2014-10-25, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AOhlsson
Det kan ha varit den lättaste uppgiften på hela provet. Borde vara ganska tydligt att uttrycken har ett lika värde om de är identiska, alltså x+1=17 vilket ger x=16.

Det är lite det som är problemet med uppgiften. Den är så enkel så att man missar det. Själv satt man och testade alla alternativen, dock så är väldigt svårt att inte ha rätt när man testar dem. :P
Citera
Medlem
demitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Vad kommer vi fram till? Jo, att i Kina så utvärderas onlinereklam på samma sätt som i övriga världen. Kampanjernas impact och outreach är det viktiga, men på grund av vana och ekonomiska faktorer så prissätts och mäts onlinereklamen på olika sätt, men syftet med den är såklart detsamma. D) är som A) i 31 för snävt och bara ett exempel, även små företag nämns i meningen och det är med andra ord inte den större poängen som texten vill framhålla.
Vad betyder ordet "evaluate" isåfall? I bästa fall anser jag att texten inte alls tar upp hur reklamen utvärderas utan bara hur den säljs, och i värsta fall så motsäger texten helt vad som står i alternativ A.

I början står det att enkelheten i att utvärdera internetreklam är en bifråga i Kina:
Citat:
Digital media’s big sale push worldwide may centre on how easy it is for marketers to measure the performance of online advertising campaigns, but such issues tend to get pushed to the side in China, home to the world’s largest internet population.
Redan det tycker jag är nog för att avskriva alternativ A.
Notera också att det till skillnad från uppgift 31 inte efterfrågas vad som är huvudpoängen i texten. Att alternativ D är sanningsenligt är helt otvivelaktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Nej, ni har troligen fel. Visst, det har förekommit enstaka fel i facit förut, men det är inte särskilt sannolikt att facit är fel på två på varandra följande uppgifter.

Jag skulle säga att det är mer troligt, särskilt när svaren (enligt de som protesterar) bara verkar komma i fel ordning.
Citera
Medlem
AbsolutHerberts avatar
Om de skrivit fel i facit på 31, 32, går de ut med det ikväll, fan, det handlar om en given plats för min del
Citera
2014-10-25, 22:06
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
De berörda texterna innan UHR plockar ned dem!
Citat:

Our planet is getting mad as hell and it isn’t going to take it any longer. It’s an old theme but a rich one, and in the 1950s and 60s it provided plots for dozens of science-fiction disaster novels. Cities were drowned, oceans eradicated and pastures killed off as authors subjected civilisation to indignities – apocalyptic literature that mirrored the era’s cold war uncertainties. Today, this kind of storytelling has taken on a harder edge and eco-thrillers have become a more robust genre on the page and the screen. Environmental fiction is moving away from its roots in science fiction and becoming part of mainstream literature – as is revealed by some of the most recent novels to tackle climate change and the like.

Question

31. What is the main point here?

A Environmental fiction is now a regular part of contemporary literature.
B Science fiction and eco-thrillers are pure storytelling.
C Environmental fiction is best described as books on catastrophes and wars.
D Science fiction is sometimes close to ordinary fiction in its criticism of modern society.

Citat:
Digital media’s big sale push worldwide may centre on how easy it is for marketers to measure the performance of online advertising campaigns, but such issues tend to get pushed to the side in China, home to the world’s largest internet population. Most online advertising in the *Middle Kingdom, much like neighbouring Japan and Korea, is not priced by how many people have seen an ad, or how many people were intrigued enough to click on it, but how long an ad is posted on a site. There has been no shortage of forecasting over the years, predicting the demise of a pricing model criticized as an antiquated old media legacy by detractors, but the reason it is still used in China is because that’s the way most online advertisers, usually small and medium-sized companies with limited resources, like it. Cost-per-day not only has the benefit of familiarity, but with credible data thin on the ground it also provides a relatively reliable way of gauging the reach of digital campaigns.

Question

32. What is suggested about online advertising in China?

A It is evaluated in the same way as in the rest of the world.
B Medium-sized businesses cannot afford online advertising.
C It is nowadays less frequently used than in Japan.
D Medium-sized businesses prefer time-based online advertising.

Det är solklart fel. Rätt svar ska vara AD. Jag skulle bli mycket förvånad om de inte ändrar facit om de skrev att det ska vara någonting annat.
Citera
2014-10-25, 22:07
Medlem
weedfields avatar
Svarade 31: A och 32: D som majoriteten.

Stod mellan A och D på 31 så är tveksam om facit är fel.
Dock är inte verb min starka sida så min åsikt kan knappast vägas in med nån riktig tyngd.

68 på kVA
50 på verb

Hoppas innerligt att det räcker till 1,5 totalt då det skulle innebära att jag kan komma in på linjen jag vill gå
Citera
2014-10-25, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maraudeur
Herregud! Det var den enda uppgiften jag bommade på hela passet. Den enklaste också tydligen.
Säkert?
Citera
2014-10-25, 22:11
Bannlyst
Detta prov var för dåligt. Dags att flytta det från Umeå. Redan i instruktionshäftet var det katastrof: "Vad är x" Svaret blir +-4 och alltså SAKNAS LÖSNING eftersom x inte är entydigt bestämt
Jag hade personligen åkt till Umeå och kastrerat den som skrev den frågan om jag fått fel.
Citera
2014-10-25, 22:11
Medlem
Finns det statistik på vilken ålder som är vanligast bland de som gör provet?
Citera
2014-10-25, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Detta prov var för dåligt. Dags att flytta det från Umeå. Redan i instruktionshäftet var det katastrof: "Vad är x" Svaret blir +-4 och alltså SAKNAS LÖSNING eftersom x inte är entydigt bestämt
Jag hade personligen åkt till Umeå och kastrerat den som skrev den frågan om jag fått fel.
Vilken fråga?
Citera
2014-10-25, 22:13
Bannlyst
Lucktexterna var helt underkända. Den med regeringen och
lärarna var ett skämt. Flera rätta svar.
Likaså rutinmässig och slentrianmässig tvångsvård.
Senast redigerad av APJD 2014-10-25 kl. 22:17.
Citera
2014-10-25, 22:14
Medlem
65 verb
50 kva

Även jag skrev A D på 31, 32... Men är normeringtabellen i närheten av den från i våras bör jag komma in på det jag vill gå i höst. Positivt överraskad, hade hoppats nosa på 1.3 men trodde jag skulle sänka mig (skrev 1.1 i våras) efter att inte haft en suck att hinna plugga...

Så jag är nöjd oavsett vad facit säger om de där frågorna, men för er som det kan vara den avgörande poängen hoppas jag ni får poängen!
Citera
2014-10-25, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Det är solklart fel. Rätt svar ska vara AD. Jag skulle bli mycket förvånad om de inte ändrar facit om de skrev att det ska vara någonting annat.

Nix. D) på 31 är solklar. Däremot är svaret på 32 inte lika uppenbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in