2014-10-25, 03:44
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Jo att miljöpartiet är knäppa råder det ingen tvekan om. Men även dom måste ju kunna se att det svaga tillväxten och höga arbetslösheten är ett reellt problem för folk. Att då sätta ihop en budget där man låter tobakskonsumenter finansiera att medelklasstockholmare ska få gå på museum gratis samtidigt som man inte ens låtsas som att det skulle gynna arbetsmarknaden.

Jag håller med om att de är från vettet.

Avgiftsfria museum är kanske inte så dåligt sett ur ett nyttoperspektiv. Hur stor andel av museernas verksamhet finansieras av avgifter? Kan vi öka besökarantalet så kan det blir billigare per besökare. Museum finns ju där för att besökas och besöks dem så lär sig besökarna förhoppningsvis något.

Jag är höger men just avgifter på museum tror jag inte är en superbra idé.
Citera
2014-10-25, 07:27
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag håller med om att de är från vettet.

Avgiftsfria museum är kanske inte så dåligt sett ur ett nyttoperspektiv. Hur stor andel av museernas verksamhet finansieras av avgifter? Kan vi öka besökarantalet så kan det blir billigare per besökare. Museum finns ju där för att besökas och besöks dem så lär sig besökarna förhoppningsvis något.

Jag är höger men just avgifter på museum tror jag inte är en superbra idé.
Jo det ökar ju såklart nyttan för oss som bor i Stockholm och är intresserade av kultur eller historia. Tycker bara att det är märkligt att alla andra som inte kan (dom som inte bor i Stockholm) eller vill (dom som har andra intressen) besöka dessa museum ska betala våra nöjen.
Citera
2014-10-25, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Jo det ökar ju såklart nyttan för oss som bor i Stockholm och är intresserade av kultur eller historia. Tycker bara att det är märkligt att alla andra som inte kan (dom som inte bor i Stockholm) eller vill (dom som har andra intressen) besöka dessa museum ska betala våra nöjen.
Vad det handlar om är att Socialdemokraterna ser ett museum som en rättighet, att det inte ska finnas några hinder för att ta del av det kulturarv de innehåller. Du skulle kunna jämföra det med skola, polis, brandkår, till och med allemansrätten eller varför inte svenska vägar.
Citera
2014-10-25, 10:24
Avslutad
Magdalena Andersson förmår inte att inse skillnaden på offentliga och privata jobb. Fler jobb/traineejobb inom välfärden ger ju inga direkta resurser tillbaka till välfärdsstaten utan tar, tvärtom, resurser. Vem betalar lönen för arbetare inom offentlig sektor?
Det gör folket, dvs. vi skattebetalare.
Citera
2014-10-25, 11:07
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ne
Magdalena Andersson förmår inte att inse skillnaden på offentliga och privata jobb. Fler jobb/traineejobb inom välfärden ger ju inga direkta resurser tillbaka till välfärdsstaten utan tar, tvärtom, resurser. Vem betalar lönen för arbetare inom offentlig sektor?
Det gör folket, dvs. vi skattebetalare.

Bara en liten kort fråga. Hur många arbete har skapats för ungdomar genom Alliansens bidragspolitik till företagen och vad har det kostat/jobb?
Citera
2014-10-25, 11:16
Medlem
CHeitzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Bara en liten kort fråga. Hur många arbete har skapats för ungdomar genom Alliansens bidragspolitik till företagen och vad har det kostat/jobb?

Alliansen har inte gett några bidrag till företagen. Att sänka en skatt eller en avgift är inte bidrag och subventioner. Att tänka så är en rätt sjuklig idé där man verkar tycka att staten äger allt till att börja med och att vi ska få vara glada för smulorna vi får behålla.
Citera
2014-10-25, 11:22
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHeitzman
Alliansen har inte gett några bidrag till företagen. Att sänka en skatt eller en avgift är inte bidrag och subventioner. Att tänka så är en rätt sjuklig idé där man verkar tycka att staten äger allt till att börja med och att vi ska få vara glada för smulorna vi får behålla.

Så det är inget bidrag till företagen att få kostnader betalda av allmänna medel? Det var en nyhet för mig. Jag är rädd för att ingen vill svara på min andra fråga men tar den igen. Hur mycket bidrag har varje arbetstillfälle kostat som skapats på detta sätt av alliansregeringen?
Skiter fullständigt i vad du kallar det för.
Citera
2014-10-25, 11:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Så det är inget bidrag till företagen att få kostnader betalda av allmänna medel? Det var en nyhet för mig. Jag är rädd för att ingen vill svara på min andra fråga men tar den igen. Hur mycket bidrag har varje arbetstillfälle kostat som skapats på detta sätt av alliansregeringen?
"kostnader betalda"? Menar du det att företagen fick betala lägre löneskatt för anställda ungdomar?
Citera
2014-10-25, 11:28
Medlem
CHeitzmans avatar
Citat:

Hur svårt ska det vara? De får inga kostnader betalda av staten. Arbetsgivaravgiften är en skatt; att minska den är att staten tvingar företaget att betala lite mindre av sina egna pengar.
Ditt sätt att resonera är i det närmaste kommunistiskt; staten äger allt och vad glad om du får behålla en krona eller två.
Citera
2014-10-25, 11:29
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHeitzman

Tilläggas kan att staten äger inte ett jävla något utan det är du och jag som betalar skatt som är ägare. Betalar vi in skatt och denna går tillbaka till privata företag så är det subventioner till dessa företag.Hur svårt skall det vara att fatta?
Citera
2014-10-25, 11:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Tilläggas kan att staten äger inte ett jävla något utan det är du och jag som betalar skatt som är ägare. Betalar vi in skatt och denna går tillbaka till privata företag så är det subventioner till dessa företag.Hur svårt skall det vara att fatta?
Med den logiken så är ju alla skatt som är lägre än 100% att räknas som subvention.
Citera
2014-10-25, 11:35
Medlem
Citat:
Menar du att cateringfirmor som serverar maten i skolornas matsalar är subventionerade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in