2014-10-25, 01:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ypsilonsport550
Inte en chans. Det vi har är markförband. Och detta skulle innebära en trolig upptäckt.

Hur många öar har vi i skärgården, hur många sökenheter har vi? Jag skulle vilja påstå att det är ett grannlaga arbete att söka igenom alla öar, för att inte säga alla obebodda sommarbostäder. Naivt att tro, att det i operationen inte ingår förutbestämda fastigheter att husera i, givetvis omsorgsfullt rekognoserade i förtid för alla eventualiteter. Inte heller osannolikt att viss materiel också finns förhandslagrad, förslagsvis hos illegalister, och varför skulle inte de bo i operationsområdet eller dess omedelbara närhet, det är ju optimalt.
Citera
2014-10-25, 01:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria.II
Visst kan de gömma farkoster i havet, otroligt svårfunnet... Men nu vare det något annat jag tänkte skriva, Vad gör då Ivan förutom att kontrollerar vattenvägen in, deras "farled" med tänkbara rastställen. Jo de tar en sväng över Landsort mm, för att se statusen på de gamla berganläggningarna. Fans ju ett redigt fyrverkeri där, så klart de vill se att det är avvecklat och hur. Typ är det bara plomberat (satt i dvala) eller helt avvecklat typ tömt rensat och igenmurat.
De kanske inte tänker inta landet men ifall de skull behöva göra det i framtiden så vill de vara väl förberedda...

Undra om deras farled in till city är snabbare än vår kollektivtrafik, menar de har ju fan så mer detaljerade kartor över vår kust och minst 17 större städer.

När man gör O-platser så kan du knalla förbi på en meters avstånd utan att upptäcka en, sen äter man ofta kallt för att slippa att visa rök mm mm. Kan vi så kan Ivan fast proffsigare.

Det stämmer bra. Dock, med hund är Ivan chanslös på mycket mer än en meters avstånd, hunden hittar gubbarna och gummorna. Just därför är det fördelaktigt för Ivan att förlägga sig i ett hus, eller varför inte i en båt, där förväntas det kunna finnas människor.

Om en besättning har gått iland vidtar de motåtgärder och bedriver även själva bevakning för att inte överraskas. De vet att de är jagade, därför har de hela tiden beredskap för alla eventualiteter, tro det om ni vill.
Citera
2014-10-25, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur många öar har vi i skärgården, hur många sökenheter har vi? Jag skulle vilja påstå att det är ett grannlaga arbete att söka igenom alla öar, för att inte säga alla obebodda sommarbostäder. Naivt att tro, att det i operationen inte ingår förutbestämda fastigheter att husera i, givetvis omsorgsfullt rekognoserade i förtid för alla eventualiteter. Inte heller osannolikt att viss materiel också finns förhandslagrad, förslagsvis hos illegalister, och varför skulle inte de bo i operationsområdet eller dess omedelbara närhet, det är ju optimalt.
Är det något vi har är det helikoptrar med värmekameror. Inga problems. Minsta tveksamhet så sätts en grupp om 4-6 iland och efter 15 min är det säkrat och plockas upp igen.
Men visst, är det i tätbefolkat område så blir det genast svårare för FM men lättare för svensson att anmäla.
Citera
2014-10-25, 01:53
Medlem
Hypokondrias avatar
Eftersom jag själv inte varit med vet jag ingenting om just denna kränkningen.
Dock vet jag hur det arbetats i liknande fall,
att någonting allvarligt har inträffat,
tänker att händelsen är ganska lik Töre hamn och andra incidenter som tystats ner..
Kanske kan de ge ett hum om vad som hänt även denna gången ?

Här bryter en av de som var med då sina tysthetslöften,
denna mannen var tidigare VD för Radiotjänst samt har arbetat som chefredaktör,
vilket ger han i mina ögon trovärdighet :
http://toppmotet.se/2011/04/lognerna-om-ubaten-i-torefjarden/
Citera
2014-10-25, 02:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Är det något vi har är det helikoptrar med värmekameror. Inga problems. Minsta tveksamhet så sätts en grupp om 4-6 iland och efter 15 min är det säkrat och plockas upp igen.
Men visst, är det i tätbefolkat område så blir det genast svårare för FM men lättare för svensson att anmäla.

Har du ens en aning om hur många hus det finns i skärgården, alla ligger inte på samma gata, finns gott om hus som ligger ensligt till. Inte bara att flyga över med en värmekamera och tro att man får napp. Dessutom, menar du att Försvarsmakten knackar dörr i varenda hus där det finns folk? Om de gör det, hur ska man veta att det är fel personer i huset? En grannlaga uppgift att kontrollera det här.
Citera
2014-10-25, 02:14
Medlem
Citat:

Det finnes spesialutrustning før at skjærmas mot värmekameror.
Defeat Thermal Imaging and Surive Modern Warfare

http://youtu.be/k5ABNeK0k6w

Det går inte direkt fram i videoen hva dom brukar men aluminiumsfolie funkar bra.
Citera
2014-10-25, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har du ens en aning om hur många hus det finns i skärgården, alla ligger inte på samma gata, finns gott om hus som ligger ensligt till. Inte bara att flyga över med en värmekamera och tro att man får napp. Dessutom, menar du att Försvarsmakten knackar dörr i varenda hus där det finns folk? Om de gör det, hur ska man veta att det är fel personer i huset? En grannlaga uppgift att kontrollera det här.
Selektiv rensning. Inte svårt så här års.
Senast redigerad av ypsilonsport550 2014-10-25 kl. 02:26.
Citera
2014-10-25, 02:29
Medlem
Her er en video som visar bettre.

Anti-Nightvision camouflage

http://youtu.be/nx0ggSL8CkU
Citera
2014-10-25, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik

Där var det inte svårt inte.
Citera
2014-10-25, 02:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Selektiv rensning. Inte svårt så här års.

Vad menar du med rensning? Det handlar inte om krig, inte bara att rensa hus efter hus, fungerar inte så. Jag har sagt vad jag anser i den frågan, en landstigen ubåtsbesättning kan vara förlagda i ett vanligt civilt bostadshus, vidtagit åtgärder för eget skydd och förvarning m.m. De kan uppträda som vilken svensk medborgare som helst, vad säger att någon av dem inte äger ett hus i området? Illegalister kan husera dem, det finns en mängd alternativ för att hålla sig gömda.
Citera
2014-10-25, 02:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik

Jag tror visst att ypsilonsport kan ta sin värmekamera och stoppa långt upp och ta tempen på sig själv, det är vad en värmekamera duger till i det här sammanhanget.

Värmekamera och selektiv rensning? ypsilonsport, glöm inte vad Göran Frisk sa, det här är inget dataspel, han har helt rätt, försök förstå det.
Citera
2014-10-25, 02:46
Medlem
äntligen kan jag vara med och skriva med!!
helt klart har en kräkning ägt rum i skärgården,
antagligen en eller flera farkoster som har legat och spelat in militära fartyg under övningen som va förra veckan,
något har hänt och någon va tvungen att skicka en nödsignal. att inte FM hittar något är ju inte så fruktansvärt konstigt. grumligt vatten kobbar och skär grund och djup klippor skrot och massa annat bråte som ligger och stör signaler.,
frågan ä vad och vem det va om det va ryssen eller någon annan som ville kartlägga övningen och pröva lite på Sveriges gränser.

jag har några teorier om varför ryssen skulle vara intresserad av Sverige/Gotland.
om inte kränkningen va ett spaningsuppdrag för att spela in ljud.
tror jag att allt handlar om makten över Östersjön. genom alla tider har Östersjön varit ett nav i norra Europa, handel och makt är va allt handlat om jämt. Sverige har den längsta kust sträckan mot Östersjön. där av ett intressant land att ha makten över för att få mer makt över Östersjön, äger man Gotland har man chansen att styra Östersjön med våld. en strategiskt bra plats för att ha en militär /marin bas. ryssen känner på Sverige hela tiden luft kränkningar flera gånger om året bara för att se hur vi reagerar och vilka som reagerar. hur mycket samarbete vi har med NATO bland annat. tror inte vi behöver oroa oss än på 5-10 år men vi ska vara på vår vakt helt klart.

va det gäller kränkningar av vårt luftrum, tycker ja att det inte skulle va mer än rätt att skjuta först och fråga sedan. hur som har det hänt förr och kommer hända igen. vi måste ju visa att Sverige inte är en lekplats, och vi har all rätt att skjuta ner ett flyg som kränker värt luftrum.

sedan så ä det massa kommentarer och dumma påståenden att svenska FM döljer infö och att dom gör ett dåligt jobb mm . va fan klart som fan att man inte visar motståndaren sina kort, man spelar ju inte poker med öppna kort. .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in