2014-10-25, 20:59
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Dalademokraten, med de två tokarna Göran "jag är emot entreprenörskap" Greider och Gubb-Jan "Quick är skyldig" Stigsson? Stabil tidning. Sällan har väl något tryckt alster förtjänat att dö sotdöden lika mycket som den publikationen?

Är det inte så att masar och kullor har tröttnat rejält på tok-Greider och tok-Gubb så att dom inte ens är säkra nu när Dalademokraten kommer ut tack vare tok-kapitalistiska Mitt Media?

Nedläggningen är nära.
Citera
2014-10-25, 22:10
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Är det inte så att masar och kullor har tröttnat rejält på tok-Greider och tok-Gubb så att dom inte ens är säkra nu när Dalademokraten kommer ut tack vare tok-kapitalistiska Mitt Media?

Nedläggningen är nära.
Göran Greider är mångkulturalisternas svar på Julius Streicher. De normalbegåvade genomskådar hans lögner och tycker han är pinsam, men han får hållas eftersom han har "hjärtat till vänster".

Gubb-Jan tycker jag mest synd om när han uttalar sig i fallet Quick.
Citera
2014-10-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valspurten-SD
Fritt?

Först ser jag dig göra bort dig i FT-tråden och nu i denna, vad driver er vänstermänniskor att bli så sönderägda i tråd efter tråd?

OnT:
Vilken stortidning tror ni kommer kasta in handduken först?
Du kan väl knappast anklaga varken Greider eller Gubb Jan att gå i någon mainstreamfålla.

GP riskerar väl att bli någon slags underavdelning till någon av de stora drakarna. Göteborg verkar vara svårt.
Citera
2014-10-25, 22:30
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Ja det vore väl bra om vi fick nyheter via sociala medier.
Vi skulle bli väldigt medvetna om roliga katter och små söta barn och byskvaller, men några substantiella nyheter eller analyser skulle vi inte få oss till livs.
Mycket av sociala medier drivs av nyheter som plockats fram av MSM.
Läser du tidningar ö.h.t? Roliga katter, söta små barn och skvaller är de drivande inslagen i såväl rikspress som lokalpress numera. Företeelserna anses numera så viktiga att det startas särskilda publikationer som enbart publicerar dessa kioskvältande reportage/hemmafilmsnuttar.

Greiders alster är naturligtvis undantag men de är ju å andra sidan politiska pekoral som man bara läser för humorn.
Citera
2014-10-25, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Läser du tidningar ö.h.t? Roliga katter, söta små barn och skvaller är de drivande inslagen i såväl rikspress som lokalpress numera. Företeelserna anses numera så viktiga att det startas särskilda publikationer som enbart publicerar dessa kioskvältande reportage/hemmafilmsnuttar.

Greiders alster är naturligtvis undantag men de är ju å andra sidan politiska pekoral som man bara läser för humorn.

Nu anser jag inte att kvällspressen är hela media utan en bråkdel av den.
Citera
2014-10-25, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Nu pågår det en ganska rafflande maktkamp mellan politikerna och media och för tillfället ser politikerna ut att leda matchen. Hoppas att det håller i sig, den verkliga granskningen av makten kommer i så fall att bli mycket tydligare samtidigt som den kommer att bli så diversifierad att politikerna vågar föra sin egen politik istället för medias.

Tror att spiken i kistan för MSM:s makt blir när någon populär lokal sossepamp få ett drev mot sig och ber journalisterna dra åt helvete och därefter inte gör någon pudel när drevet blir värre.

Då inser alla politiker hur lite makt MSM egentligen har numera. I dagsläget bygger maktbalansen på hur förutsättningarna såg ut för 20 år sedan när alla läste tidningar eller såg på TV och inga alternativa åsikter släpptes fram.
Citera
2014-10-26, 02:05
Medlem
AliAchmeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
Tror att spiken i kistan för MSM:s makt blir när någon populär lokal sossepamp få ett drev mot sig och ber journalisterna dra åt helvete och därefter inte gör någon pudel när drevet blir värre.

Då inser alla politiker hur lite makt MSM egentligen har numera. I dagsläget bygger maktbalansen på hur förutsättningarna såg ut för 20 år sedan när alla läste tidningar eller såg på TV och inga alternativa åsikter släpptes fram.
Det tror jag är pudelns kärna. Morgondagens media kommer enbart lyfta fram enskilda profiler. Till skillnad från igår då man läste en löpsedel, köpte tidningen och fick resten på köpet.

Problemet, som jag ser det, är att journalistiken blir helt polariserad. Att folk bara väljer nyheter som stämmer in i deras världssyn.

Därför är det hög tid, om inte för sent, att journalister börjar granska utan ideologiska glasögon. Journalister behövs. Vad som inte behövs är vinkling på nyhetsplats. Vad som inte behövs är ledarskribenter som förgriper sig på kvinnor och skriver att män inte ska få rösta. Det skapar ett förakt för journalister.
Citera
2014-10-26, 07:39
Medlem
DAGGER[X]s avatar
GP löper stor risk att gå först. Om dom inte lyckas trixa sig ur fällan med en SAAB-artad rekonstruktion. Men det tror jag inte dom kan göra.

Apropå SVT så må dom ha finansiering men jag är övertygad om att dom har förlorat enormt i tittarsiffror. Det känns som varenda anställd har fått en örfil och ett kommandovrål i ansiktet av producenten innan varje sändning "OCKSÅ FLIKAR DU IN ATT SVT NUMERA FINNS ATT SE SOM PLAY/FLEX/JUMBO/FLOW/WHATEVER INNAN DU PRATAT KLART, UPPFATTAT!".
Citera
2014-10-26, 08:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Göran Greider är mångkulturalisternas svar på Julius Streicher. De normalbegåvade genomskådar hans lögner och tycker han är pinsam, men han får hållas eftersom han har "hjärtat till vänster".

Gubb-Jan tycker jag mest synd om när han uttalar sig i fallet Quick.
Greider har på nästan egenhand lyckats köra DD över stupet, tidigare skrevs ledarsidorna av Willy Bergström och Marita Ulvskog, även de S men med en betydligt mer uttalad mittenprofil än Greider.
Numer är det som att läsa nyheter från Sovjetunionen när man läser ledarsidan på DD.
Inte ens gammelsossar tycker Greider är något att ha.
Citera
2014-10-26, 08:22
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Apropå SVT så må dom ha finansiering men jag är övertygad om att dom har förlorat enormt i tittarsiffror.

Hmm...

Citat:
Ursprungligen postat av 2004-10-26
1 svt1 041026 19:30 29 RAPPORT 1151
2 svt1 041026 20:02 57 UPPDRAG GRANSKNING 680
3 svt1 041026 21:01 52 SVINDLARNA 423
4 svt1 041026 18:25 7 HÖNSHUSET 415
5 svt1 041026 18:33 25 WONDERKIDS 386
6 svt1 041026 18:15 7 BUDFIRMAN BUMS 383
7 svt1 041026 22:01 58 DEBATT 355
8 svt1 041026 18:01 12 LILLA RÖDA TRAKTORN 335
9 svt1 041026 21:54 6 BILDER FRÅN EUROPA 281
10 svt1 041026 19:01 23 TJEJER 261

Citat:
Ursprungligen postat av 2014-10-25
1 svt1 141022 19:30 29 RAPPORT 1229
2 svt1 141022 18:10 5 REGIONALA NYHETER 992
3 svt1 141022 18:00 10 RAPPORT 841
4 svt1 141022 19:15 15 REGIONALA NYHETER 807
5 svt1 141022 18:16 43 GOKVÄLL 749
6 svt1 141022 17:55 5 SPORTNYTT 616
7 svt1 141022 20:01 58 UPPDRAG GRANSKNING 583
8 svt1 141022 19:01 14 KULTURNYHETERNA 498
9 svt1 141022 17:30 24 SVERIGE IDAG 338
10 svt1 141022 09:10 4 REGIONALA NYHETER 178

(försökte hitta två så jämförbara dagar som möjligt med inga "sensationsprogram" i rutan)

... så egentligen har de inte lidit speciellt mycket tittartapp de senaste tio åren. Jag skulle gissa att det är värre för de kommersiella kanalerna. Det intressanta är väl att idag så verkar det som att alla sorters nyhets/aktualitetsprogram är de absolut starkaste.
Senast redigerad av William Haines 2014-10-26 kl. 08:26.
Citera
2014-10-26, 08:50
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Det indirekta presstödet delas naturligtvis ut oberoende av storlek. Dels är det en mindre del av det totala stödet, dels är syftet att få tidningarna att nyttja samdistributionen istället för att hitta på egna lösningar.
Normalskattesatsen för moms är 25%. Tidningar gör endast påslag om 6%. Normal punktskatt för reklam är 6%. Tidningarna gör endast påslag om 3%. På vilket sätt rör sig det här om en mindre del?

I denna tråd så betraktar vi en bransch som är bidragsberoende och delvis skattefrälse. Trots bidrag och skattelättnader så har de svårt att få svarta siffror i resultaträkningarna. Detta frälse klarar med andra ord inte av att betala skatt och dra sitt strå till stacken som andra företag. Istället för att bedriva kontinuerligt förbättringsarbete så har de förlitat sig på att kunna tillgodogöra sig mer och mer av skattebetalarnas pengar.

Nu när en minister från "deras eget" parti ger tidningsbranschen kalla handen så kommer paniken att sprida sig som en löpeld. Det börjar till och med gå upp för de svagsinta att det inte kommer att regna manna från himlen. Därmed så kommer fokus att riktas mot radio- och tv-licenspengarna, för där hägrar 2 076 kr/hushåll; potentiellt över 10 miljarder/år enligt 2010 års folkbokföring - kanske t o m mer med internetskatt. Den enade fronten kommer att krackelera och råttorna kommer att slåss till sista blodsdroppen om den feta ostbiten.
Citera
2014-10-26, 09:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen

Jag tror du har helt rätt i ditt antagande.

Vi har sett lite sådant här på senare år, speciellt minns jag när man försökte med något drev mot AIK's supporterklubb för att dom hade haft strippor på bussen till bortamatchen.

Dramaturgin till drev, pudling, tillsätta genusombudsman osv. var helt upplagd enligt mallen, men när ordföranden i princip bara sa, -"Det skall väl du ta & skita i"- så rann det hela ut i sanden nästan direkt.

Upplevd makt är ju lika med makt, men allt fler upplever inte medias makt som annat än en blek skugga från en svunnen storhetstid. Så tiden är definitivt mogen för det du beskriver, en ögonöppnare som visar att Kejsaren verkligen inte har en enda jävla tråd på kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in