2014-10-24, 15:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
I de inre delarna av ett Skärgårdshav finns nog lite kvar.Satelliterna är väderberoende och ger oss inga exakta data.Googla om du är intresserad.

Vad är det du inte förstår? Du kan inte säga att det nog finns ansamlingar och hävda detta nog som ett argument och möjlig förklaring. Ta först reda på om det fanns ansamlingar i aktuellt område innan du lanserar det som en alternativ teori. Konspirationstråden är fortfarande öppen om du vill argumentera på ovetenskaplig basis.
Citera
2014-10-24, 15:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/miljo-och-klimat/tillstandet-i-miljon/informationscentralen-for-egentliga-ostersjon/algblomningar/regionala-blomningar/Pages/stockholms-skargard.aspx

OY

Här kan du läsa följande:

Stockholms skärgård*

Inrapporterade algblomningar i Stockholms skärgård.2014-09- 20/21Utö och Mysingen. Ovanligt mycket algblomning för årstiden. Grumligt i vattnet och ytansamlingar i vikar (2-3). Troligen*rör det sig om en höstblomning av cyanobakterien Aphanizomenon sp.

Hur ser det ut för 1979?

Berätta vad SMHI sa om algblomningen under perioden för underrättelseoperationen är du snäll. Inte en månad tidigare. Med ditt resonemang skulle bilden kunna föreställa min mosters arsle, hon var där och tog ett dopp i somras.
Citera
2014-10-24, 15:59
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Känns för passande att "bogsera" en rysk ubåt utanför Sveriges kust. Känns nästan som det är ett hån från rysk sida i den grad att jag nästan gillar Ryssland lite mer. Förstår att det skulle vara väldigt kostsamt och möjligen långsökt, men väljer absolut att tro det är så.

Det tyckte nog Putin vi svenskar kunde få efter att ha slösat x-antal miljoner på en icke befintligt ubåt i skärgården.
Senast redigerad av fiftyforfifty 2014-10-24 kl. 16:04.
Citera
2014-10-24, 16:01
Medlem
Quipus avatar
denna ubåt kanske var på väg till Stockholm. fullkomligt oklart förstås http://hbl.fi/nyheter/2014-08-29/648946/ts-rysk-ubat-utanfor-jussaro
Citera
2014-10-24, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att gå ut med vilken nation det rör sig om, utifall att man känner till det, gynnar det Sverige och svenska intressen, om inte, håll tyst.

Det kommer inte till allmän kännedom om man inte vill det, tänk Palme och Estonia.

En sak som jag har grunnat på under den här operationen angående t ex. Palme och Estonia. Kan det vara så att Ryssland vet och därmed har en hållhake på oss, och av den anledningen kan svenska regeringen inte berätta vem som adresserade en undervattensfarkost till Jungfrufjärden?

Jag inbillar mig att storpolitiken fungerar på det viset och det kan vara en förklaring till det ena och det andra varför man inte kan prata och bomba hur man vill?

Sätt in detta i teorin om att Försvarsmakten lät en inkräktare löpa ut med svansen mellan grodfötterna så blir den storyn begriplig.

Tror du verkligen att det är så den politiska världen ser ut? att ett land håller oss tystade med hot? mjaaa, känns lite väl foliehatt här.
Citera
2014-10-24, 16:18
Medlem
Det här är inte över. Marinens VLF tuggar på i högeffektläge mer än 8 timmar efter det
att operationen officiellt avbrutits.
Jag spekulerar inte varför men man kan undra. Vilken ubåt är mottagaren?
Citera
2014-10-24, 16:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodGuyGreg
Tror du verkligen att det är så den politiska världen ser ut? att ett land håller oss tystade med hot? mjaaa, känns lite väl foliehatt här.

Jag vet inte, sa inte att jag tror, jag har funderat i de banorna. Om så vore fallet så är det allvarligt och kan förklara varför man möjligen har släppt ut en undervattensfarkost. Nåväl, vi kommer inte att få veta, så ingen mening med spekulation kring det i den här tråden.

Vad säger ni om vilken typ av farkost det kan ha handlat om. Personligen tror jag som Försvarsmakten, inte en konventionell ubåt, bl a. pga djupförhållanden där observationer har gjorts, snarare en miniubåt eller undervattensmopeder motsvarande. Kanske har man lurat marinen. En miniubåt i norr, mindre farkoster har lockat till sig marinen mot söder, miniubåten nästlade sig ut i norr, därefter har man i söder tagit sig ut genom mindre båt eller till och med Gotlandsfärjan.
Citera
2014-10-24, 16:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Det här är inte över. Marinens VLF tuggar på i högeffektläge mer än 8 timmar efter det
att operationen officiellt avbrutits.
Jag spekulerar inte varför men man kan undra. Vilken ubåt är mottagaren?

Åtminstone anser man sig kunna avvara en av korvetterna som ses stäva söderut mellan kobbar och skär i S:t Annas skärgård.

Är du säker på att det är svenska marinen som sänder?
Citera
2014-10-24, 16:41
Medlem
Citat:
Åtminstone anser man sig kunna avvara en av korvetterna som ses stäva söderut mellan kobbar och skär i S:t Annas skärgård.

Är du säker på att det är svenska marinen som sänder?

Stationsplatsen är Ruda, söder om Oskarshamn. Har man en någorlunda bra mottagare
och antenn är den hörbar i hela norra Europa.
Citera
2014-10-24, 16:44
Medlem
guubens avatar
Hörde av kompis om en rysk ubåt som hade för ca 1 månad sen sniffat längs gränsen till internatiponellt vatten
En robotbåt hade kört förbi med hög hastighet och svängt tillbaka..." I saw you". Och thats it...inte nån jävla mediahysteri ...
Nuförtiden behöves bara att en ryskflaggad båt rör sig på Östersjön så är det full mediauppståndelse . i svenska pressen : antingen är det ett moderfatyg eller ett bogserfartyg eller rysk ubåt på väg att penetrera sverige ( tack C Bildt för formuleringen på SVD, den är oslagbar)
Senast redigerad av guuben 2014-10-24 kl. 16:51.
Citera
2014-10-24, 16:53
Medlem
Literals avatar
Ovanligt mycket algblomning för årstiden. Grumligt i vattnet och ytansamlingar i vikar (2-3).

*
Citat:
Vad är det du inte förstår? Du kan inte säga att det nog finns ansamlingar och hävda detta nog som ett argument och möjlig förklaring. Ta först reda på om det fanns ansamlingar i aktuellt område innan du lanserar det som en alternativ teori. Konspirationstråden är fortfarande öppen om du vill argumentera på ovetenskaplig basis.

Citat:
Hur ser det ut för 1979?

Berätta vad SMHI sa om algblomningen under perioden för underrättelseoperationen är du snäll. Inte en månad tidigare. Med ditt resonemang skulle bilden kunna föreställa min mosters arsle, hon var där och tog ett dopp i somras.
Konspirationsteorierna får stå för dig som söker paranoida förklaringar för att bevisa ryssens spionage.Din mosters arsle vill jag dock inte kommentera då det med största sannolikhet inte ligger i ryssarnas intresse.
Fundera lite på vad som menas med "ovanligt mycket algblomning för årstiden", se datumet och mitt tidigare påstående att det finns kvar.Du kan också besvära dig med att ta en titt på biologin så kanske du förstår.
Citera
2014-10-24, 17:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ovanligt mycket algblomning för årstiden. Grumligt i vattnet och ytansamlingar i vikar (2-3).

*

Konspirationsteorierna får stå för dig som söker paranoida förklaringar för att bevisa ryssens spionage.Din mosters arsle vill jag dock inte kommentera då det med största sannolikhet inte ligger i ryssarnas intresse.
Fundera lite på vad som menas med "ovanligt mycket algblomning för årstiden", se datumet och mitt tidigare påstående att det finns kvar.Du kan också besvära dig med att ta en titt på biologin så kanske du förstår.

God kutym är att styrka sina påståenden i forumet så att ett korrekt diskussionsunderlag föreligger. Det är du som är svaret skyldigt då du använder ett påstående som argument. Jag skiter i biologin i stort i den här frågan, och vilken begränsning i tid som menas med Ovanligt mycket algblomning för årstiden känner vi inte till, det borde framgå som underlag för ditt argument.

Ovanligt mycket algblomning för årstiden, hur långt fram i tiden sträcker sig den utsagan som kom för styvt en månad sedan.

Åter igen, styrk ditt påstående som säger att det vi kan se på omdiskuterad bild rimligtvis kan handla om en ansamling av alger. Svepande förklaringar gills inte, det är du som bör kunna styrka att det du säger är trovärdigt eller ens seriöst menat.

Tills du kan göra det förbehåller i alla fall jag mig rätten att avfärda ditt bludder som rent nonsens baserat på vidskeplighet och inbillning.

Med det sagt, bilden kan mycket väl vara ett tecken på en främmande undervattensfarkost och kan inte förklaras med en möjlig ansamling av alger, däremot kan det finnas andra förklaringar som vi just nu inte har någon kännedom om. Alger, jooooo pyttsan sa kärringen!
Senast redigerad av OY 2014-10-24 kl. 17:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in