2014-10-17, 12:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Roberto Benigni och Emir Kustarica.

Svart katt, vit katt hör nog ändå till en av de roligaste filmer som jag har sett!
Citera
2014-10-18, 13:35
Medlem
I dagsläget nomineras (kan ju ändras, då jag inte sett så många av deras filmer):

Ang Lee - Har sett fem av hans tolv filmer, Brokeback Mountain, Ice Storm, Mat-dryck-man-kvinna, Pushing Hands och Taking Woodstock. Ice Storm var riktigt bra, det får jag medge, men resten en enda stor axelryckning.

Julio Medem - 3 av 12 sedda, Room In Rome, Sex & Lucia samt De älskande vid polcirkeln. Samtliga har känts som pekoral och varit humorbefriade. F.ö. en massa tråkiga sexscener. Jag är inte pryd och visst brudarna är snygga, men jädrans så långdraget det blir.

Pedro Almódovar - Spanjorer verkar totalt sakna sinne för humor, även när det gäller komedier. 4 av 22 sedda - Att återvända, Dålig uppfostran, Kärlekens matadorer samt Tala med henne. Bara den senare som var någorlunda. Och varför envisas han med att ha med en så kass skådis som Penelope Cruz?

Steven Spielberg - Skönt att jag inte är ensam.
Citera
2014-10-18, 14:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf
Ang Lee - Har sett fem av hans tolv filmer, Brokeback Mountain, Ice Storm, Mat-dryck-man-kvinna, Pushing Hands och Taking Woodstock. Ice Storm var riktigt bra, det får jag medge, men resten en enda stor axelryckning.

Lägger till Hulk och Life of Pi.
Citera
2014-10-25, 19:00
Medlem
LittleHatJoness avatar
Och jag vill nämna Lust, Caution, som var så spännande att jag trodde jag skulle få en hjärtattack, och Ride With the Devil, en av de starkaste westrn-filmer jag sett.
Svårt att överskatta den mannen.

Däremot vill jag nominera Terrence Malick, som efter lång tystnad plötsligt spottar ur sig den ena pretentiösa kalkonen efter den andra - och fortfarande tas på allvar.
Ärligt talat tycker jag inte ens Badlands var riktigt bra.
Senast redigerad av LittleHatJones 2014-10-25 kl. 19:04.
Citera
2014-10-25, 19:06
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleHatJones
Däremot vill jag nominera Terrence Malick, som efter lång tystnad plötsligt spottar ur sig den ena pretentiösa kalkonen efter den andra - och fortfarande tas på allvar.
Ärligt talat tycker jag inte ens Badlands var riktigt bra.

Fruktansvärd regissör.
Citera
2014-10-25, 20:20
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Bedrövligt att se folk såga Malick. Ett geni. Hans sämsta film - The Thin Red Line - är liksom en svag fyra.

Däremot håller jag absolut med om Spielberg och även Ang Lee. Många "klassiker" dessa herrar har gjort som jag inte håller som bättre än tre av fem och ibland till och med sämre.

I övrigt kan jag tycka att Wes Anderson är lite överskattad, då hans stil inte alltid går hem helt hos mig. Inte heller ett stort fan av regissörer som James Cameron, Tim Burton, Ron Howard, Frank Darabont, Guillermo Del Toro, Zack Snyder, Michael Mann, Michael Bay, George Lucas, Brian De Palma och andra mediokra snubbar som vissa tycker är väldigt bra. Men samtidigt har nog alla regissörer lista i detta stycke tillräckligt många som tycker just som mig att det blir svårt att sätta dem som klart överskattade.

Tycker också att de lite mer kreddiga Joe Wright, Hayao Miyazaki, Christopher Nolan, Stephen Daldry och Lars von Trier är ganska överskattade som helhet.

Just det, jag såg ett gäng filmer av John Huston nu den senaste månaden och blev lite halvt besviken givet hans status som en all time great. Av personer i den digniteten kan jag tycka att Stanley Kubrick, Quentin Tarantino , Sergio Leone och Charlie Chaplin är rätt överskattade också.

Finns säkert fler, men det är dessa jag kom på såhär spontant.

Någon som ser någon röd tråd i de regissörer jag ogillar mer än folk/filmfolk i allmänhet?
Senast redigerad av Arctic Monkey 2014-10-25 kl. 20:44.
Citera
2014-10-25, 20:35
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Bedrövligt att se folk såga Malick. Ett geni. Hans sämsta film - The Thin Red Line - är liksom en svag fyra.

Bara en Malick-människa skulle kalla James Cameron, Tim Burton, Guillermo Del Toro, Michael Mann, Brian De Palma och Wes Anderson för mediokra...

Att stirra in i en knallvit vägg är mer intressant än att titta på en Malick-film.
Citera
2014-10-26, 00:01
Medlem
Veniconess avatar
Mest överskattade anser jag vara:

1. Lars von Trier (Han tror att han är någon kontroversiell auteur a lá Pasolini, Makavejev eller Michael Haneke, men är filmens motsvarighet till Björn Ranelid. Självgod, bekräftelsesökande och narcissist. Slänger sig med kontroversiella uttryck som: Jag förstår Hitler (inte för att han gör det utan bara för att "provocera"). Och så den där löjliga "Fuck" tatueringen som han har på knogarna. Jadu von Trier: JAG förstår att dina filmer inte duger till att torka sig i röven med. Sämst av alla måste vara Antichrist, helt otroligt att Willem Dafoe gick med på att göra sån skit. Undrar hur stort hans gage var. "

2. Orson Welles (Den största opportunisten och uppblåsta skrytbollen i Hollywoods historia. "Citizen Kane", alla kritikers och förståsigpåares baby, är skittråkig. Även Ingmar Bergman tyckte Welles var en hack och bluffmakare av stora mått.)

3. Roy Andersson (Hans debut "En kärlekshistoria" är sevärd men inget mästerverk. Allt han gjort sedan dess har dock inte berört mig på något vis. Torgny Wickmans alster är mer intressanta)

3. Akira Kurosawa (Han har visserligen gjort en del riktiga mästerverk även i mina ögon, exempelvis Kagemusha, Dersu Uzala (Vägvisaren på svenska) , Yume (Drömmar på svenska, otroligt underskattad), Yojimbo, sju samurajer och Ikiru. Men också en lång rad intetsägande och tråkiga filmer. Tekniskt snygga visserligen men det räcker inte, handlingen måste också leverera. Han är bra, men definitivt inte så bra att han borde räknas till de största regissörerna i filmhistorien. Därmed är han otroligt överskattad. Jag förstår inte varför Lucas och Spielberg avgudar honom så).

4. Mel Brooks (hatar hans värdelösa komedier, dom är inte ens roliga och det borde väl vara målsättningen tycker man)

5. Mikael Håfström (Okej, han kanske inte är överskattad eftersom han inte anses särskilt bra men tar ändå med honom på min lista. Att så fundamentalt schabbla bort chansen att göra något vettigt av Jan Guillous roman Ondskan är inte okej. Det kunde blivit en bra film men blev i stället en mesig halvsnyftare. Och sedan fick han åka till Hollywood och göra sånt slaskhinksmaterial som "1408". Fy fan)

Skulle vilja ha med Woody Allen på listan men avstår från det. Alla som läst mina tidigare inlägg förstår varför.

Finns fler men dessa är dom som dyker upp sådär spontant.
Senast redigerad av Venicones 2014-10-26 kl. 00:10.
Citera
2014-10-26, 00:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Bara en Malick-människa skulle kalla James Cameron, Tim Burton, Guillermo Del Toro, Michael Mann, Brian De Palma och Wes Anderson för mediokra...

Att stirra in i en knallvit vägg är mer intressant än att titta på en Malick-film.

del Toro är medioker och Anderson suger enormt hårt!
Citera
2014-10-26, 00:33
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
del Toro är medioker och Anderson suger enormt hårt!

Gillar inte Wes Anderson heller, men kan inte kalla honom medioker. Hans stil är för ambitiös och egen. Det samma med del Toro.

Marc Forster, Peter Berg och Jonathan Liebesman.. dessa herrar är själva definitionen av ansiktslös mediokritet.
Citera
2014-10-26, 00:50
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Förstapriset går till Quentin Tarantino som endast levererat en bra film och då i form av 20 år gamla Pulp Fiction.

Övriga produktionen, som exempelvis Jackie Brown och Inglorious Basterds, är rena sömnmedel som båda börjar väldigt bra för att sedan mer eller mindre dö ut efter 30 minuter.

Jag håller helt med dig att Tarantino bara levererat en bra film, dock håller jag inte med dig om vilken det är. Jag anser att Kill Bill (visserligen 2 "volymer" men får ses som en helhet, dvs. en flilm) är hans stora, och enda mästerverk.

Jag vet att jag kommer få mothugg när jag säger att jag tycker Pulp Fiction är värdelös, men det är den. Tråkig, hjärndöd casting och överskattad dialog. Den är minst en timme för lång dessutom.

Såg om den för några månader sedan med en polare som inte sett den innan och efteråt var vi överens om att "Sökarna" (1993) är mycket bättre.
Senast redigerad av Venicones 2014-10-26 kl. 00:53.
Citera
2014-10-26, 00:54
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
3. Akira Kurosawa (Han har visserligen gjort en del riktiga mästerverk även i mina ögon, exempelvis Kagemusha, Dersu Uzala (Vägvisaren på svenska) , Yume (Drömmar på svenska, otroligt underskattad), Yojimbo, sju samurajer och Ikiru. Men också en lång rad intetsägande och tråkiga filmer. Tekniskt snygga visserligen men det räcker inte, handlingen måste också leverera. Han är bra, men definitivt inte så bra att han borde räknas till de största regissörerna i filmhistorien. Därmed är han otroligt överskattad. Jag förstår inte varför Lucas och Spielberg avgudar honom så).
Stört att kalla någon som enligt en själv har gjort inte mindre än sex mästerverk för överskattad. Hur många andra regissörer som enligt dig har gjort sex eller fler mästerverk finns det egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in