2014-10-24, 17:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Bugatti Veyron kostar 50 % av produktionskostnaden. Hur många har du?

Marknadspris är inte detsamma som produktionskostnad. Skulle marknadspriset varit dubbelt mot vad jag får köpa för skulle jag köpt och sålt dem direkt.
Citera
2014-10-24, 17:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Tja, man kan ju producera lägenheter som inte handikappade kan röra sig i,
så länge som inte alla nyproducerade lägenheter är sådana. Det krävs nog
ändå en viss överblick från ansvarigt håll ...

Ja självklart kan vissa normer vara bra men det är ingen självklarhet att alla måste kunna bo i alla lägenheter.
Citera
2014-10-24, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Marknadspris är inte detsamma som produktionskostnad. Skulle marknadspriset varit dubbelt mot vad jag får köpa för skulle jag köpt och sålt dem direkt.
Nu vet vi inte vad marknadspriset för en Bugatti Veyron är eftersom att det alltid varit pristak på dem, men eftersom att det är kö till dem kan vi förmoda att priset är under marknadspris.
Citera
2014-10-24, 18:36
Medlem
talans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Nu vet vi inte vad marknadspriset för en Bugatti Veyron är eftersom att det alltid varit pristak på dem, men eftersom att det är kö till dem kan vi förmoda att priset är under marknadspris.

Dom flesta tillverkarna av fordon har köer för att jämna ut produktionsflöderna. Annars skulle man vara tvungen att sparka och anställa folk hela tiden.
Citera
2014-10-24, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Tja, det beror ju på vad man menar med "brist". Räknar man total boyta i landet delat med antalet personer så har vi säkert ingen brist.
Om någon gjorde en egen definition som förklarade "brist" och visade hur hur man mätar så skulle det vara ett betydande framsteg, jämfört med flumläget idag.

Citat:
Men går det faktiskt att få tag på ett förstahandskontrakt på en hyresrätt om man vill flytta?
Efter tillräcklig kötid eller lagom mycket svart betalt så går det. Och villa och BR som också är bostäder finns det ett omfattande utbud av. Det är bara att köpa.

Citat:
Exakt.

Själv kallar jag detta för "bostadsbrist". Du kan kalla det för "utbudet av förstahandskontrakt är väl närmast obefintligt" om du vill, men det är inte direkt smidigt i dagligt tal.
Jag kollade på bilweb efter både VAZ och Lada men fick inga napp allas. Är det i konsekvens så att då är det mycket svårartad bris på dessa i landet. (Du kanske skulle överväga att importera sådana från öststaterna. Med den rådande bristen så borde du bli snuskigt rik. Eller så får du överväga att det kanske är en brist i din definition på "brist". Pun intended).

Citat:
Det är ingen brist på bilar. Det är däremot inte helt lätt att få tag på ett vitt förstahandskontrakt till en hyresrätt oavsett hur mycket man är villig att betala.
Nja, jag visade ovan att det tvärtom är brist på bilar (enligt din definition). Och att kunna hyra en Ferrari under marknadspris ser jag också att det verkar hopplöst. Är det nu brist på Ferrari?

Men vad jag hör kan du få dig ett förstahandskontrakt om du betalar. Svart då iom att lagen förbjuder överlåtelse mot betalning. Och det känner du nog till, så därför är det lite underligt att du ställer den frågan.
Citera
2014-10-24, 20:52
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Men går det faktiskt att få tag på ett förstahandskontrakt på en hyresrätt om man vill flytta?

Än svänger det hit:

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
UTBUDET av förstahandskontrakt är väl närmast obefintligt.

Och än svänger det dit:

Citat:
Efter tillräcklig kötid eller lagom mycket svart betalt så går det.

[sarkasm] Tack. Eftersom det inte finns något problem med bostadsbristen kan vi alltså lägga ner diskussionen om avregleringar osv. [/sarkasm]

Citat:
Det är däremot inte helt lätt att få tag på ett vitt förstahandskontrakt till en hyresrätt oavsett hur mycket man är villig att betala.

Citat:
Men vad jag hör kan du få dig ett förstahandskontrakt om du betalar. Svart då iom att lagen förbjuder överlåtelse mot betalning.

Öhhh ???
Senast redigerad av lm5711 2014-10-24 kl. 20:56.
Citera
2014-10-24, 21:03
Medlem
Citat:
"GRATIS PENGAR" blir det ju bara när allmännyttan säljs ut till underpris till förmån för de som råkar bo just där just då. Och nog sätts det igång
en flyttcirkus då alltid. Bara att läsa bostadsrättsannonserna och konstatera
vilka adresser som plötsligt har blivit högfrekventa i dessa sammanhang.
Nu gjorde jag en definition som gällde i mitt inlägg. Varför går inte den att använda i repliken?

Om du kan hyra en lägenhet för 1000 SEK per månad lägre än marknadshyra så sparar du 12 KSEK per år (antaget 0-ränta). Ska du bo där i 20 år blir det 240 KSEK. Dessa 240 KSEK skänks till dig av bostadsförmedlingen. Det borde inte vara så svårt att ta till sig att förstahandskontrakt har ett värde och att det kan ses som att bostadsförmedlingen skänker bort pengar.

Citat:
Och påståendet att folk som trots allt redan har ett boende står i kö stämmer förstås till en viss grad.
Det är ju lite beklämmande att det är sådana mängder (de utöver graden) som får övernatta ute i regnet och blåsten utan tak över huvudet. Varför är inte det är fråga för socialen?

Sedan förstår jag inte det med att allmännyttan skulle sälja under marknadspris när de nasar hyresfastigheter. Jag tvivlar mycket starkt på att de gör det.
Citera
2014-10-24, 21:18
Medlem
Citat:
Bugatti Veyron kostar 50 % av produktionskostnaden. Hur många har du?
En sådan kostar 10 600 000 svenska kronor står det på Wikipedia.

Även om det kan låta mycket förvånande så är det väldigt få som förmår eller vill lägga ut den summan.

Är nu tillverkningskostnaden ca 21 MSEK, och vi väl får lägga på en slant för utvecklingskostnad, säg 9 MSEK per styck, så kommer vi upp i ett antaget självkostnadspris på 30 MSEK per styck. Då är det väl inte otroligt att man säljer fler för 10 MSEK än man skulle gjort för 30 MSEK. Men prisnivån är inte tillräcklig för att det ska uppstå flera års kö.

Sedan blir inte detta så relevant när det finns en uppsjö av alternativa bilar men kan köpa. Och de till betydligt lägre priser.

Men prova att hyr ut sådana för 1000 SEK per månad så får vi se om du klarar av att köpa in tillräckligt många så det inte blir brist på sådana hyreskontrakt. (Och så får vi se hur road du är av den uthyrningsverksamheten).
Citera
2014-10-24, 21:43
Medlem
Citat:
Det där med hur man mäter bostadsbristen är ju rätt roligt. Man kan jämföra med alliansens projekt att övergå från att mäta arbetslöshet till att mäta antal sysselsatta. Det man gjorde var alltså att avskaffa division och procenträkning
till förmån för plus och minus !
Verkar lite OT, men att mäta sysselsättningen verkar mer relevant då inte arbetslösa kan gömmas undan i förtids- och sjuk-pensionering samt andra sk sysselsättningspolitiska åtgärder.
Men nu verkar (S) kommendera stopp för SCB att redovisa sysselsättningen, så du får väl glädja dig åt det.

Citat:
Men vad gäller den hysteriskt växande bostadskön i STOCKHOLM brukade ju förra borgarrådet JOAKIM LARSSON säga något om att de flesta som stod i kön redan hade en bostad, så det var inte så farligt med den saken. Själv skulle jag nog säga att det faktum att folk ställer sig i bostadskö när staden rear bort hyreslägenheterna tyder på en viss desperation/okunnighet.
Det med rear bort är som sagt okänt. Och rationalen för de som står i kön är ganska uppenbar skulle jag säga. Nu är det väl någon avgift för att stå i kön men den sparar man nog in första året med sin HR på lägre hyra. Payoff tiden är väldigt kort, när leveransen kommer.

Citat:
Men i princip borde man väl kunna räkna ut bostadsyta för person och jämföra vid givna tidpunkter. Åtminstone förr fanns det ju något som hette FOLK OCH BOSTADSRÄKNING.
Nu är det i snitt 42 kvm per person för landet. Det säger dock bara att vi inte har brist på total boyta i landet. Vi skulle mao kunna låta bli att bygga mer boyta under några decennier.

Här är något väldigt överkomligt: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-kallinge-ronneby-kommun-vallmovagen-7-d-5924031
851/månad i avgift. Ger en boendekostnad (exkl el) på 977 kr per månad. Indikerar inga höga kostnader för boende om man säger så.

Citera
2014-10-24, 21:45
Medlem
Citat:
Eftersom det inte finns något problem med bostadsbristen kan vi alltså lägga ner diskussionen om avregleringar osv.
Jag skulle dock kunna tänka mig att vissa tvärtom anser att "tillräcklig kötid" och "lagom mycket svart betalning" är problem.
Citera
2014-10-24, 22:54
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
[sarkasm] Tack. Eftersom det inte finns något problem med bostadsbristen kan vi alltså lägga ner diskussionen om avregleringar osv. [/sarkasm]

Citat:
Jag skulle dock kunna tänka mig att vissa tvärtom anser att "tillräcklig kötid" och "lagom mycket svart betalning" är problem.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sarkasm

Citat:
Vilken brist sa du? Hur mäter du den?

Det är rätt kul hur allergiska vissa i tråden är mot ordet "bostadsbrist". Det påminner om "Jehova" i Monty Python-sketchen (länk).

Vi har en bostadsbrist i Sverige! Bostadsbrist! There, I said it!

Skämt åsido, den obefintliga vita marknaden för förstahandskontrakt på hyresrätter i storstäderna ("bostadsbristen") är ett stort problem. Det försvårar rörligheten av arbetskraft, vilket gör ekonomin ineffektiv och tillvaron allmänt jobbigt för många.

Skulle jag bli av med jobbet så finns det inte på kartan att leta efter ett i en annan stad än där jag redan bor i Sverige. Ska jag jobba nån annanstans vill jag ha ett vitt förstahandskontrakt, inte ett andrahands, eller svartkontrakt, eller köpa en bostadsrätt, etc. Då ligger det mig närmare till hands att leta temporära jobb i Berlin eller London. Där finns det mängder av hyreskontrakt att välja på i olika prisklasser, allt från billiga smålägenheter i sunkiga områden till dyra lägenheter i attraktiva områden. Den marknaden existerar inte i Sverige.

Grattis till er som är ninja-mästare på att leta upp förstahandskontrakt genom kontakter. Så ser det inte ut för alla svenskar. Och det är definitivt inget bevis på en fungerande marknad.

Vi måste lösa upp knutarna på bostadsmarknaden, lämpligtvis genom stegvisa avregleringar både vad gäller hyresnivåerna och byggreglerna.

Det första steget är att erkänna att det finns ett problem. Jag förstår inte alls hur det skulle vara produktivt att istället ägna en massa energi åt "det finns ingen bostadsbrist"-spåret?

Vill man ha bort hyresregleringar och byggregler är väl en bostadsbrist närmast ett argument för detta? Och gillar man inte bostadssubventioner så är det väl inget argument att "det finns ingen bostadsbrist"? Fattiga kan väl fortfarande behöva subventioner oavsett hur många hyresrätter som finns att tillgå?

Eller är det nån annan koppling som jag inte fattat?
Citera
2014-10-25, 00:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Vi har stor brist på hyresrätter i attraktiva lägen till hyror under det som marknaden är villig att betala. Men det är inte detsamma som att vi har en bostadsbrist. Trots allt så har vi få uteliggare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in