Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Du har ju uppträtt på ett uppseendeväckande vis i tråden så det är kanske inte så konstigt att du ses med misstänksamhet.
Kan du delge oss en slutsats av det som har hänt, är händelsen ett resultat av Försvarsmaktens ubåtsnoja, eller finns det någon substans i Försvarsmaktens agerande?
Du verkar allvetande, känner du till vilka typer av miniubåtar som Ryssland förfogar över i skrivande stund?
Jag tänker såhär, vi vet att Ryssland producerar miniubåtar, om de inte används i Sverige, var användes de i så fall, eller förbandssätter man materiel bara för att man kan?

Det är sunt att vara misstänksam
Jag torde känna rätt bra till sjölivet :-) men nåt om försvarsmaktens effektivitet vet jag inte något annat om än den slutsats man själv kan göra vad som nu framkommit......allt har varit en övning.
Mini- eller ubåtar vet jag inget heller om ...bara hur de ser ut i verkligheten både i kavlugna vatten såväl som i sjögång när de ångar på i ytläge (i synnerhet på Irländska sjön och nordvästra Englands kust)
Tur att det är andra här också som inte blir genast hysteriska när man nämner Ryssland elle ordet ubåt - Ryssnoja, Ryssfobi och allmän noija.
Jag hade väntat att någon idag skulle sagt nåt om gårdagens Debatt på SVT...nepp...Big brother, Nåt "hitta partner-skit" och annat gäller idag. Debatten var kanske inte så märkvärdig men bättre än annat skit i alla fall.
Och att NS Concord skulöle segalt till "Nato-hamnar" om det vore ett moderfartyg till Ubåtar...tillåt mig le.
Och det är helt regelrätt av Concord att den låg där den låg och drev.....utanför utmärkta huvudfaren.... och inte ligger man nära kusten till ankars för att invänta frakter.....Idag finns det stort överbud på tonnage och månget rederi har gått under på senare tid....både torrlastare och tankfartyg. det är JAKT PÅ FRAKTER.
(fick höra att finska kustbevakning (?) försvaret (?) förklarade att det är helt omöjligt för en ubåt att komma oanmäld in i finska skärgården för "avlyssningssytemet" är så väl utbyggt och effektivt - därmed inte sagt att det är bättre än svenska )
Och som sagt - stäven på NS Concord pekar som bäst mot svenska skärgården. Bli det snart en ny penetration?