2014-10-25, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Tyvärr har du helt fel. Jag tror inte att detta handlar om att få mer pengar till försvaret i sig. Jag tror mest att detta handlar om att en del folk inom försvaret är besatta av att få fram bevis för att det pågår främmande undervattensverksamhet i Sverige och helst få upp en, precis som Göran Frisk drömmer om. Problemet är bara att de inte har lyckats prestera ett enda hållbart bevis sedan 1981 när U137 gick på grund. Detta tror jag irriterar vissa militärer i allra högsta grad. De skulle inget hellre vilja än att få upp en ubåt, men de vill så mycket så att de sätter igång en stor operation bara för att en snubbe ringer och säger att han har sett något som kanske kan vara en ubåt.

Det som jag tycker är kusligt är att SL är så korkad så att han inte inser vilket fiasko som detta är. Han borde ha lite mer omdöme och i stället kräva försvaret på bevis. Finns inte ett enda bevis så bör man se över vilka som är ansvariga för detta och de skall få ta konsekvenserna.

FMs förtroende är skadat inte bara inom utan även utom Sveriges gränser och försvarets viktigaste funktion är att vara avskräckande. Ett försvar som gång på gång gör bort sig har ingen avskräckande effekt öht.

Du verkar tro att FM startat denna operation efter ett enda samtal från en privatperson. Ta dig 13min till att se denna youtubefilm för att förstå lite bättre hur FM går till väga när de analyser och värderar tips.

http://youtu.be/47M92Wz1CM0 (VVisserligen 20år gammal men ändå relevant! )

Och ang detta med att du påstår att FM lider av ryssnoja. Finns ju vissa skäl till det. Lyssna tex på P3 dokumentär om kidnappningen av Peter Wallenberg.

Har länkat både ubåtsfilmen och poden tidigare i tråden men detta verkar ha undgått de flesta
Citera
2014-10-25, 00:35
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Putin har knappt hunnit börja rusta upp. Men om 10-15 år är Rysslands arsenal på allvar ett globalt hot

Om du bortser från deras atomarsenal som dom haft sen 80-talet, nej.
NEJ.

Rysslands aggression kan också tolkas som NATOS försök att inrama dom.

Kalla kriget slutade aldrig, det verkar hettas upp.
Citera
2014-10-25, 00:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik
Jag tror undervannfarkosten ligger under vatten og soldaterna er hemma i ryssland.

Men varför har man mindre markförband i insats just nu om en övergiven farkost ligger på botten och besättningen har nästlat sig ur området? Jag borde inte behöva fråga, har mina tankar om det, men inte säker på om jag drar en förnuftig slutsats, vill bolla saken.
Citera
2014-10-25, 00:42
Medlem
shponglads avatar
Om man bortser från dom atoma kapabilitererna så är ryssland hopplöst efter väst.

USA skulle inte ens behövas i form av ren militärkraft, undanhållet logistik..

Men om den Rysslansdska doktrinen är att modern krigsförning sker med strategiska atomvapen så ligger alla illa till. Även om "vi" vinner så blir det ett jävla spektakel.
Citera
2014-10-25, 00:43
Medlem
Det er en bra artikkel på CNN.

Citat:
All this suggests that the hard reality is that Sweden is in Moscow's sights -- and not just because Stockholm leans toward the West in its policies.

The region's geography means that any conflict in the Baltic region would almost certainly involve Sweden. Kaliningrad, Russia's major military enclave on the Baltic Sea, is hemmed in by Poland and Lithuania on its borders and Sweden by the sea, and control of the latter's airspace and seas could be decisive if a major conflict should occur.

http://edition.cnn.com/2014/10/23/opinion/schmitt-russia-sub-sweden/index.html?hpt=hp_c1
Citera
2014-10-25, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Försvaret är skyldiga att sköta sina uppgifter med de resurser som står till förfogande. Man kan alltså inte ta på sig uppgifter som är större än man klarar av.
Försvaret skall absolut inte avskaffas, men det leds av stollar som borde bytas ut och Sverige borde dessutom anslutas till NATO så att man får de resurser som krävs för att försvara Sverige.

Kanske bör även du fundera över om du fyller något syfte för oss övriga!
Personligen så litar jag mer på försvaret än dig!
Citera
2014-10-25, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men varför har man mindre markförband i insats just nu om en övergiven farkost ligger på botten och besättningen har nästlat sig ur området? Jag borde inte behöva fråga, har mina tankar om det, men inte säker på om jag drar en förnuftig slutsats, vill bolla saken.

Inte en øvergiven farkost, men en læmnat farkost som blir hentet senere når alt har lugnat ner
Citera
2014-10-25, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ypsilonsport550
Övning visst, i vad?
Vad visade vi upp, vår inkompetens?

Övning i att hantera sådana som dig.
Kompetens att hantera sådana som dig.
Citera
2014-10-25, 01:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik
Inte en øvergiven farkost, men en læmnat farkost som blir hentet senere når alt har lugnat ner

Ja, det är såklart en möjlighet, har inte tänkt den tanken. Menar du att en besättning kan ha lämnat den temporärt och att besättningen möjligtvis lever spartanskt i en gömma, lever på ormar, mossa och gräs, för att travestera Frisk? Återkommer till farkosten när läget har lugnat sig, säger hej då till Göran och drar ut på Östersjön?

Kan i och för sig förklara markförbanden.
Citera
2014-10-25, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, det är såklart en möjlighet, har inte tänkt den tanken. Menar du att en besättning kan ha lämnat den temporärt och att besättningen möjligtvis lever spartanskt i en gömma, lever på ormar, mossa och gräs, för att travestera Frisk? Återkommer till farkosten när läget har lugnat sig, säger hej då till Göran och drar ut på Östersjön?

Kan i och för sig förklara markförbanden.
Inte en chans. Det vi har är markförband. Och detta skulle innebära en trolig upptäckt.
Citera
2014-10-25, 01:21
Medlem
Hysteria.IIs avatar
Visst kan de gömma farkoster i havet, otroligt svårfunnet... Men nu vare det något annat jag tänkte skriva, Vad gör då Ivan förutom att kontrollerar vattenvägen in, deras "farled" med tänkbara rastställen. Jo de tar en sväng över Landsort mm, för att se statusen på de gamla berganläggningarna. Fans ju ett redigt fyrverkeri där, så klart de vill se att det är avvecklat och hur. Typ är det bara plomberat (satt i dvala) eller helt avvecklat typ tömt rensat och igenmurat.
De kanske inte tänker inta landet men ifall de skull behöva göra det i framtiden så vill de vara väl förberedda...

Undra om deras farled in till city är snabbare än vår kollektivtrafik, menar de har ju fan så mer detaljerade kartor över vår kust och minst 17 större städer.

Citat:
Ursprungligen postat av ypsilonsport550
Inte en chans. Det vi har är markförband. Och detta skulle innebära en trolig upptäckt.
När man gör O-platser så kan du knalla förbi på en meters avstånd utan att upptäcka en, sen äter man ofta kallt för att slippa att visa rök mm mm. Kan vi så kan Ivan fast proffsigare.
Senast redigerad av Hysteria.II 2014-10-25 kl. 01:23.
Citera
2014-10-25, 01:27
Medlem
Intressant reportage om miniubåtar:

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/svenskt-dyker-upp-i-frammande-vatten_4037721.svd

"Anders Magnerfelt avfärdar vissa spekulationer:

– Triton är en båt som den här, där dykarna sitter i sina aggregat. De skulle bara klara 5-6 timmar under vatten i sträck. Efter mer än ett dygn är det med allra största sannolikhet tal om en torrubåt.

Han kan såväl sina farkoster som skärgården utan och innan. Sittandes på förarplats i svenska försvarets Seal Carrier konstaterar Anders Magnerfelt dock:

– Med tillräckligt batteri skulle vi kunna dyka från Sandhamn in till Stockholm oupptäckta.
"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in