Citat:
Ursprungligen postat av
Trekvartsbyxa
Det är inte ett kallt krig som pågår. Oavsett vad man kan tro av medias vinklade rapporteringar så är läget mellan Ryssland och väst inte i närheten av lika spänt som det var mellan Sovjet+deras allierade och NATO under kalla kriget. Inte i närheten.
Dock lär Rysslands armé vara kraftfullare nu än någonsin, det ger jag dig. Men faktum kvarstår, jämför hur stor risken för krig i Sverige var under 80-talet kontra nu. Självklart har den minskat markant, och då är det väl också rimligt att minska pengarna som läggs för att göra något ifall det skulle bryta ut.
Jag förstår inte vad ditt inlägg har med trådens ämne att göra, dock spinner jag på en koppling. Vi har rustad ner, mycket mindre pengar, bantat kanske mest av alla i Europa, men kränkningarna är uppenbarligen på samma nivå, hur får du den ekvationen att gå ihop alldeles oavsett block och spänningar?
Försvarsmakten har konstaterat en trolig främmande undervattensverksamhet i skärgården, dock har marinen kraftigt decimerats till den grad att man inte ens kan jaga ubåtar i eget inre vatten, i det läget anser du att det är rimligt att minska ännu mer, varför då? Hur ska vi kunna hitta och jaga en undervattensfarkost med ännu färre fartyg och sjömän?
Visst, det där med Facebookvän med Putin, mja, se det mest som en oseriös yttring ifrån någon som har släppts ut ifrån något gruppboende.