äntligen kan jag vara med och skriva med!!
helt klart har en kräkning ägt rum i skärgården,
antagligen en eller flera farkoster som har legat och spelat in militära fartyg under övningen som va förra veckan,
något har hänt och någon va tvungen att skicka en nödsignal. att inte FM hittar något är ju inte så fruktansvärt konstigt. grumligt vatten kobbar och skär grund och djup klippor skrot och massa annat bråte som ligger och stör signaler.,
frågan ä vad och vem det va om det va ryssen eller någon annan som ville kartlägga övningen och pröva lite på Sveriges gränser.
jag har några teorier om varför ryssen skulle vara intresserad av Sverige/Gotland.
om inte kränkningen va ett spaningsuppdrag för att spela in ljud.
tror jag att allt handlar om makten över Östersjön. genom alla tider har Östersjön varit ett nav i norra Europa, handel och makt är va allt handlat om jämt. Sverige har den längsta kust sträckan mot Östersjön. där av ett intressant land att ha makten över för att få mer makt över Östersjön, äger man Gotland har man chansen att styra Östersjön med våld. en strategiskt bra plats för att ha en militär /marin bas. ryssen känner på Sverige hela tiden luft kränkningar flera gånger om året bara för att se hur vi reagerar och vilka som reagerar. hur mycket samarbete vi har med NATO bland annat. tror inte vi behöver oroa oss än på 5-10 år men vi ska vara på vår vakt helt klart.
va det gäller kränkningar av vårt luftrum, tycker ja att det inte skulle va mer än rätt att skjuta först och fråga sedan. hur som har det hänt förr och kommer hända igen. vi måste ju visa att Sverige inte är en lekplats, och vi har all rätt att skjuta ner ett flyg som kränker värt luftrum.
sedan så ä det massa kommentarer och dumma påståenden att svenska FM döljer infö och att dom gör ett dåligt jobb mm . va fan klart som fan att man inte visar motståndaren sina kort, man spelar ju inte poker med öppna kort.

.