2014-10-23, 23:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Vad spelar det för roll? Du inser väl ändå att det inte spelar någon roll om det händer 99 gånger av hundra, eller en gång per år. Poängen är att du inte får sälja till vem du vill. Föreningen måste godkänna det. Sätter sig föreningen på tvären måste du kämpa mot dem. Du kan inte bara skita i dem och sälja ändå. Du sätter dig emot det jag säger, men du gör inget annat än att bekräfta att det jag säger stämmer...
Men det är just det föreningen inte gör? Har du någonsin ägt en bostadsrätt? Själv har ägt flera stycken genom åren och jag har aldrig haft problem att vare sig få sälja till vilket pris jag själv vill, eller att min förening skulle ha några synpunkter på min köpare.

Vad jag vet är det olagligt för föreningar att neka ett köp på ren pin kiv och det är ytterst sällan det ens händer.

Citat:
Ja, men där har du inte en situation där försäljningen måste godkännas av massa grannar som kan sätta stopp för dig och blir gnälliga.
Varför skulle dom gnälla om det? Det är inte grannars pengar det rör sig om?

Citat:
Som sagt, det man har är nyttjanderätt.
Ja det har man och ett delägande i föreningen...
Citera
2014-10-24, 00:24
Medlem
Citat:
Jag har bott i en förening där en granne sålde till en vän när han flyttade utomlands, till ett pris som främst kan ses som en symbolisk summa. Styrelsen blev tvärsur och menade att i så fall kunde ju de köpa lägenheten och hyra ut den (till en släkting till en i styrelsen, surprise surprise ). Det blev ett jävla tjatande fram och tillbaka, till slut sa grannen att de kunde köpa den till marknadspris utan budgivning. Nä, då var det ingen som var intresserad längre. Det slutade med att grannens polare flyttade in nästan ett år "för sent"...

Så går det när folk utan förmåga att tänka innan de agerar ges minsta lilla makt.

1. Det är ju tråkigt om de agerar på det viset, trots allt är det både mot lagtexten och beroende på hur det framställs brottsligt map. brottsbalken.

2. Visst är det så. Däremot har det förekommit lite varstans i stan pressningssituationer vid hus och BRF försäljningar, vanligtvis map. änkor eller dödsbon som inte har några arvingar eller släktingar i stan där typ vissa konstellationer typ hotat haggan eller dödsboet med "försäljningssvårigheter" ifall de inte säljer till konstellationen till vad som idag är ett grovt underpris. Det ligger utanför gråzonen för "skickligt affärsmannaskap" ifall man får säga så. En och annan ickelagläst knäppgök lär väl också vara drabbad av sådant enligt hörsägen.
Citera
2014-10-24, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men det är just det föreningen inte gör? Har du någonsin ägt en bostadsrätt? Själv har ägt flera stycken genom åren och jag har aldrig haft problem att vare sig få sälja till vilket pris jag själv vill, eller att min förening skulle ha några synpunkter på min köpare.

Vad jag vet är det olagligt för föreningar att neka ett köp på ren pin kiv och det är ytterst sällan det ens händer.
En BRF har både rätt och möjlighet att neka människor att bli medlemmar. Att du inte varit med om det är inte underligt, de flesta har aldrig sett det ske. Men om du nu varit med om flera försäljningar, både som säljare och köpare, så bör du åtminstone varit med om att behövt träffa en representant för styrelsen eller behövt presentera köparen för en representant för styrelsen, innan köpet slutförs. Det är ingenting ovanligt, och det görs för att styrelsen ska kunna sätta ner foten om det mot förmodan skulle handla om en individ som de inte har intresse av att ha i föreningen.

Jag vet inte riktigt hur många gånger jag ska behöva förklara det. Kan du vara så vänlig och svara "ja" eller "nej" på följande fråga: förstår du att man inte har en okränkbar rätt att sälja sin BR till vem man vill, på samma sätt som du kan sälja dina begagnade skor till vem du vill?

Citat:
Varför skulle dom gnälla om det? Det är inte grannars pengar det rör sig om?
Se tidigare anekdot.
Citera
2014-10-24, 00:46
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jaha, det råder alltså brist. Men varför är det då omöjligt att få reda på hur man mäter upp denna brist? Jag har frågat massor med ggr, men får inga svar. Iaf inga fungerande svar.

Tja, det beror ju på vad man menar med "brist". Räknar man total boyta i landet delat med antalet personer så har vi säkert ingen brist.

Men går det faktiskt att få tag på ett förstahandskontrakt på en hyresrätt om man vill flytta?

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
UTBUDET av förstahandskontrakt är väl närmast obefintligt.

Exakt.

Själv kallar jag detta för "bostadsbrist". Du kan kalla det för "utbudet av förstahandskontrakt är väl närmast obefintligt" om du vill, men det är inte direkt smidigt i dagligt tal.
Citera
2014-10-24, 00:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Tja, det beror ju på vad man menar med "brist". Räknar man total boyta i landet delat med antalet personer så har vi säkert ingen brist.

Men går det faktiskt att få tag på ett förstahandskontrakt på en hyresrätt om man vill flytta?

Exakt.

Själv kallar jag detta för "bostadsbrist". Du kan kalla det för "utbudet av förstahandskontrakt är väl närmast obefintligt" om du vill, men det är inte direkt smidigt i dagligt tal.

Det är brist på subventionerade Ferraribilar också men det är inte någon bilbrist.
Citera
2014-10-24, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hmm varför ska alltid de dyraste exemplen tas med från vänsterdebattörerna... Finns väl betydligt billigare områden att titta i.
Nej, det var den enda lgh som fanns i innerstaden öht om man undantar student och äldreboende.

Citat:
Nej du får betala vad det kostar. Vad är problemet med det? Vill du att någon annan ska betala din nota eller? Jag är inte sugen...
Jag spekulerar inte i detta men jag klagar inte, är inte intresserad.

Citat:
NEj med marknadsanpassade hyror finns det alltid nåt att välja på för alla plånböcker. Men visst det blir ingen rea i innerstaden absolut. Det har jag aldrig påstått. Klart att hyrorna kommer kanske både dubblas och tredubblas till och med på sina håll.
Nej, uppenbarligen inte. Gruva, skithus, sprängningar, ingen service, 40k för 60 kvm2, hyr ut till betalningsanmäkning med skulder, men inte för ägre än 4k.

Citat:
Men knappast i förorten...
Jo, i förorten. Du bara drömmer och läser ngn gammal bok. Man får börja skjuta och ha sig i områden så priserna sjunker vid ev marknadshyra.

Citat:
Sedan undrar jag hur du trollar bort räntekostnaderna för hyresrätter. Räntorna påverkar så klart även hyrorna, men om än trögare eftersom lånen är bundna över längre tid. Hyresrätten är den dyrare boendeformen för nyproduktion, det går inte att komma ifrån.
Det kan diskuteras om marknaden blev fri. Nu vet vi inte, marknaden är inte fri öht så länge regeringar kan påverka valutan.
Citera
2014-10-24, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Läste du verkligen hela stycket du citerade innan du svarade? Det verkar som att du fokuserar på den svenska marknaden här med tanke på att du skriver om bostadsrätter, vilket inte finns på samma sätt i andra länder.
Självklart det är det vi diskuterar, inte bobristen i Holland.

Citat:
Min poäng i stycket du citerade är att i storstäder i de flesta andra länder är brist på hyresrätter ett ickeproblem så länge som man har tillräcklig inkomst för att betala de lokala marknadsanpassade hyrorna. Jag kunde som sagt flytta in i en hyreslägenhet i princip omgående i London. Inga decennier i kö där.
Nej, men då får du ett bara folk som dig, som man kan undra varför du vill ha en lgh egentligen, när du åkte dit hade inte en sovhytt/rör som i japan för 100-200 sek per dag varit bäst? Jag var sur på att betala 2200 för ett ställe där jag var 10 dagar och då bara sov, ok, jag fick tvättstuga också.
Citera
2014-10-24, 01:15
Medlem
Citat:
Man bör nog inte glömma att alla Alliansens förslag de senaste fyra åren som var tänkta att stimulera byggandet sänktes av oppositionen...
Det är inga problem, jag har inte kapital men nog har jag en plan. Jag erbjöd den offentligt för en miljard 2000, alltså, det skulle kosta så mkt. Ingen större summa nu.
Citera
2014-10-24, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är brist på subventionerade Ferraribilar också men det är inte någon bilbrist.
Det är brist på många modeller av ferrari och de försöker ständigt göra 200 ex eller dylikt för en överprissumma. Fler vill köpa fast priset är enormt högt, än det finns bilar.
Citera
2014-10-24, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Om vi återvänder till London en kort stund så finns det i centrala delar bostadsbyggnader på 20-30 våningar lite här och var. Samma sak gäller i Berlin (dock främst östra delen där man kanske gärna undviker att bo om man kan). I Stockholm finns så höga bostadshus bara i vissa förorter.
Ja, stan ser ju ut så, men det kommer nu en hel del. Vid KS heter det hagastaden?
Och mot Lidingö. Hamnen där. Och lite häör o var, men skyline för London idag, LOndon öht är bara krämare, äckel, ingen klass. Minns husen som Saudiska kungarna äger, helt förfallna, i bästa läge, arkitektoniska pärlor. från 1700 tal

Citat:
Jag är inte säker på vad ditt argument är här. Är det helt enkelt att befintliga nybyggda lägenheter har hyror som ligger mer på en nivå som man skulle vänta sig vid marknadsanpassning? I så fall ser jag det som ett sundhetstecken.
Ja, och har så gjort sen hagadomen 2001 då även renoverade kan få en mkt hög hyra. Sen har du Odells refomer. Man måste ju vara med i politiken.

Citat:
Med den hyresnivån misstänker jag även att antalet behöriga intressenter, som har råd och vilja att betala den hyran för det läget, är mer begränsat än för eventuella äldre lägenheter vars hyra hålls artificiellt låg via hyresregleringen. Och då har man ju i någon omfattning motverkat de absurda kötiderna genom att färre är behöriga att köa.
Det har man redan genom inkomstkrav. Min vän hyrde lgh för 5700, han skulle tjäna en helvetes hög summa för att få den. Jag får nada med min inkomst. Kanske en minietta.

Citat:
Sedan kan man så klart ha den ideologiska uppfattningen att det inte är rätt att mindre bemedlade människor saknar behörighet att köa för denna specifika hyresrätt.
Köa får du men ska du hyra måste du ha borgen och så...

Citat:
Om vi bortser från artificiella begränsningar som existerar i nuläget genom att exempelvis befintliga boende kan överklaga bygglovsansökningar, så har vi utöver möjligheten att lägga till några våningar på befintliga byggnader även ganska stora ytor vid t.ex. Ladugårdsgärdet eller på Djurgården. Hela dessa ytorna kan förmodligen inte användas för bostadsbyggande, men att hävda att det inte finns någon plats alls är ärligt talat ganska verklighetsfrånvänt.
Sure, det finns massor om man ser det så.

Citat:
Vad gäller ägarlägenheter så är det så vitt jag vet bara sedan ett par år som man som bostadsrättsinnehavare kan hyra ut sin bostadsrätt i andra hand till en hyra som utöver brf-avgiften även täcker en normal räntekostnad om man antar att bostadsrätten köptes med hjälp av bolån.
Nej, det fins ägarlgh sen några år före. Ingen hit.

Citat:
Således är det fullt rimligt att det inte finns någon enorm mängd bostadsrätter tillgängliga att hyra i nuläget då man bör vänta sig en viss eftersläpningseffekt efter liberaliseringen i hyressättningen innan utbudet kommer.
Det äör inte helt fritt, många som bor i BR vill bo i BR, inte ha grannar som kapitaliserar, hur kul är det om du, när du köper, får en granne som tar in maximalhyra och har hotell i sin lgh? Blir som att bo på bordell. BR bor många i pga grannsamverkan, det gemensamma intresset för huset man BOR i.

Citat:
Om nuvarande regelverk bibehålls och det om 10-20 år fortfarande är ett litet antal bostadsrätter som man kan hyra i andra hand, kan man börja prata om att ägarlägenheter är ett fiasko.
Tycker inte det är ngn brist alls. Kolla in blocket och vill du betala så...
Citera
2014-10-24, 01:35
Medlem
lm5711s avatar
Citat:

Du svarade:

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Byt glasögon. Dina nuvarande har tydligen texten "subventionerade" inbrända i linserna.

Det är ingen brist på bilar. Det är däremot inte helt lätt att få tag på ett vitt förstahandskontrakt till en hyresrätt oavsett hur mycket man är villig att betala.
Citera
2014-10-24, 03:45
Avslutad
Citat:

Exakt.

Ja men man skulle kunna säga att total boyta är hela jävla landet och all mark som finns, vi har hur mycket öppna ytor som helst det går att bygga bostäder på. En boyta är en yta man kan bo på, det finns hur mycket mark som helst även om man räknar bort åkermark och liknande. Det är dock ingen som vill bygga om det inte är hyresrätter med en hyra på 7-15k i månaden eller bostadsrätter för 1-15msek. Det är ju fan rena fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in