2014-10-24, 00:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ifrågasätter återigen KJ´s besök i huset den 9 maj med anledning av dessa 3 vittnesmål. KJ skulle, enligt egen uppgift, dagen innan ha tagit sig in i huset via fönsterluckan för att inspektera. Ändå saknas spår. Det regnade visserligen den 10 maj.

Hur resonerar ni, har han ens varit där vid nämnda tidpunkt?
Han ljuger om datum; han var inte där den 9 maj, utan flera dagar senare. Ej heller har han rapporterat om sitt sök i gulhuset den 9 maj. Mjösjöberget ingick då inte i aktuella sökområden. - Han har rört sig som flugan kring en sockerbit när det gäller det gula ödehuset. Uppgiften om att han sökt igenom huset den 9 maj kan ha lämnats i förebyggande syfte för den händelse man skulle hitta några spår efter honom.
Citera
2014-10-24, 01:03
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Oboyen hade inte helt hunnit lämna magsäcken; det kan ha varit c:a 5 ml kvar. Med ledning av föräldrarnas uppgifter betr. VB:s intag av mat och dryck – och med vetskap om att något annat än vatten inte fanns att tillgå hemma hos KJ – talar detta för en dödstidpunkt långt före kl. 22.På s. 1114 hade hon besökt restaurangen och inte alls räknat med att stöta ihop med AN; det var MB hon velat be om ursäkt (se äv. utväxlade sms). Du måste också förstå skillnaden mellan att sent på kvällen traska hem till någons hem och borg, jämfört med att vänta på att någon ska sluta sitt arbetspass så att man - utan att ha stört personen i fråga under dennes arbetstid - ska få tillfälle att framföra sitt ärende.

Konstaterar också att du själv anser att ditt bärande argument är lite småkul; t.o.m. ett skämt av den högre skolan - om du får säga det själv.

Här ett utdrag från Sahlgrenska gällande förberedelse inför dagkirurgi:

Fasta inför operation
Det är viktigt att vara fastande oavsett om operationen görs under narkos eller i lokalbedövning.
Följande gäller:

Ät inte någon fast föda efter midnatt.
Drick inte alls 4 timmar innan du ska vara på sjukhuset. Före denna tid får du dricka ex vatten, kaffe/te utan mjölk, saft eller äppeljuice.
Barn under 1 år som ammas, bör ammas 4 timmar före ankomst till sjukhuset.
Följs inte dessa instruktioner blir du inte opererad p g a medicinska risker.

Liksom du kan jag anta att magsäckens innehåll var cirka 5 ml, återstående magsyra. Som vi diskuterade tidigare är nedbrytningsprocessen långsammare för mjölk och socker. Frukosten som intogs mitt på dagen innehöll även den kolhydrater.

Min hypotes är att hon avled 5-7 h efter sista intag, beroende på mängd. Förutsatt då att ingen fast föda intogs.
Citera
2014-10-24, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det faktum att han inte kom fram kan ha avgjort saken (vid närmare eftertanke…). – Ett annat alternativ är att KJ ryckt mobilen ur VB:s hand och hon då sluntit med fingrarna och kommit åt * men ändå lyckats skicka i väg sms:et. Det faktum att 112* så tidigt som 17:09 knappats in på VB:s mobil och skickats i väg tyder på att något var i görningen: Fem minuter tidigare hade ett sms till MB skickats; det ligger nära till hands att tro att detta sms varit den utlösande faktorn.

En ”ficktryckning” – som är KJ:s hypotes – anser jag uteslutet, om man inte med en sådan menar att någon ville larma i smyg och därför med sin mobil i fickan på känn försökt slå in rätt kombination. – Men om VB:s tröja/byxor saknade fickor (?) faller ju den hypotesen, och mot bakgrund av att flera sms till MB följde på larmförsöket är detta alternativ rel. långsökt.

VB använde glasögon: Hur bra såg hon på nära håll utan glasögon? - Å andra sidan: Varför då knappa in en överflödig och felaktig *?

Min huvudhypotes är att KJ rycker till sig VB:s mobil när hon försöker larma (hon kan ha sagt att hon ämnade ringa nödnumret). - Att KJ eller VB inte skulle ha känt till hur man larmar 112 bedömer jag som föga troligt.

Vad gjorde MBs son AB på kvällen den 4 maj?

Den här Jann*ke?
Citera
2014-10-24, 07:32
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ingen mordplats hittades.
Äsch, hon mördades nog i lägenheten.

Inga spår av blodigt våld hittades i lägenheten.
Äsch, han torkade nog upp blodet försiktigt så att smutsen låg kvar.

Ingen liklukt i lägenheten.
Äsch, han hängde nog upp några Wunderbaum.

Han bor vid en loftgång en trappa upp, fullt synligt från grannar, men ingen såg när kroppen bars ut.
Äsch, han smög nog ut osedd mitt i natten när folk sov.

En asiatisk kvinna sågs på Lejonbacksvägen vid rätt tidpunkt.
Äsch, det var nog någon annan.

Ingen styckplats är hittad.
Äsch, han har nog ett litet krypin någonstans där han kunde stycka, förvara och tvätta kroppen.

Pappa hade uppsikt över sonen när benen hamnade i ödehuset.
Äsch, han smög nog ut när pappa sov. Han kan ju inte vakna varenda gång.

Benen placerades så det såg ut som en galning hade gjort det.
Vadå? Han är ju en galning, han styckade hunden, försökte strypa en sköterska och en f.d. flickvän, samt stoppar upp flaskor i röven.

- Adderade sannolikheter talar man om ibland. Här är det snarare adderade osannolikheter. Ändå ska vi sitta här och tjafsa om på fullt allvar att denna mordhypotes som borde ha förkastats på allvar av hovrätten.

Vet du när benen hamnade i ödehuset? Eftersom du vet att pappa hade uppsikt över sin son vid det tillfället?

Det är en person som säger sig att en asiatisk kvinna gått på Lejonbacksvägen, den personen kan inte bestämma sig för i vilken riktning ens. Och vad är "rätt tidpunkt"?
Citera
2014-10-24, 07:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Vet du när benen hamnade i ödehuset? Eftersom du vet att pappa hade uppsikt över sin son vid det tillfället?

Det är en person som säger sig att en asiatisk kvinna gått på Lejonbacksvägen, den personen kan inte bestämma sig för i vilken riktning ens. Och vad är "rätt tidpunkt"?
Nej, men jag vet när domstolen tror att benen hamnade där. Hon bestämde sig. Hon gick efter att Family Guy slutat. Lägg till gångtid och du får rätt tidpunkt. Du borde ha invänt mot MrFolds påstående att "Om hon gick efter att Family Guy slutat så borde hon ha varit på platsen för observationen minst 5, kanske 15 minuter tidigare", vilket inte är riktigt. Efter Family Guy slutat betyder inte exakt när det slutade.
Citera
2014-10-24, 07:43
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Nej, men jag vet när domstolen tror att benen hamnade där. Hon bestämde sig. Hon gick efter att Family Guy slutat. Lägg till gångtid och du får rätt tidpunkt. Du borde ha invänt mot MrFolds påstående att "Om hon gick efter att Family Guy slutat så borde hon ha varit på platsen för observationen minst 5, kanske 15 minuter tidigare", vilket inte är riktigt. Efter Family Guy slutat betyder inte exakt när det slutade.

Varför borde jag invänt mig mot det? Det kan ju precis lika gärna betyda precis när det slutade.

Jag går två km på 20 min.
Citera
2014-10-24, 09:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Varför borde jag invänt mig mot det? Det kan ju precis lika gärna betyda precis när det slutade.

Jag går två km på 20 min.
Min tidpunkt är lika exakt som MrFolds.
Citera
2014-10-24, 09:31
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Vad gjorde MBs son AB på kvällen den 4 maj?

Den här Jann*ke?

Ja AB är en skum filur, som råkat ha haft sms kontakt med VB.
Utan att han visste att det var VB, märkligt
Även totalt ljög om att han inte hade någon vetskap om KJ, senare kom han och tänka på att han träffat KJ på en fest.

VB - "Ska vi träffas"
AB- "Kom då".
VB- "Men jag sa jag sluta ju förlåt igen då".
Citera
2014-10-24, 10:06
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Citat:
Då Familyguy var slut, ungefär vid 21:00, så skulle Vatchareeya åka hem. Kristoffer hade
dock druckit en "kvällsöl" så han kunde ej skjutsa Vatchareeya.
Vatchareeya kramade då Kristoffer, sa hej då och lämnade bostaden

Citat:
Kristoffer tillfrågades om vad klockan var när Vatchareeya gick hem och vad hon sa när
hon gick. Kristoffer uppgav att strax efter att Familj Guy var slut sa Vatchareeya att hon
skulle gå hem.

Citat:
F: När lämnade hon din lägenhet?
H: Klockan nio.

Enligt Google Maps tar det 15 minuter att gå de 1,2 km från KJ:s bostad till T-korsningen Lorvenvägen/Lejonbacksvägen. Men VB måste ha gått genom skogen via Svedjevägen enligt denna hypotes. Det bör gå fortare - det tar 10 minuter ner till Sävastvägen. Och då snackar vi en rätt beskedlig promenadtakt. En ung, hyggligt tränad tjej i sportkläder som vart hon än nu skulle lär ha känt anledning att skynda på stegen bör ha gått lite fortare. Så hon kan enligt denna hypotes omöjligen ha lämnat KJ förrän en bit efter tio över nio.

Naturligtvis finns det ett tolkningsutrymme i dessa svar som gör det tänkbart att hon inte kom iväg förrän vid lite efter tio över nio. Men det är som allt annat i promenadhypotesen: Det är inte den mest sannolika förklaringen, långt därifrån. Den bygger enbart på antaganden och spekulationer och motsägs av sådant som den totala bristen på livstecken från telefonen. På något plan måste du ju själv inse att man skulle kunna uppfinna "rimligt tvivel" i nästan vilket brottmål som helst om man tillät såna här spekulativa resonemang som seriösa alternativ till åklagarens gärningspåstående.

Är det förresten inte lite märkligt att killen som ofta ingenting minns kunde lämna följande detaljerade beskrivning en vecka efter försvinnandet:

Citat:
Kristoffer ombads att beskriva Vatchareeya när hon kom ut från sin port, kläder håret osv.
Kristoffer uppgav att hon hade på sig en svart soft shell jacka med ett rött tryck på ena
bröstet, det stod liknande Mc Millan. Hon hade svarta pösiga Team Sportia mjukisbyxor, en
ljusgrå melerad t-shirt, mörkröda glasögon, hon hade håret utsläppt, håret är lite lockigt och
når lite nedanför axlarna, hon har inte hål i öronen, angående skorna hade hon vita skejtarskor
med rosa detaljer,

Nu förstår jag ju att det inte är särskilt svårt att komma ihåg dessa detaljer om man några dagar tidigare ägnat sig åt att klä av liket alla dessa kläder och skaffa undan dem. Själv minns jag absolut inte ens vad min tjej haft på sig en vecka tidigare. Jag vet att vissa minns kläder väldigt väl, men det stämmer liksom inte med Kristoffers övriga minnesproblem. Heller.
Citera
2014-10-24, 10:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Enligt Google Maps tar det 15 minuter att gå de 1,2 km från KJ:s bostad till T-korsningen Lorvenvägen/Lejonbacksvägen. Men VB måste ha gått genom skogen via Svedjevägen enligt denna hypotes. Det bör gå fortare - det tar 10 minuter ner till Sävastvägen. Och då snackar vi en rätt beskedlig promenadtakt. En ung, hyggligt tränad tjej i sportkläder som vart hon än nu skulle lär ha känt anledning att skynda på stegen bör ha gått lite fortare. Så hon kan enligt denna hypotes omöjligen ha lämnat KJ förrän en bit efter tio över nio.

Naturligtvis finns det ett tolkningsutrymme i dessa svar som gör det tänkbart att hon inte kom iväg förrän vid lite efter tio över nio. Men det är som allt annat i promenadhypotesen: Det är inte den mest sannolika förklaringen, långt därifrån. Den bygger enbart på antaganden och spekulationer och motsägs av sådant som den totala bristen på livstecken från telefonen. På något plan måste du ju själv inse att man skulle kunna uppfinna "rimligt tvivel" i nästan vilket brottmål som helst om man tillät såna här spekulativa resonemang som seriösa alternativ till åklagarens gärningspåstående.

Är det förresten inte lite märkligt att killen som ofta ingenting minns kunde lämna följande detaljerade beskrivning en vecka efter försvinnandet:

Nu förstår jag ju att det inte är särskilt svårt att komma ihåg dessa detaljer om man några dagar tidigare ägnat sig åt att klä av liket alla dessa kläder och skaffa undan dem. Själv minns jag absolut inte ens vad min tjej haft på sig en vecka tidigare. Jag vet att vissa minns kläder väldigt väl, men det stämmer liksom inte med Kristoffers övriga minnesproblem. Heller.
Jag trodde du kunde sådant här.

ADD frågor: Ovanliga symtom/uppväxt
Citat:
3) Mitt minne fungerar abnormalt bra ena stunden för att sedan bli jättedåligt.
Testresultaten gjorde psykologen fundersam då hon inte förstod hur jag ena stunden kunde minnas mer än jag borde för att bara några sekunder sedan vara totalt blank i huvudet.
Citera
2014-10-24, 10:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag trodde du kunde sådant här.

ADD frågor: Ovanliga symtom/uppväxt

Jodå Quarrel, jag kan en del även om jag inte utgivit mig för att vara expert. Låt oss säga att det är en kombination av allmänt intresse och personliga erfarenheter. Det är möjligt att Kristoffer kan ha ett sjujävla minne för kläder, även om jag tvivlar på det med tanke på hans eget totala ointresse för sitt yttre. Men framför allt är det ännu ett exempel på hur detaljskärpan i minnet varierar med vad som kan kontrolleras och inte. Mördaren vet att liket inte har kläder på sig längre. Även om jag i just det här fallet tror att det kan ha verkligen fastnat i minnet därför att han hanterat hennes kläder efteråt.

De säkra uppgifterna runt avfärden är för övrigt som du väl redan vet en av de detaljer jag anser får hans historia att låta uppdiktad. Klockan nio, efter Family Guy. Kram. Plastpåse. Allt var som vanligt. Alla andra klockslag slirar han lite hit och dit på.
Citera
2014-10-24, 10:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jodå Quarrel, jag kan en del även om jag inte utgivit mig för att vara expert. Låt oss säga att det är en kombination av allmänt intresse och personliga erfarenheter. Det är möjligt att Kristoffer kan ha ett sjujävla minne för kläder, även om jag tvivlar på det med tanke på hans eget totala ointresse för sitt yttre. Men framför allt är det ännu ett exempel på hur detaljskärpan i minnet varierar med vad som kan kontrolleras och inte. Mördaren vet att liket inte har kläder på sig längre. Även om jag i just det här fallet tror att det kan ha verkligen fastnat i minnet därför att han hanterat hennes kläder efteråt.

De säkra uppgifterna runt avfärden är för övrigt som du väl redan vet en av de detaljer jag anser får hans historia att låta uppdiktad. Klockan nio, efter Family Guy. Kram. Plastpåse. Allt var som vanligt. Alla andra klockslag slirar han lite hit och dit på.
Detaljskärpan i minnet behöver inte komma av vissa ämnen, t.ex. kläder. Den kan dyka upp när som helst, som jag förstå det, och röra specifika plagg eller klockslag, medan allt annat i samma ämnen glöms bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in