Citat:
Tyvärr har du helt fel. Jag tror inte att detta handlar om att få mer pengar till försvaret i sig. Jag tror mest att detta handlar om att en del folk inom försvaret är besatta av att få fram bevis för att det pågår främmande undervattensverksamhet i Sverige och helst få upp en, precis som Göran Frisk drömmer om. Problemet är bara att de inte har lyckats prestera ett enda hållbart bevis sedan 1981 när U137 gick på grund. Detta tror jag irriterar vissa militärer i allra högsta grad. De skulle inget hellre vilja än att få upp en ubåt, men de vill så mycket så att de sätter igång en stor operation bara för att en snubbe ringer och säger att han har sett något som kanske kan vara en ubåt.
Det som jag tycker är kusligt är att SL är så korkad så att han inte inser vilket fiasko som detta är. Han borde ha lite mer omdöme och i stället kräva försvaret på bevis. Finns inte ett enda bevis så bör man se över vilka som är ansvariga för detta och de skall få ta konsekvenserna.
FMs förtroende är skadat inte bara inom utan även utom Sveriges gränser och försvarets viktigaste funktion är att vara avskräckande. Ett försvar som gång på gång gör bort sig har ingen avskräckande effekt öht.
Det som jag tycker är kusligt är att SL är så korkad så att han inte inser vilket fiasko som detta är. Han borde ha lite mer omdöme och i stället kräva försvaret på bevis. Finns inte ett enda bevis så bör man se över vilka som är ansvariga för detta och de skall få ta konsekvenserna.
FMs förtroende är skadat inte bara inom utan även utom Sveriges gränser och försvarets viktigaste funktion är att vara avskräckande. Ett försvar som gång på gång gör bort sig har ingen avskräckande effekt öht.
Du verkar tro att FM startat denna operation efter ett enda samtal från en privatperson. Ta dig 13min till att se denna youtubefilm för att förstå lite bättre hur FM går till väga när de analyser och värderar tips.
http://youtu.be/47M92Wz1CM0 (VVisserligen 20år gammal men ändå relevant! )
Och ang detta med att du påstår att FM lider av ryssnoja. Finns ju vissa skäl till det. Lyssna tex på P3 dokumentär om kidnappningen av Peter Wallenberg.
Har länkat både ubåtsfilmen och poden tidigare i tråden men detta verkar ha undgått de flesta