2014-10-25, 14:43
Medlem
Har Tagit reda på prisuppgift till de som köpa Fup. Det kostar 2630 kronor + ev porto. Kan ej själv köpa eftersom jag har förvaltare. Kan tyvärr ej skanna heller för har ingen sådan. Bor dock I Karlskrona.
Citera
2014-10-25, 14:51
Medlem
Loyolas avatar
Tänkte på det här med parfymen. Som skrivits kan det ha med att dölja lukt att göra, eller kan de ha haft en föreställning om att man kan "vakna till" om man svimmat eller är medvetslös av en stark lukt (som gamla tiders luktsalt)?
Citera
2014-10-25, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksam
Har Tagit reda på prisuppgift till de som köpa Fup. Det kostar 2630 kronor + ev porto. Kan ej själv köpa eftersom jag har förvaltare. Kan tyvärr ej skanna heller för har ingen sådan. Bor dock I Karlskrona.

Det är mycket märkligt, rent ut sagt in i helvete märkligt.

När man säljer Fup så har de någon människa som står och kopierar skiten, och det måste vara livlig kommers på deras arkiv!

De har säkerligen sålt denna Fup till flera stora tidningar, och fler beställningar lär de få. Hade det inte varit mer rationellt att gilla läget och acceptera offentlighetsprincipen?

Som arbetssyssla så hade det varit vettigare att acceptera ny teknik och skanna det vi alla efterfrågar.

Nu gör Blekings tingsrätt det svårt för oss att få vår rätt till insyn enligt gällande lag om offentlighet och allmänna handlingar. De åberopar en ålderdomlig lag om statens penkunjära intresse att inte gå med förlust på offentlighetsprincipen. Men frågan är hur många exemplar säljer de?

Och av någon anledning så misstänker jag att materialet redan är inskannat ! Och att någon trycker på print i stället för att maila.
Citera
2014-10-25, 15:59
Medlem
Den som åtar sig att skanna FUP och lägga upp den i tråden kan väl lova det, och PM:a rätt kontonummer till alla på listan. Oavsett pris och krångel så är det ett viktigt dokument i den här tråden.
Citera
2014-10-25, 16:16
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loyola
Tänkte på det här med parfymen. Som skrivits kan det ha med att dölja lukt att göra, eller kan de ha haft en föreställning om att man kan "vakna till" om man svimmat eller är medvetslös av en stark lukt (som gamla tiders luktsalt)?
Fast dom sprayade henne inte med parfymen förrän efter dom hade duschat henne så vid det laget hade hon redan varit död en längre tid. Inte ens de två jubelidioterna kan väl tro att man kan "väcka" ett lik med parfym?
Hittade det här "Physical exertion just prior to death: If someone dies while engaged in strenuous activity like exercising or struggling against drowning, rigor mortis can set in immediately. This instant onset, sometimes called cadaveric spasm, happens because the person's muscles, at the moment of death, were depleted of oxygen energy and ATP. This is why the victim of a violent attack may still be clutching the attacker's hair or a piece of clothing." Källa; http://health.howstuffworks.com/diseases-conditions/death-dying/rigor-mortis-cause2.htm.
Yara som blivit misshandlad till döds måste ha varit fullständigt utmattad när hon väl dog så det finns inte en chans att de inte var medvetna om att hon gått bort.
Jag läste även någonstans att en benpipa stack ut så när de duschade bort allt blodet så måste de ha märkt att hon inte längre blöder samt att likstelheten redan satt in.
Jävla monster!!
Citera
2014-10-25, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Dels så talar jag om ett nätverk vilket per definition består av mer än en person. Om en person fallerar så finns det flera andra som kan reagera. Jag tycker du resonerar lite svartvitt om du utifrån de två damernas butiksstöld drar slutsatsen att hela släkten är så fördärvade att de accepterar vanvård och grovt våld mot barn. (Jag säger inte mord eftersom det kunde ingen veta och reagera mot i förväg). I flertalet länder i världen accepteras barnaga. Men den sorts behandling som Yara utsattes för är knappast socialt accepterad.

Jag pratar inte bara om nätverk utan också om social kontroll, som inte bara innefattar ens närmaste släktingar och bästa vänner utan "skvallrande" grannar, kollegor och (mer avlägsna) bekanta. Skvaller är ett negativt begrepp och inget man älskar i vardagen. Men den sociala kontrollen fyller nog också en nyttig dämpande funktion för folk som har dålig självkontroll. En kvinnomisshandlare spårar kanske inte ut lika mycket om han vet att hennes brorsor kommer och spöar skiten ur honom. Med ett socialt närverk så skulle Yara kanske haft någon snäll tant, t ex mormor att fly till när det är bråk hemma. Få varm choklad och sova över.

Jag håller givetvis med om allt detta. Har inga intentioner att ursäkta något av det som hänt, söker bara efter de olika faktorer som kan ha bidragit till att det gick så illa som det gick. Skulden är gärningsmännens men det man funderar över är att hon lämnades ensam i deras våld. Det finns dessvärre sjuka och grymma människor som har hand om barn, men i de flesta fall så fungerar skyddsmekanismerna - både privatpersoner och myndigheter träder in och räddar barnet innan det går så här illa.

Det har säkert forskats i frågan. Jag är ingen expert, men skulle gissa att om man tittar på alla fall av barnamord och grov misshandel så handlar det i de flesta fall om familjer som varit isolerade så att sociala kontrollen och stödjande nätverk saknats. Och, ja, då är det samhällets jobb att styra upp vilket de inte har gjort.

Det finns ingen motsägelse om nätverk. På de platser jag bott i detta land kommer man inte undan med vanvård av barn. Det finns inte med på kartan att barn vistas i trappuppgången utlåsta, sköter tvättstuga och ser allmänt olyckliga ut. Samma sak med dagis och skolan. Med en upplysning från ett barn som berättar att hon har blivit bränd med cigaretter skulle helvetet braka lös, oavsett vem som påtalar detta.

Det vi ser i denna sak är att det fanns ett nätverk som reagerade och det blev tvärstopp hos de ansvariga myndigheter. De anmälningar som kom fram avvisades eller togs inte om hand.

I övrigt så har de flesta av oss inte tid med privata nätverk och släkt mitt i livet när vardagen lunkar på. Eller så finns det ingen utomstående eller släkting som kan hjälpa till. Det är tuffa år med småbarn som de flesta av oss får gå igenom. Det jobbiga kan just vara att man inte har tid som räcker till socialt umgänge när man har barn. Det kallas för att man prioriterar, och det anses fullt normalt att livet kretsar runt den egna kärnfamiljen.

Denna sak handlar om de personer som just är, syftet med socialens verksamhet. Det är för barn som Yara dessa käringar på Soc avlönas. Och de kan inte skylla på att flyktingars nätverk inte fungerade.
Citera
2014-10-25, 17:22
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
...
Denna sak handlar om de personer som just är, syftet med socialens verksamhet. Det är för barn som Yara dessa käringar på Soc avlönas. Och de kan inte skylla på att flyktingars nätverk inte fungerade.
Tycker jag försökt vara tydlig med att det inte är något sådant jag menar. De ska självklart agera när familjen fallerar. Men jag tror fortfarande att det är större risk i familjer som rycker upp sig med rötterna och inte lyckas etablera sig på det nya stället. Det är inte skuldfördelningen jag snackar om.

Om man ska gå efter de allvarligaste fallen som rapporteras om i media så får jag känslan att det oftare är styvföräldrar och ibland fosterhem/barnhem som är skyldiga. (Även om de flesta styvföräldrar etc säkert är jättebra). När ett barn är utlämnat till folk som inte är deras föräldrar så är det särskilt viktigt att ha koll på hur barnen har det. Det har ju varit en del hemska fall där små barn slagits ihjäl av mammans pojkvän. Föräldrarna är rädda att vara ensamma och barnen kommer i kläm.
Citera
2014-10-25, 17:48
Medlem
Kan någon pma mig som har intresse av att hämta FUP o scanna så jag kan skicka kreditkortet till någon närstående så att pengarna hamnar hos den som har nära o hämta ut FUP o kan tänka sig o scanna allt.
I nödfall beställer jag hem FUP men det kommer då o ta onödiga extra dagar.
Citera
2014-10-25, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Den som åtar sig att skanna FUP och lägga upp den i tråden kan väl lova det, och PM:a rätt kontonummer till alla på listan. Oavsett pris och krångel så är det ett viktigt dokument i den här tråden.
Kontonummret stämmer det e mitt coop betalkort jag var 0 på det kontot o använde det inte därför det var ok för detta ändamål då inte ens jag kan få fram vem som betalat in bara coop jag kan bara logga in o se saldo men det syns nog först på tisdag men jag skickar gärna betalkortet till någon som kan hämta FUP så att det blir gjort detta var bästa sättet jag kunde komma på o samla pengar utan o outa sig
Citera
2014-10-25, 18:22
Medlem
Citat:
Tack för denna titt bakom betalväggen, och länkarna ovanför. Det verkar som om BLT kommer att rapportera väldigt detaljerat. Jag tror inte jag bryr mig om FUP i sin helhet, trots allt, utan tar en prenumeration på BL T Sydöstran under rättegångsperioden.

Betalar gärna ändå, men vill ha ett entydigt korrekt konto att betala till.
Jag lämnade det kontot enbart för att alla vill vara anonyma kunde lämnat mitt eget konto men då kunde jag lika gärna skrivit mitt namn o person nummer i tråden med nu får ingen veta vem som betalt in skall ta skärmdumpar på saldot så att alla ser vad som kommit in o man ser inte vem som betalat in
Citera
2014-10-25, 19:53
Medlem
Citat:
Vad som rör sig i deras hjärnor är omöjligt att lista ut, såvitt jag förstod så var den där meningen nerskriven av Amani i ett försök att smuggla ett meddelande till Rami. Hur hon kunde tro att det skulle lyckas efter så lång erfarenhet av häktet är svårt att förstå.

Tillsammans och i samförstånd (om nu ordet förstånd är relevant i samband med dessa två) lutar jag åt efter att ha tagit del av de senaste dagarnas rapportering. Tidigare trodde jag på Madi som GM, jag trodde att hon slog flickan så att hon olyckligtvis dog, men med de skador vi nu vet om, finns inget olyckligtvis kvar, det var avsiktligt och bestialiskt. Vad som kan bevisas är en annan sak.

Jag tror att det gick till så här. Spekulation förstås.

Madi gjorde allt för att Rami skulle älska henne och att de skulle bli den lyckliga familjen. Därför hämtade hon Ramis älskade systerdotter Yara hit. Kanske trodde hon att Yara skulle föra dem närmare varandra och att Rami skulle stanna hemma och ägna familjen lite uppmärksamhet i stället för flänga runt och chatta med andra kvinnor. Men Rami är narcissist och Madis ansträngningar var givetvis förgäves. Yara infriade inte de förväntningar som Madi hade haft på henne, Rami älskade inte Madi mer trots att hon tog hand om hans systerdotter och han stannade inte mer hemma för Yaras skull. När Rami väl var hemma upplevde Madi att Yara fick mer uppmärksamhet från honom än vad hon själv fick. Hon började känna att Yara blivit en rival och en börda, att Yara hade kommit emellan henne och Rami. Hon började misshandla Yara i sin frustration. Till slut slog hon ihjäl henne. Rami kände till att Madi misshandlade Yara men han brydde sig inte. Eventuellt slog han själv sin familj då och då när han kände sig missnöjd med tillvaron. Även kvällen Yara dog var Rami medveten om att Madi misshandlade henne, men han brydde sig inte. Han var upptagen med att chatta med sina väninnor. Han förstod nog inte till en början att Madi denna gång gått för långt och slagit ihjäl Yara. När han förstod detta så hittade han på en plan A som gick ut att Madi skulle ringa 112 och berätta om att Yara dött i sömnen - det var faktiskt vad hon sagt i förhören - och att Rami inte var hemma när hon upptäckte detta. Innan Madi ringde 112 måste det se ut som om Yara faktiskt hade dött i sömnen, därför måste hennes kropp tvättas, kläder bytas med mera. Madi gick med på denna plan efter att Rami bedyrat sin eviga kärlek till henne. Rami var dock inte dum, han förstod att planen inte skulle hålla. Därför skapade han en plan B för att rentvå sig själv, i den ingick filmandet med mobilkameran. Nu är Madi förstås besviken. Hon har hållit sig till plan A och hon kan inte förstå varför Rami inte gjort detsamma utan sålt ut henne. Hon vill ändå inte berätta hur det egentligen gick till eftersom hon älskar Rami.
Senast redigerad av nantale 2014-10-25 kl. 19:55.
Citera
2014-10-25, 20:03
Medlem
Citat:
Vad som rör sig i deras hjärnor är omöjligt att lista ut, såvitt jag förstod så var den där meningen nerskriven av Amani i ett försök att smuggla ett meddelande till Rami. Hur hon kunde tro att det skulle lyckas efter så lång erfarenhet av häktet är svårt att förstå.

Tillsammans och i samförstånd (om nu ordet förstånd är relevant i samband med dessa två) lutar jag åt efter att ha tagit del av de senaste dagarnas rapportering. Tidigare trodde jag på Madi som GM, jag trodde att hon slog flickan så att hon olyckligtvis dog, men med de skador vi nu vet om, finns inget olyckligtvis kvar, det var avsiktligt och bestialiskt. Vad som kan bevisas är en annan sak.

Vad man nu förstår av vad som framkommit så är det inte något tillfälligt och snabbt övergående våld utan tycks vara ett ganska långdraget förlopp sedan flickan kom hem från skolan.

Man får kväljningar då det framkommer underhand vilka fysiska skador flickan hade på kroppen.

De här två mördarna har inte gjort ett piss för flickans oerhörda belägenhet utan sannolikt försökt snickra ihop en för dem trovärdig historia i efterhand innan 112 samtalet.

Nu är det personer som invandrat så media lär nog väga varenda bokstav i sina artiklar så de inte trampar "mördarna" på fötterna. Rättegången lär bli aningen komplicerad både med språkförbistringar och känslouttryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in