2014-10-23, 22:44
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Det som är ännu mera skumt är att denna förändring har skett hos alla medier exakt samtidigt. Gå tex in på Aftonbladets och Expressens hemsidor och ta en kik.

Kan det vara så att det redan ligger en oskadliggjord ubåt på botten och att media har tystats med hänseende till Rikets säkerhet?

Vad är skillnaden mellan att en rysk ubåt ligger på botten och ryssarna vet om det och att hela världen vet att det ligger en rysk ubåt på botten?
Citera
2014-10-23, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Førmodligen av diplomatiska orsaker, Ryssland ær en militær supermakt som i dessa tider expanderar sitt rike och det ligger i Sveriges intresse att førsøka løsa ett eventuellt eskalerande tvist innan det slår tillbaka på oss.
Jag tror knappast att det kommer bli vare sig ett krig eller væpnad konflikt mellan oss och Ryssland men jag tror inte att Sverige bør visa upp en Rysk ubåt infør pressen i ett førsøk att førløjliga Putin - det vore inte helt smart så vi før ett diplomatiskt samtal mellan lænderna dær vi førdømer deras handlingar men vi gør det internt, på en diplomatisk nivå

Jag tycker exakt tvärtom jämfört med vad du förespråkar.
Det enda sättet att få Ryssland att börja lugna ner sig, är att visa upp en sänkt rysk ubåt inför pressen.
Citera
2014-10-23, 22:46
Medlem
stod det inte någonstans i tråden att efter den sista PK:n bad FM media att media inte skulle bevaka underrättelseoperationen så intensivt pga känsligt läge?
Citera
2014-10-23, 22:48
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dillkvist
stod det inte någonstans i tråden att efter den sista PK:n bad FM media att de inte skulle bevaka underrättelseoperationen så intensivt?

Har inte medborgarna rätt att veta vad som pågår runt Sveriges gränser? Det är ju inte riktigt så att jag har valt att finansiera Sveriges militär så då är jag nyfiken.
Citera
2014-10-23, 22:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Vad är skillnaden mellan att en rysk ubåt ligger på botten och ryssarna vet om det och att hela världen vet att det ligger en rysk ubåt på botten?

Skillnaden är att svenska folket inte vet det om inte hela världen vet det. Folkvilja och opinion är inte att leka med, den måste hållas i schack, ingår i det politiska maktspelet inrikes som mellanstatligt.
Citera
2014-10-23, 22:50
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skillnaden är att svenska folket inte vet det om inte hela världen vet det. Folkvilja och opinion är inte att leka med, den måste hållas i schack, ingår i det politiska maktspelet inrikes som mellanstatligt.

Men det är ju folket som valt statliga representanter, eller är Sverige en diktatur?
Citera
2014-10-23, 22:50
Medlem
Nesrals avatar
Bedömning av nuläget hittas enklast på http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/

Där kan man bland rapporter angående en underrättelseoperation som inte verkar väldigt allvarlig hitta följande allvarliga incident som berör rikets säkerhet:

Intrång på skyddsobjekt
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/intrang-pa-skyddsobjekt/

Detta är en mycket allvarlig incident. I media rapporteras hyllmeter angående underrättelseoperationen som inte är bekräftat allvarlig, det kan såvitt allmänheten känner till lika väl bara röra sig om en tekniknörd med ubåtsintresse som byggt sin egen ubåt, åkt en tur i skärgården, för att sedan haverera och sjunkit till botten. Jag vill inte spekulera vidare just nu, men trots det så kvarstår faktum att nyhetsmedia i konsensus väljer att inte rapportera speciellt mycket om den allvarliga incident journalisterna på Dagens Nyheter initierat.

Jag finner det mycket märkligt att inte fler nyhetsmedier rapporterar om detta. I den kunskap vi än så länge tagit del av, bortsett alla spekulationer, så är väl incidenten vid Berga skyddsområde den i särklass allvarligaste? Och det ligger i allmänhetens intresse vilken tidning som har begått lagbrottet.
Citera
2014-10-23, 22:51
Medlem
meas19s avatar
Dä va ju bra!

http://folkbladet.se/nyheter/kustbevakningen-drar-tillbaka-varsel-7451747.aspx
Citera
Medlem
vettigstrands avatar
Citat:
Om Sverige hade lierat sig med dåvarande Sovjetunionen än USA efter WWII, hur hade utvecklingen sett ut idag?

Den frågan är ju väligt hypotetisk efterom vi redan under andra världskriget "iaf utåt" hävade neutralitetspolitik.
Sen var vi ju aldrig neutrala i verkligheten. Under kalla kriget utböt vi nog en hel del underrättelseinfo med Nato och lät dem nog ta sig en del turer runt med sina ubåtar i svenska vatten. Troligtvis fanns det avancerade strategier för hur vi skulle agera i ett krigsutbrott och atomkrig tilsammans med Nato. Sverige har ju enorma mängder bergsrum för detta och var även på väg att utveckla egna kärnvapen som dock lades ner på USAs begäran "vi hjälper till om det behövs istället". I modern tid blev Carl ju Bildt ju tillomed anklagad för att vara amerikansk spion när han delgav info till amerikanska ambassaden. Denna USA vänlighet har nog alltid irriterat Ryssland. Men visst drömmer man nu i ryssland om en ny mäktig Warsava pakt. En intressantare fråga tycker jag är är vad hade hänt om Gorbatjovs politiska linje hade fortsatt? Vilken säkerhetspolitisk situation hade vi då haft idag?
Kan man sätta Putin som direkt ansvarig för Ryska militärens agerande, eller ingår det månne i en längre tradition?
Senast redigerad av vettigstrand 2014-10-23 kl. 22:54.
Citera
Medlem
Apologists avatar
Och nu hånar o psykar Ryssland oss, Sverige, för "att vi inte hittar någonting" genom nyhetskanalen RT. https://www.youtube.com/watch?v=ha3x8r6n88k
Citera
Medlem
Citat:
Har inte medborgarna rätt att veta vad som pågår runt Sveriges gränser? Det är ju inte riktigt så att jag har valt att finansiera Sveriges militär så då är jag nyfiken.
Anser du inte rikets säkerhet går före din nyfikenhet?
köp en "se och hör" om du är nyfiken!
Citera
2014-10-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hui
Snarare har de tagit åt sig av den kritik som kommit om att media givit händelserna oproportionerligt stort utrymme.

Så kan det mycket väl vara!
Men, det som är konstigt är att det sker exakt samtidigt hos alla media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in