2014-10-23, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Førmodligen av diplomatiska orsaker, Ryssland ær en militær supermakt som i dessa tider expanderar sitt rike och det ligger i Sveriges intresse att førsøka løsa ett eventuellt eskalerande tvist innan det slår tillbaka på oss.
Jag tror knappast att det kommer bli vare sig ett krig eller væpnad konflikt mellan oss och Ryssland men jag tror inte att Sverige bør visa upp en Rysk ubåt infør pressen i ett førsøk att førløjliga Putin - det vore inte helt smart så vi før ett diplomatiskt samtal mellan lænderna dær vi førdømer deras handlingar men vi gør det internt, på en diplomatisk nivå

Det du beskriver skulle vara av betydelse om Sverige från början inte offentliggjorde det som man hävdar baseras på observationer. Detta gäller även andra typer av påstådda kränkningar under den senaste tiden.
Citera
2014-10-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Fru IR5...
Menar du alltså att om man har fått rapport om en trovärdig observation igår, och en i förrgår så kan man alltså se in i framtiden så pass att man vet vad det som har observeras befinner sig just nu? Eller kanske tom imorgon?
Man kan kanske göra en bedömning om i vilka områden man bör söka för att ha en sannolik chans till kontakt men det är intet som helst någon garanti för att det eftersökta föremålet befinner sig inom dessa områden. Är föremålet dessutom tyst och gömt kanske det trots massiv sökinsats inte hittas och man går vidare med sina sökresurser till andra, lägre prioriterade områden.
Är föremålet dessutom så litet att det bara trycker undan 90 ton vatten är det dessutom väldigt lättgömt i områden som liknar svenska skärgården.
Om du har t.ex 10 observationer på olika tidpunkter så har du underlag, och dessutom egna militära uppgifter som klassas lägre, så ja.
Citera
2014-10-23, 21:14
Medlem
Vet inte om det hör hemma här,
Igår såg jag något som liknande strålkastare uppemot och från himlen. Nu när jag gick ut på en cigg så såg jag stridsflyg, gick oerhört snabbt, och då dök dessa "strålkastare" upp igen. Flygplanet/planen gick i riktning österut mot stockholm. Bor en bit utanför. Ufo eller vad är detta? Flög snabbt och oerhört lågt, och som sagt österut och inte norrut mot Västerås flygplats.

Edit; strålkastarna fick jag en förklaring till, men tyckte det verkade konstigt i samband med att stridsflyg flög österut.
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2014-10-23 kl. 21:26.
Citera
2014-10-23, 21:18
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxHooker
Vet inte om det är relevant men här över
Trosa flög just 3 plan över, fruktansvärt lågt och snabbt, Arlanda är 10 mil
härifrån och skavsta 5, så det är inga plan som kommer därifrån. först kom
ett, 2 min senare kom ett annat och flög ännu snabbare, det tredje kom
2 min senare, såg inte om det var stridsflyg pga mörkret.

Trosa ligger under inflygning/utflygningsrutterna till/från Arlanda så att det kommer
många plan på rad är inget konstigt i normala fall men sedan kan jag svara på om
det var vanliga passagerarplan eller stridsflygplan som flög över dig.
Citera
2014-10-23, 21:31
Medlem
Marler78s avatar
Nån som har koll på vad som händer ute till havs? Vad gör ryska, holländska och svenska fartyg? Vilka är ute?
Citera
2014-10-23, 21:32
Medlem
exexexexs avatar
Hoppas detta inte är för OT
Från rt.com
Citat:
Sweden to stop military cooperation with Russia
Sweden has stopped cooperation with Russia’s Armed forces, the new budget bill published on Thursday said. The government decided not to extend “a joint plan of action with Russia that regulates partnership of the two countries’ armed forces." Sweden claims that the Russian military “has been acting in the Baltic region where violations of regional countries’ sovereignty took place.”
Citera
2014-10-23, 21:38
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Om du har t.ex 10 observationer på olika tidpunkter så har du underlag, och dessutom egna militära uppgifter som klassas lägre, så ja.

10 observationer under 10timmar, ja, då har du mkt bra underlag men fortfarande INGEN garanti på att du söker i rätt område. Man kanske tom skulle misstänka att de eftersökta VILL leda dig till att söka i fel område.

10 observationer under låt oss säga 50 dygn, på 50 vitt skiljda platser är då tex rakt av ett rätt värdelös underlag.

MEN frågan är VARFÖR du nu försöker flytta målstolparna genom att lägga till parametrar när ditt ursprungliga påstående var att föremål i uläge som har 90tons deplacement hittas inom 24 timmar, hur lätt som helst???
Är det så att du själv inser hur j*vla korkat det påståendet var kanske?
Citera
2014-10-23, 21:47
Medlem
rayraviolis avatar
Jag har lite svårt att få ihop den massiva insatsen som drog igång på fredagen med uppgifterna att militären inte hade egna uppgifter att gå på. Uppgifter om radiobojar, kollisioner med militära fartyg, radiosändningar m.m. har ju avfärdats. Vad hade de att gå på?

En liten hypotes från min sida är att militären fått underrättelseuppgifter (förslagsvis från USA) av ett slag som ryssen absolut inte får förstå att de kommit ut. Tänk läcka inom ryska försvarsmakten eller utplacerad avlyssningsutrustning som ger information om en havererad ubåt i Stockholms skärgård. En sån underrättelse i kombination med civila vittnesmål borde ju få fart på försvaret.

Ja, jag kanske har läst för många spionromaner.
Citera
2014-10-23, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Vet inte om det hör hemma här,
Igår såg jag något som liknande strålkastare uppemot och från himlen. Nu när jag gick ut på en cigg så såg jag stridsflyg, gick oerhört snabbt, och då dök dessa "strålkastare" upp igen. Flygplanet/planen gick i riktning österut mot stockholm. Bor en bit utanför. Ufo eller vad är detta? Flög snabbt och oerhört lågt, och som sagt österut och inte norrut mot Västerås flygplats.

Edit; strålkastarna fick jag en förklaring till, men tyckte det verkade konstigt i samband med att stridsflyg flög österut.

Skulle möjligen kunna ha något samband. Det verkar över huvud taget råda förhöjd militär vaksamhet i hela Östersjöområdet just nu. För det första råder flygförbud i sökområdet så om något plan är i närheten så ska det kanske avhysas.
Det kan också vara så att Svensk radar eller NATO ser ryska plan i närheten av Svenskt luftrum och då går man upp för säkerhets skull. Att flyga lågt i hög fart är väl så man skulle göra i krig för att undkomma radar. Men varför man flyger lågt över land i Sverige vet jag inte.
Citera
2014-10-23, 22:28
Medlem
vettigstrands avatar
History Repeats:
Den här taktiken från ryssland att förbereda även försvarkrig utanför deras egna landsgränser är inte direkt ny utan följer en lång tradion och metodik, förklarar även agerandet i Ukraina.
Det betyder inte nödvändigtvis att man vill invadera sverige, men däremot tex kanske kunna
slåss mot Nato på svensk mark.

The trauma of the devastating German invasion of 1941 influenced the Soviet Cold War military doctrine of fighting enemies on their own territory, or in a buffer zone under Soviet hegemony, but in any case preventing any war from reaching Soviet soil. In order to secure Soviet interests in Eastern Europe, the Soviet Army moved in to quell anti-Soviet uprisings in the German Democratic Republic (1953), Hungary (1956) and Czechoslovakia (1968).

Soviet theorists emphasised both the political and 'military-technical' sides of military doctrine, while from the Soviet point of view, Westerners ignored the political side.
Citera
2014-10-23, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dudde123
Kollade nyheterna på tv4. Inte ETT ord om någon marin operation i skärgården. Jävligt skumt tycker jag. Från dygnet runt-bevakning till noll och inget.

Det som är ännu mera skumt är att denna förändring har skett hos alla medier exakt samtidigt. Gå tex in på Aftonbladets och Expressens hemsidor och ta en kik.

Kan det vara så att det redan ligger en oskadliggjord ubåt på botten och att media har tystats med hänseende till Rikets säkerhet?
Citera
2014-10-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Det som är ännu mera skumt är att denna förändring har skett hos alla medier exakt samtidigt. Gå tex in på Aftonbladets och Expressens hemsidor och ta en kik.

Kan det vara så att det redan ligger en oskadliggjord ubåt på botten och att media har tystats med hänseende till Rikets säkerhet?

Snarare har de tagit åt sig av den kritik som kommit om att media givit händelserna oproportionerligt stort utrymme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in