nya mini blir det 141 kr dyrare per år
((7500*12*0,0025)-(7*12))=141
Det är mer än dubbelt så mycket som jag betala förut

Positiva
De månader jag väljer norska och finska aktier blir det mycket billigare
Kan sluta mitt sparande i nordiska aktiefonder då det går att göra en egen för en låg kostnad
Citera
2014-10-26, 14:33
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Jag menar vid växling av utdelningar. Enligt vad som skrivits på Gustavs aktieblogg har man vid korrespondens med Avanza kommit fram till att dessa tidigare växlades utan spread. Stämmer inte det?

Hej!

Det stämmer att vi tidigare inte hade någon spread när vi växlade utländska utdelningar. Det är dock ändrat och vi har, precis som min kollega skrev, nu en spread på 0,25%. Vi anser att det är en mer konsekvent linje i och med att du har en valutaspread då du köper/säljer utländska värdepapper samt många av våra kunder sannolikt uppfattar detta som självskrivet när det kommer till den utländska aktiehandeln.

/Dan, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in