Citat:
Ursprungligen postat av
Syntocinon
Visst är det ganska fullbyggt, annars måste staden rivas, du har fel i att företag skulle bygga mer, man bygger redan, planer finns för massor av lgh. Du är inte insatt utan resonerar teoretiskt.
Om vi återvänder till London en kort stund så finns det i centrala delar bostadsbyggnader på 20-30 våningar lite här och var. Samma sak gäller i Berlin (dock främst östra delen där man kanske gärna undviker att bo om man kan). I Stockholm finns så höga bostadshus bara i vissa förorter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Syntocinon
Jo, men så är det ju inte riktigt när en nybyggd etta på 25kvm i B-läge, dvs, ingen promenix på fem min utan mer 30 min, kostar 10500.
Jag är inte säker på vad ditt argument är här. Är det helt enkelt att befintliga nybyggda lägenheter har hyror som ligger mer på en nivå som man skulle vänta sig vid marknadsanpassning? I så fall ser jag det som ett sundhetstecken.
Med den hyresnivån misstänker jag även att antalet behöriga intressenter, som har råd och vilja att betala den hyran för det läget, är mer begränsat än för eventuella äldre lägenheter vars hyra hålls artificiellt låg via hyresregleringen. Och då har man ju i någon omfattning motverkat de absurda kötiderna genom att färre är behöriga att köa.
Sedan kan man så klart ha den ideologiska uppfattningen att det inte är rätt att mindre bemedlade människor saknar behörighet att köa för denna specifika hyresrätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Syntocinon
Var finner du marken man kan bygga på? Vet du vilka stora projekt som är igång? Varför är ägarlgh ett fiasko?
Om vi bortser från artificiella begränsningar som existerar i nuläget genom att exempelvis befintliga boende kan överklaga bygglovsansökningar, så har vi utöver möjligheten att lägga till några våningar på befintliga byggnader även ganska stora ytor vid t.ex. Ladugårdsgärdet eller på Djurgården. Hela dessa ytorna kan förmodligen inte användas för bostadsbyggande, men att hävda att det inte finns någon plats alls är ärligt talat ganska verklighetsfrånvänt.
Vad gäller ägarlägenheter så är det så vitt jag vet bara sedan ett par år som man som bostadsrättsinnehavare kan hyra ut sin bostadsrätt i andra hand till en hyra som utöver brf-avgiften även täcker en normal räntekostnad om man antar att bostadsrätten köptes med hjälp av bolån.
Således är det fullt rimligt att det inte finns någon enorm mängd bostadsrätter tillgängliga att hyra i nuläget då man bör vänta sig en viss eftersläpningseffekt efter liberaliseringen i hyressättningen innan utbudet kommer.
Om nuvarande regelverk bibehålls och det om 10-20 år fortfarande är ett litet antal bostadsrätter som man kan hyra i andra hand,
då kan man börja prata om att ägarlägenheter är ett fiasko.