Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
[sarkasm] Tack. Eftersom det inte finns något problem med bostadsbristen kan vi alltså lägga ner diskussionen om avregleringar osv. [/sarkasm]
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Jag skulle dock kunna tänka mig att vissa tvärtom anser att "tillräcklig kötid" och "lagom mycket svart betalning" är problem.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sarkasm
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Vilken brist sa du? Hur mäter du den?
Det är rätt kul hur allergiska vissa i tråden är mot ordet "bostadsbrist". Det påminner om "Jehova" i Monty Python-sketchen (
länk).
Vi har en bostadsbrist i Sverige!
Bostadsbrist! There, I said it!
Skämt åsido, den obefintliga vita marknaden för förstahandskontrakt på hyresrätter i storstäderna ("bostadsbristen") är ett stort problem. Det försvårar rörligheten av arbetskraft, vilket gör ekonomin ineffektiv och tillvaron allmänt jobbigt för många.
Skulle jag bli av med jobbet så finns det inte på kartan att leta efter ett i en annan stad än där jag redan bor i Sverige. Ska jag jobba nån annanstans vill jag ha ett vitt förstahandskontrakt, inte ett andrahands, eller svartkontrakt, eller köpa en bostadsrätt, etc. Då ligger det mig närmare till hands att leta temporära jobb i Berlin eller London. Där finns det mängder av hyreskontrakt att välja på i olika prisklasser, allt från billiga smålägenheter i sunkiga områden till dyra lägenheter i attraktiva områden. Den marknaden existerar inte i Sverige.
Grattis till er som är ninja-mästare på att leta upp förstahandskontrakt genom kontakter. Så ser det inte ut för alla svenskar. Och det är definitivt inget bevis på en fungerande marknad.
Vi måste lösa upp knutarna på bostadsmarknaden, lämpligtvis genom stegvisa avregleringar både vad gäller hyresnivåerna och byggreglerna.
Det första steget är att erkänna att det finns ett problem. Jag förstår inte alls hur det skulle vara produktivt att istället ägna en massa energi åt "det finns ingen bostadsbrist"-spåret?
Vill man ha bort hyresregleringar och byggregler är väl en bostadsbrist närmast ett argument för detta? Och gillar man inte bostadssubventioner så är det väl inget argument att "det finns ingen bostadsbrist"? Fattiga kan väl fortfarande behöva subventioner oavsett hur många hyresrätter som finns att tillgå?
Eller är det nån annan koppling som jag inte fattat?