Citat:
Ursprungligen postat av
Pung
Faktum är att landsortstidningar generellt förlorat mindre i såväl upplaga som annonsintäkter än kvällspress. Så det är definitivt södermalms-tyckarna som dragit kortaste strået i tidningsdöden.
Däremot har Helin och Matsson plötsligt blivit väldigt bekymrade om både lokalpress, tv-licens och TV4...
Så fort minsta lilla lokalblaska läggs ner så tar Helin och Matsson numera alltid omedelbar paus från sina besparingar och massuppsägningar och kräver att "staten räddar lokaljournalistiken".
De råkar dessutom veta exakt hur staten ska "rädda lokaljournalistiken"... Genom ett nytt system där staten via skattemedel bildar en fond som... ehm... alla... kan söka stöd ur.
De var också väldigt bekymrade om SVT efter att de inte kunde ta ut licenspengar på datorer. Det var dags att se över hela systemet tyckte de. Kanske genom ett nytt system där staten via skattemedel bildar en fond som... ehm... alla... kan söka stöd ur.
Och så var de väldigt ledsna över att TV4 la ner flera stationer. Helt osjälviskt hade de ett förslag för hur man skulle kunna rädda regional tv. Ett nytt system där staten via skattemedel bildar en fond som... ehm... alla... kan söka stöd ur.
Otroligt omtänksamt av dem båda att mitt i den egna krisen och branschens snabbaste upplageras och största personalneddragningar, bekymra sig så över alla andras problem.

Det är nämligen alltid alla andras kriser, inte sina egna, de använder som förevändning för denna statliga mega-subventionering.
Detta patetiska försök att kamouflera sina egna rop på statliga bidrag i fejkat ömmande för lokalmedia och public service är lika genomskinligt som om Helin hade ryckt till sig en unge på ett sjunkande skepp för att få en plats i livbåten.
Även om landsortspressen minskar mindre än de stora drakarna så är den nakna sanningen att en stor del av landsortspressen är helt beroende av presstödet för sin överlevnad.
Slopades det skulle väldigt många tidningar få läggas ned.
Naturligtvis håller jag med dig om att det är fult att försöka skaffa sig själva bidrag under föresatsen att hjälpa andra.
Vi får väl se om hur det blir med presstödet i framtiden, EU är ju inte så pigga på det.
Jag tycker det vore synd om det lades ned i sin nuvarande form. Vi har en mycket bra press i Sverige jämfört med andra länder.
Då tänker jag inte på kvällspressen som i det mesta är skräp och har så varit sedan slutet av 80-talet.