Mest överskattade anser jag vara:
1.
Lars von Trier (Han tror att han är någon kontroversiell auteur a lá Pasolini, Makavejev eller Michael Haneke, men är filmens motsvarighet till Björn Ranelid. Självgod, bekräftelsesökande och narcissist. Slänger sig med kontroversiella uttryck som: Jag förstår Hitler (inte för att han gör det utan bara för att "provocera"). Och så den där löjliga "Fuck" tatueringen som han har på knogarna. Jadu von Trier: JAG förstår att dina filmer inte duger till att torka sig i röven med. Sämst av alla måste vara Antichrist, helt otroligt att Willem Dafoe gick med på att göra sån skit. Undrar hur stort hans gage var. "
2.
Orson Welles (Den största opportunisten och uppblåsta skrytbollen i Hollywoods historia. "Citizen Kane", alla kritikers och förståsigpåares baby, är skittråkig. Även Ingmar Bergman tyckte Welles var en hack och bluffmakare av stora mått.)
3.
Roy Andersson (Hans debut "En kärlekshistoria" är sevärd men inget mästerverk. Allt han gjort sedan dess har dock inte berört mig på något vis. Torgny Wickmans alster är mer intressanta)
3.
Akira Kurosawa (Han har visserligen gjort en del riktiga mästerverk även i mina ögon, exempelvis Kagemusha, Dersu Uzala (Vägvisaren på svenska) , Yume (Drömmar på svenska, otroligt underskattad), Yojimbo, sju samurajer och Ikiru. Men också en lång rad intetsägande och tråkiga filmer. Tekniskt snygga visserligen men det räcker inte, handlingen måste också leverera. Han är bra, men definitivt inte så bra att han borde räknas till de största regissörerna i filmhistorien. Därmed är han otroligt överskattad. Jag förstår inte varför Lucas och Spielberg avgudar honom så).
4.
Mel Brooks (hatar hans värdelösa komedier, dom är inte ens roliga och det borde väl vara målsättningen tycker man)
5.
Mikael Håfström (Okej, han kanske inte är överskattad eftersom han inte anses särskilt bra men tar ändå med honom på min lista. Att så fundamentalt schabbla bort chansen att göra något vettigt av Jan Guillous roman Ondskan är inte okej. Det kunde blivit en bra film men blev i stället en mesig halvsnyftare. Och sedan fick han åka till Hollywood och göra sånt slaskhinksmaterial som "1408". Fy fan)
Skulle vilja ha med Woody Allen på listan men avstår från det. Alla som läst mina tidigare inlägg förstår varför.
Finns fler men dessa är dom som dyker upp sådär spontant.