2014-10-24, 21:19
Medlem
Försvarsministern lyckades med att i teven idag hitta på en egen variant av att vår beredskap är god: "Vi har kapacitet att genomföra operationer av den typen som just genomförts -det är tydligt!"
Citera
2014-10-24, 21:24
Medlem
Hysteria.IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Tyvärr har du helt fel. Jag tror inte att detta handlar om att få mer pengar till försvaret i sig. Jag tror mest att detta handlar om att en del folk inom försvaret är besatta av att få fram bevis för att det pågår främmande undervattensverksamhet i Sverige och helst få upp en, precis som Göran Frisk drömmer om. Problemet är bara att de inte har lyckats prestera ett enda hållbart bevis sedan 1981 när U137 gick på grund. Detta tror jag irriterar vissa militärer i allra högsta grad. De skulle inget hellre vilja än att få upp en ubåt, men de vill så mycket så att de sätter igång en stor operation bara för att en snubbe ringer och säger att han har sett något som kanske kan vara en ubåt.

Det som jag tycker är kusligt är att SL är så korkad så att han inte inser vilket fiasko som detta är. Han borde ha lite mer omdöme och i stället kräva försvaret på bevis. Finns inte ett enda bevis så bör man se över vilka som är ansvariga för detta och de skall få ta konsekvenserna.

FMs förtroende är skadat inte bara inom utan även utom Sveriges gränser och försvarets viktigaste funktion är att vara avskräckande. Ett försvar som gång på gång gör bort sig har ingen avskräckande effekt öht.
Du menar denna SL svetsaren som enl källor inte gick färdigt svetskursen skulle få en ursäkt... Glöm inte att den var hans bastuvänner från sossarnas VU sekt som hysteriskt rasera det Svenska Försvaret och stympade de olika grenarna med att spärra kontona... Samma sekt som mura igen ett ofantligt antal bergrum som kunde används till annat i fredstid än att slita ur inredning och avfuktare... Ett vansinnigt beteende som kosta oss mycket pengar och nu står folket här utan ett handlingskraftigt försvar pga dina vänner S politikerna och då vill du ge bödels en ursäkt och en styrkekram... Vad är du för en individ.
Citera
2014-10-24, 21:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ypsilonsport550
Vad ska han säga? Att det var en smärre katastrof? (även om det nu inte var en katastrof, vet lite om det som de flesta, men kan spekulera hyffsat utifrån försvaranslagen och det väl dokumenterade nedmontaget under 20+ år)
Klart han mer eller mindre MÅSTE säga att det var väl genomfört.

Hade vi annat att förvänta oss med stats samt försvarsministern som endast har stått i bakgrunden av operationen och grymtat fram sitt förtroende för Försvarsmakten. Vi ska vara jäkligt tacksamma för att försvaret inte draggade upp en Akula med 20 ballistiska kärnvapenrobotar.

Löfven har inte haft med operationen att göra, ty om det är jag fullständigt övertygad, han varken kan eller vågar, rätt tänkt av Sverker att behålla initiativet som en sann militär.

Hade politikerna lagt sig i historieskrivningen den här gången hade Sverige, inte hittat minkarna, men väl deras bohålor, därom finns det filmad bevisning.

Försvarsmakten har varit så tydlig som man kan begära, det som bör vara hemligt är det, resten är nu allmängods.
Citera
2014-10-24, 21:38
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du har ju uppträtt på ett uppseendeväckande vis i tråden så det är kanske inte så konstigt att du ses med misstänksamhet.

Kan du delge oss en slutsats av det som har hänt, är händelsen ett resultat av Försvarsmaktens ubåtsnoja, eller finns det någon substans i Försvarsmaktens agerande?

Du verkar allvetande, känner du till vilka typer av miniubåtar som Ryssland förfogar över i skrivande stund?

Jag tänker såhär, vi vet att Ryssland producerar miniubåtar, om de inte används i Sverige, var användes de i så fall, eller förbandssätter man materiel bara för att man kan?

Det är sunt att vara misstänksam
Jag torde känna rätt bra till sjölivet :-) men nåt om försvarsmaktens effektivitet vet jag inte något annat om än den slutsats man själv kan göra vad som nu framkommit......allt har varit en övning.
Mini- eller ubåtar vet jag inget heller om ...bara hur de ser ut i verkligheten både i kavlugna vatten såväl som i sjögång när de ångar på i ytläge (i synnerhet på Irländska sjön och nordvästra Englands kust)
Tur att det är andra här också som inte blir genast hysteriska när man nämner Ryssland elle ordet ubåt - Ryssnoja, Ryssfobi och allmän noija.

Jag hade väntat att någon idag skulle sagt nåt om gårdagens Debatt på SVT...nepp...Big brother, Nåt "hitta partner-skit" och annat gäller idag. Debatten var kanske inte så märkvärdig men bättre än annat skit i alla fall.
Och att NS Concord skulöle segalt till "Nato-hamnar" om det vore ett moderfartyg till Ubåtar...tillåt mig le.
Och det är helt regelrätt av Concord att den låg där den låg och drev.....utanför utmärkta huvudfaren.... och inte ligger man nära kusten till ankars för att invänta frakter.....Idag finns det stort överbud på tonnage och månget rederi har gått under på senare tid....både torrlastare och tankfartyg. det är JAKT PÅ FRAKTER.

(fick höra att finska kustbevakning (?) försvaret (?) förklarade att det är helt omöjligt för en ubåt att komma oanmäld in i finska skärgården för "avlyssningssytemet" är så väl utbyggt och effektivt - därmed inte sagt att det är bättre än svenska )

Och som sagt - stäven på NS Concord pekar som bäst mot svenska skärgården. Bli det snart en ny penetration?
Senast redigerad av guuben 2014-10-24 kl. 21:49.
Citera
2014-10-24, 21:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilsmirre
Försvarsministern lyckades med att i teven idag hitta på en egen variant av att vår beredskap är god: "Vi har kapacitet att genomföra operationer av den typen som just genomförts -det är tydligt!"

Vilket snille. Det ante mig, mina farhågor har besannats, ryssen lär komma tillbaka inom kort.

Den signalen han sände med det uttalandet innebär att finns det någon främmande farkost kvar i Stockholms skärgård lär de stanna tills det blir badväder igen, ingen risk att plaska runt med en sådan statsledning. Tacka fan för att Försvarsmakten behåller mindre markstyrkor kvar i området, det största hotet mot landet verkar vara försvarsministern. Känns dock lugnande att vi har Sverker som tar ansvar för utvecklingen.
Citera
2014-10-24, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KoppMedKaffe
Vad babblar du om? Jag länkade till en artikel på AB och du predikar om att det finns bildbevis och att jag är insnöad. Det du kallar bildbevis är också artikeln jag länkade.

Jag har inte ens framfört min åsikt. Grabben, vad har du tagit?

Amen herregud människa!

Du skrev så här: "Låter intressant. En rysk ubåt som bågseras från Östersjön. Låter inte lite misstänksamt efter vår ubåtsjakt i Stockholms skärgård. "

Och så undrar du vafan jag menar med insöad. Du länkar till samma artikel i en tråd om ryska ubåtar i Östersjön! Tänk lite för helsicke! Så klart det är en ryss! Eller va menar du?? "LÅTER MISSTÄNKSAMT" hahaha
Citera
2014-10-24, 21:55
Medlem
Bogseras ubåtar alltid genom sundet eller går de för egen maskin?

Går de för egen maskin vore det väl ett perfekt ställe att spela in andra länders ubåtsljud på. Bara vänta tills de kommer och sen trycka på rec.
Citera
2014-10-24, 21:58
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berryx
Bogseras ubåtar alltid genom sundet eller går de för egen maskin?

Går de för egen maskin vore det väl ett perfekt ställe att spela in andra länders ubåtsljud på. Bara vänta tills de kommer och sen trycka på rec.

Helt annan signatur på övervattenlägeljudet kontra undervattenläge så förmodligen irrelevant
Citera
2014-10-24, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hade vi annat att förvänta oss med stats samt försvarsministern som endast har stått i bakgrunden av operationen och grymtat fram sitt förtroende för Försvarsmakten. Vi ska vara jäkligt tacksamma för att försvaret inte draggade upp en Akula med 20 ballistiska kärnvapenrobotar.

Löfven har inte haft med operationen att göra, ty om det är jag fullständigt övertygad, han varken kan eller vågar, rätt tänkt av Sverker att behålla initiativet som en sann militär.

Hade politikerna lagt sig i historieskrivningen den här gången hade Sverige, inte hittat minkarna, men väl deras bohålor, därom finns det filmad bevisning.

Försvarsmakten har varit så tydlig som man kan begära, det som bör vara hemligt är det, resten är nu allmängods.
Nej, jag förväntade mig inte annat heller.
Jag vet inte, ska vi vara verkligen vara tacksamma, jag vet inte det?. Hade vi fiskat upp en rysk ubåt oavsett klass hade det ringt över hela världen och ryssen hade knappast fått sugen att upptrappa efter deras utspel i media.
Jag tror som dig att det finns en HEL del vi inte vet om och som kanske kommer i dager om sisådär 3 decenier.
Citera
2014-10-24, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Haha, ja, mitt namn är carl hamilton och skriver från kaliningrad.
Hoppas du inte menar att jag har min lojalitet hos ryssland, om jag nu tolkade dig fel.
Som svensk ska man vara väldigt vaksam mot ivan, verkar nästan som att en hel del personer i det här landet har glömt bort hur imperialistiska ryssarna faktiskt är.
När putin börjar yttra sig om att sovjets kollaps var deras största geopolitiska katastrof någonsin, då borde vi i närområdet börja ta honom på allvar, den kommentaren plus rysslands upprusting är obehaglig i sig.

Håller med!
Citera
2014-10-24, 22:10
Medlem
Madagascars avatar
Det är inte möjligt att utflykten bara kostade 20 miljoner. Det måste ha kostat mycket mer.

http://www.dn.se/nyheter/sa-mycket-kostade-operationen-i-skargarden/
Citera
2014-10-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är inte möjligt att utflykten bara kostade 20 miljoner. Det måste ha kostat mycket mer.

http://www.dn.se/nyheter/sa-mycket-kostade-operationen-i-skargarden/

Seriöst, vem bryr sig om vad det kostat? Någon som på förhand trodde att operationer som FM gör är kostnadsfria? Svenska tidningar gör verkligen sitt bästa för att skämma ut sig, hycklare och förrädare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in