2014-10-24, 23:33
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Du kommer inte att ångra dig. Dock bör du veta att undertecknad är stålsnobb. Det betyder att det finns knivar med bättre ergonomi, balans och toleransnivåer men i min bok så går stålet före allt annat .

2. Säkert.

3. NP .

4. Välkommen till de förtappades skara .

~Paul~

Det är det som är så härligt med att vara knivintresserad! Det finns inga 100% rätta svar om vad som är bäst utan det hänger på vad man prioriterar för egenskaper hos kniven Jag är tex inte så intresserad av stålet, utan tycker andra saker är roligare (tex att det finns WA/D-handtag, att kniven är lätt generellt + bladtung, att den är lätt att slipa på stenar, bra grind/geometri på bladet, inte för mycket belly på de flesta modeller). Det blir bara roligare och roligare att samla och använda knivar när man hittar och upptäcker vad man själv prioriterar.
Citera
2014-10-24, 23:42
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Det beror på hur mycket man använder dom Om man bara kör hemma lite och är försiktig kanske de kan räcka upp till 3 månader eller ännu mer, men mina blev slöa på 3 veckor :/
Det gör mig inget att de blir slöa snabbt, om jag har nu möjlighet att slipa dom hemma. Annars är det ju definitivt inte värt att skaffa såna knivar. Jag vill ha SKARPA knivar som fan!
Citera
2014-10-24, 23:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Markus-
Antar att det beror på härdningen av den speciella kniven. Tycker då inte att min enda kniv i VG-10 har några problem att hålla minst lika bra vid snävare vinkel än 32 grader än Akifusan snävare än 24 grader.
Hm, det låter inte normalt. SRS-15 är både finkornigare och dessutom avsevärt hårdare. Visserligen är alltför hårt stål skört men SRS-15 vid 64 HRC är inte skörare än VG-10 vid 61 HRC.

Ofta hjälper det att slipa bort någon tiondels mm och därmed erhålla en hållbarare egg. Saken är den att en tunn egg är känsligare än en tjockare dito i samband med värmebehandling. Personligen har jag dock aldrig tidigare hört någon annan nämna det här problemet .

~Paul~
Citera
2014-10-24, 23:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Det är det som är så härligt med att vara knivintresserad! Det finns inga 100% rätta svar om vad som är bäst utan det hänger på vad man prioriterar för egenskaper hos kniven Jag är tex inte så intresserad av stålet, utan tycker andra saker är roligare (tex att det finns WA/D-handtag, att kniven är lätt generellt + bladtung, att den är lätt att slipa på stenar, bra grind/geometri på bladet, inte för mycket belly på de flesta modeller). Det blir bara roligare och roligare att samla och använda knivar när man hittar och upptäcker vad man själv prioriterar.
Så är det. Därmed inte sagt att ergonomin eller balansen är usel på Akifusan . Tvärtom, den är alldeles utmärkt.

~Paul~
Citera
2014-10-25, 00:35
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Så är det. Därmed inte sagt att ergonomin eller balansen är usel på Akifusan . Tvärtom, den är alldeles utmärkt.

~Paul~

Jag skulle inte direkt tacka nej till en Akifusa heller ;D
Citera
2014-10-25, 06:58
Medlem
Någon som äger en "Work Sharp Ken Onion Edition", finns massor av klipp på Youtube och ser väldigt intressant ut.
Citera
2014-10-25, 09:29
Medlem
Så kanske det är men min erfarenhet är att många inte "törs" kritisera saker som "ska vara bäst

Citat:
Personligen har jag dock aldrig tidigare hört någon annan nämna det här problemet .

~Paul~
Citera
2014-10-25, 09:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Markus-
Så kanske det är men min erfarenhet är att många inte "törs" kritisera saker som "ska vara bäst
Hm, fast om du läser tråden så märker du att det är ganska vanligt att man klagar på Akifusans ergonomi, vassa kanter på bladryggen och att den initialt behöver tunnas ut något. Man klagar också på att den inte är lika minutiöst ihopsatt som exempelvis en Hattori.

Däremot har jag aldrig tidigare varit med om att någon klagat på själva stålet och dess förmåga att acceptera små dock hållbara eggvinklar, samt att vara skört. På den punkten är du den förste .

~Paul~
Citera
2014-10-25, 10:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Någon som äger en "Work Sharp Ken Onion Edition", finns massor av klipp på Youtube och ser väldigt intressant ut.
Personligen är jag mycket skeptisk mot höghastighetsmaskiner som saknar vattenkylning. Det är extremt lätt att bränna ur härdningen på en tunn egg.

Ett annat problem är att den minsta vinkeln som Work Sharpen accepterar är 15 grader per sida, dvs 30 sammanlagt. Jag har knivar där eggen ligger på ca 20 g sammanlagt. Det går heller inte att ställa om den till riktigt stora vinklar för exempelvis saxar, mejslar och liknande.

Det är svårt att komma åt själva bladroten utan att samtidigt äventyra greppet. En sådan här maskin avverkar metall ganska fort. Den är snarare gjord för omprofileringar än lättare "touch-ups".

Och slutligen. Hur slipar man sågtandade/vågtandade eggar med den här manicken?

Jag undrar dessutom hur pass lätt det är att få tag på reservdelar och band i vårt land.

~Paul~
Citera
2014-10-25, 11:07
Medlem

Kan nog inte köpa maskinen i Sverige, kollade runt lite och Tyskland verkar var närmast och den är absolut inte billig. Nu vet jag inte vart du kollade upp den men verktyg fick man nog slipa för hand för man kunde vinkla allt och använda maskinen som en liten bandslip.

Jag tror inte detta är någon dålig slipmaskin för jag tror verkligen inte att en så pass känd knivmakare skulle sätta sitt namn där ifall det var skit, jag skulle vilja ha en för det finns inget surare att slipa för hands.

(edit) Tittade på ett par filmklipp och denna visade hur man slipade saxar.

https://www.youtube.com/watch?v=4I4sGdIE27Y 03:35
Senast redigerad av KalleKofot 2014-10-25 kl. 11:14.
Citera
2014-10-25, 11:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot

Kan nog inte köpa maskinen i Sverige, kollade runt lite och Tyskland verkar var närmast och den är absolut inte billig. Nu vet jag inte vart du kollade upp den men verktyg fick man nog slipa för hand för man kunde vinkla allt och använda maskinen som en liten bandslip.

Jag tror inte detta är någon dålig slipmaskin för jag tror verkligen inte att en så pass känd knivmakare skulle sätta sitt namn där ifall det var skit, jag skulle vilja ha en för det finns inget surare att slipa för hands.

(edit) Tittade på ett par filmklipp och denna visade hur man slipade saxar.

https://www.youtube.com/watch?v=4I4sGdIE27Y 03:35

OK, det var ju bra att det gick att använda manicken till saxar. Resten av mina förbehåll kvarstår dock.

Poängen med den här prylen är ju att man får hjälp med vinklarna. Det får man inte när man använder maskinen som en frihand-bandslip. Sådana finns det gott om på marknaden och de är bättre än den här leksaken.

Sorry, jag ser ingen poäng med den här mojängen.

~Paul~
Citera
2014-10-25, 11:55
Medlem
Läste lite om sharpmaker och slipning, bryning, rent generellt.

Om man investerar i en sharpmaker och använder den rätt; behöver jag inte skicka iväg kniven på professionell slipning, utan man kan underhålla kniven flera år med sharpmakern? Detta förutsett att man är försiktig med kniven och inte får stora hack i den eller skadar spetsen (finns finare ord för dessa ord, jag vet). Samt lär sig jobba med sharpmakern tillräckligt bra.

Läste på 'Knivbrev' att de rekommenderar att bryna/ståla (något av det) någon gång per månad, sedan för slipning (skicka iväg) varje/vartannat år. Kollade runt lite på bryning/stålning och det verkar rätt avancerat; tror inte jag kommer få upp bra skärpa på kniven om jag gör det själv.
Just därför jag började fundera på sharpmaker.

Har jag förstått det rätt;

Alt.1: Sharpmaker, går att underhålla knivarna själv flera år. Kan göra någon typ av 'snabb-bryning' när eggen blir slö (som sagt, vet inte om jag använder rätt ord här)? Men även göra en typ av grovslipning, att det tar jävla tid gör inte så mycket. Vet bara att jag kommer vara väldigt försiktig med kniven (är det med alla mina prylar), så kommer nog inte slita så mycket på bladet.

Alt.2: Lämnar iväg kniven på professionell slipning, 1-2 ggr per år. Inhandlar ett brynstål och lär mig använda, några gånger per år, när jag märker den börjar bete sig annorlunda (kniven).

Nu börjar det genast kännas som jag tagit mig vatten över huvudet;P Läste även att folk har problem att få upp skärpan med Sharpmaker+Akifusa PM 24 cm kniven? Att vinkeln är fel och man ska använda locket som medföljer till sharpmakern, ställa på, för 15 graders (?) vinkel? Hmm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in