Citat:
Ursprungligen postat av
nihilverum
Om vi återvänder till London en kort stund så finns det i centrala delar bostadsbyggnader på 20-30 våningar lite här och var. Samma sak gäller i Berlin (dock främst östra delen där man kanske gärna undviker att bo om man kan). I Stockholm finns så höga bostadshus bara i vissa förorter.
Ja, stan ser ju ut så, men det kommer nu en hel del. Vid KS heter det hagastaden?
Och mot Lidingö. Hamnen där. Och lite häör o var, men skyline för London idag, LOndon öht är bara krämare, äckel, ingen klass. Minns husen som Saudiska kungarna äger, helt förfallna, i bästa läge, arkitektoniska pärlor. från 1700 tal
Citat:
Jag är inte säker på vad ditt argument är här. Är det helt enkelt att befintliga nybyggda lägenheter har hyror som ligger mer på en nivå som man skulle vänta sig vid marknadsanpassning? I så fall ser jag det som ett sundhetstecken.
Ja, och har så gjort sen hagadomen 2001 då även renoverade kan få en mkt hög hyra. Sen har du Odells refomer. Man måste ju vara med i politiken.
Citat:
Med den hyresnivån misstänker jag även att antalet behöriga intressenter, som har råd och vilja att betala den hyran för det läget, är mer begränsat än för eventuella äldre lägenheter vars hyra hålls artificiellt låg via hyresregleringen. Och då har man ju i någon omfattning motverkat de absurda kötiderna genom att färre är behöriga att köa.
Det har man redan genom inkomstkrav. Min vän hyrde lgh för 5700, han skulle tjäna en helvetes hög summa för att få den. Jag får nada med min inkomst. Kanske en minietta.
Citat:
Sedan kan man så klart ha den ideologiska uppfattningen att det inte är rätt att mindre bemedlade människor saknar behörighet att köa för denna specifika hyresrätt.
Köa får du men ska du hyra måste du ha borgen och så...
Citat:
Om vi bortser från artificiella begränsningar som existerar i nuläget genom att exempelvis befintliga boende kan överklaga bygglovsansökningar, så har vi utöver möjligheten att lägga till några våningar på befintliga byggnader även ganska stora ytor vid t.ex. Ladugårdsgärdet eller på Djurgården. Hela dessa ytorna kan förmodligen inte användas för bostadsbyggande, men att hävda att det inte finns någon plats alls är ärligt talat ganska verklighetsfrånvänt.
Sure, det finns massor om man ser det så.
Citat:
Vad gäller ägarlägenheter så är det så vitt jag vet bara sedan ett par år som man som bostadsrättsinnehavare kan hyra ut sin bostadsrätt i andra hand till en hyra som utöver brf-avgiften även täcker en normal räntekostnad om man antar att bostadsrätten köptes med hjälp av bolån.
Nej, det fins ägarlgh sen några år före. Ingen hit.
Citat:
Således är det fullt rimligt att det inte finns någon enorm mängd bostadsrätter tillgängliga att hyra i nuläget då man bör vänta sig en viss eftersläpningseffekt efter liberaliseringen i hyressättningen innan utbudet kommer.
Det äör inte helt fritt, många som bor i BR vill bo i BR, inte ha grannar som kapitaliserar, hur kul är det om du, när du köper, får en granne som tar in maximalhyra och har hotell i sin lgh? Blir som att bo på bordell. BR bor många i pga grannsamverkan, det gemensamma intresset för huset man BOR i.
Citat:
Om nuvarande regelverk bibehålls och det om 10-20 år fortfarande är ett litet antal bostadsrätter som man kan hyra i andra hand, då kan man börja prata om att ägarlägenheter är ett fiasko.
Tycker inte det är ngn brist alls. Kolla in blocket och vill du betala så...