2014-10-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
SAA har nu tagit kontrollen över Morek i Hama-provinsen. Härligt.

Bekräftas även av "rebell"-källor.

https://twitter.com/archicivilians/status/525280236011655168

Sweet, det var på tiden dem har hållt på ett par månader nu... Nästa anhalt kommer att bli Khan Shaykhoun. Får hoppas att de snart bryter belägringen av militärbasen i Wadi al-Dayf.

http://www.almasdarnews.com/article/breaking-morek-syrian-arab-army-fire-control/
Citera
2014-10-23, 18:40
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Det går inte heller så bra för terroristerna i Qualamoun. Dom går en kall vinter till mötes och är omringade på alla sidorna. Inga förnödenheter kommer fram, så i bästa fall kommer många av dem att frysa ihjäl eller svälta ihjäl.

Hezbollah kör på stenhårt och tar tillbaka höjd efter höjd utefter ett systematiskt mönster, och bygger utposter på varje höjd de tar tillbaka.

http://www.dailystar.com.lb/News/Lebanon-News/2014/Oct-23/275014-what-now-for-militants-in-lebanon.ashx#axzz3GpJxc4Fi

Har hört att det redan är minusgrader uppe i bergen.

Hoppas de får en riktigt kall vinter till mötes med mycket snö, så kanske de börjar äta på varandra som i filmen Alive.
Citera
2014-10-23, 18:53
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Fantastiska nyheter att terroristerna förlorat Morek, väldigt viktigt strategiskt.

Är det bara jag eller ser vi ett mönster? De enda som stöder oppositionen är folk med noll kunskap om konflikten, folk som inte har någon koppling till Syrien och sunniextremister/salafister. Ingen annan är tillräckligt dum att gå på skiten längre. Tonen var den motsatta i början av konflikten, då var det tvärtom.
Citera
2014-10-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
USA generalen sagt också att staden inte var strategisk viktig, ang massaker så antingen låtsas du eller har dåligt minne, jag kan citera det som skrev i tråden men skiter i det, känns som du bara envisas och skriver bara för att hålla en död diskussion igång....bara att läsa en månad tillbaka om du är du intresserad .
Men när John Kerry var i Turkiet och diskuterade Situationen i Kobane har generalerna ändrat sig, för tydligen kom de överens med Turkiet. Eftersom hjälp till Kobane var omöjligt utan att komma överens med Turkiet så var det bäst att säga att Kobane är oviktig. Men agree to disagree på denna, och vi lägger locket på.

Citat:
NEJ, du undviker svara varför iS inte fått fäste i de större sunnistäderna.
Rätt är att IS får fäste bland salafister inte sunni.
Salafister blir jihadister men sunniter kontrolleras lättare av daesh. Sunniter flyr sällan. Tänk dig Mosul, icke sunni och andra minoriteter flydde men sunnimuslimer blev kvar, alltså får daesh fäste bland sunniter. Låt gå att skydd spelar också roll, men sunnimuslimer gör inget motstånd, alltså är de lättare att infiltrera.

Citat:
Om vi pratar om en riktig stat så kan man med exakt datum säga när en regering tagit makten , när detta land blev tex ockuperat, eller fått en nu konstitution men det finns inga exakta siffror om sånt som inte finns.
Landet Kurdistan har hundra år på nacken. Men agree to disagree, locket på, move on...

Citat:
VET du det ? Eller tror du det?
Enligt dig finns det många kristna araber, hur kan en kristen arab vara stolt över islam?
Jag vet det!
Självklart menade jag muslimska araber, men Michel Aflaq var en kristen arab som tydligen menade att islam är en genialisk skapelse av araber.

Citat:
Nej, som sagt fanns bara några arabsika stammar i söder, och bara 4 av dessa stammar var kristna, inte alla, och dessa fyra stammar var snabb att konvertera till islam, resten av syrierna var inte araber..... och blir inte araber bara för de konverterar till islam, islam är en religion inte etnicitet.
Jag vet att islam är en religion inte etnicitet, men det är också en stor del av arabiseringen - därmed betyder det inte att arabisering har alltid med islamisering att göra. Agree to disagree, locket på, move on...

Citat:
NEJ det är stor skillnad mellan Egypten och Syrien, i Egypten fanns inga araber innan islam, alltså bara kopter bodde där och när arabiska armen kom konverterade majoriteten till islam, vissa frivillig andra av rädsla och tvång, så majoriteten av egypterna är inte araber.
Du skrev att klander arabiserats med islam, det stämmer inte för islam kom till landet på slutet av 600 talet och lander började arabiseras på 11-1200 talet(under Ayyubidernas dynasti), arameiska var den mest talade språket i landet och var även det officiella språket för de första kaliforna, allt skrev på arameiska.

Du skrev tidigare att majoritet var araber, nu ändrar du dig och skriver att de är inte araber men blev arabiserade :whoco5:
Jag citerar mig:
Citat:
Arabisering innebar att dessa folk glömde sin kultur och språk i stället anammade arabisk kultur och språk.
Alltså arabisering innebär att man blir arab - man är arab efter generationer av arabisering.
Citat:
En försvenskad afrikan är inte etnisksvensk, spelar ingen roll hur försvenskad denna afrikan är, inte heller hans barn/barnbarn blir etniska svenskar, en arabiserad är inte etnisk arab.
Det här låter rasistisk, vilka som är riktiga araber vilka som är falska araber är svårt att veta. Arabernas etnicitet blir skyddad genom arabisering(såvida man inte är rasistisk och tycker att arabisering skapar "falska" araber) men folkgrupper som blir arabiserade glöms bort. Den här beskrivningen av arabisering från engelska wiki är noggrann: [PHP]Describes a growing cultural influence on a non-Arab area that gradually changes into one that speaks Arabic and/or incorporates Arab culture and Arab identity.[/PHP] Eller så säger vi agree to disagree på den här också.

Citat:
Nej de vill islamisera Syrien, inte samma ska.
Islamisering = Arabisk språk, arabisk kultur, tvångskonvertering och innan man vet ordet av - arabisk identitet. Det går hand i hand liksom.
Citat:
Är du på riktig?
Så skrev jag
Du menar att man måste lämna spår efter sig annars är man dum, men nomader lämnar inte spår efter sig som överlever tusentals år.

Citat:
För alla som klarar tänka logisk vet vilket alternativ jag tycker är sant, har ställt samma fråga till många kurder sen början av 2013 och ännu inte fått något svar/källa/bevis att kurderna är urbefolkning i orådet eller att de har bott där i tusentals år som vissa påstår.
Urbefolkning vet jag ej, men lång historia har de där.

Citat:
Skitsnack, du har i inlägg efter inlägg hävdat att inga andra etniciteter finns i Syrien .
Nej, det är du som kommer med skitsnack, i inlägg efter inlägg sa jag att araber har blivit majoriteten, och att andra etniciteter bör skyddas av arabisering.

Citat:
Vad du tror är inte viktig här, men som jag skrev tidigare fanns det innan islam arabiska stammar i söder och bara i söder, dessa hade makten precis innan islam kom, kan du historia så vet du vilka Ghassaniderna är...annars googla det.
Med islamsarmen kom det in fler araber in i landet och spred sig norrut, stammarna som bor idag i nordost(områden som kurderna hävdar är deras) kom dit på slutet av 600talet, till skillnad från kurd propaganda som hävdar att araberna skickades dit som en arabiserings projekt.
Och för de kunniga vet att dessa stammar finns på båda sidorna av gränsen, alltså samma stammar finns i både Syrien och i Irak, alltså de bodde där innan Sykes/Picot drog gränserna, gott om källor och du googlar.
Jag har googlat Ghassaniderna som var en arabisk stam som blev kristna, och nu finns deras ättlingar i Grekisk-ortodoxa kyrkan i Antiocha i Syrien, alltså har vi bevisat att det finns kristna araber.

Citat:
Hmmm mitt fel, trodde du kunde historia, ber om ursäkt
För de som kan historia vet att Mamluker om var slavar lyckades ta makten över en del av islamiska riket och deras ättlingar styrde fram tills Ottmaska riket tog makten.

Poängen var att vem som helst kunde ta makten, Ayyubiderna hade inte en kurdiskstat, de representerar inte kurderna, de första var helt enkelt smart, duktig krigare i islamiska armen och duktig diplomat och lyckades ta makten, han gjorde det inte i kurdernas namn .
Samma sak när det gäller slavarna som användes i krig, en av dessa var riktig smart och tog makten, de var slavar men blev kungar, deras rike var inte en slavrike bara för att kungen var slav....hänger du med?
Jag sa aldrig att kurder hade en kurdisk stat under Ayyubiderna, jag sa att de var kurder och kunde inte jämföras med mamlukerna. Mamlukerna var inte en släkte men däremot var Ayyubiderna. Sen är kurdisk nationalism hundra år gammal. Förstår du vad jag försöker säga?
Citat:
Så du hoppar in i en diskussion utan att veta vad denna handlar om?
Lögnerna du låtsas inte veta något om är dessa områden och städer kurderna i tråden kallas för kurdiska och att kurder har bott där hur läge som helst .
Nej jag har inte sagt att du kallade mig för en moraltant, jag skrev att jag hellre är en sur gubbe än en moral tant .
Det här vill jag inte vara en del av längre, det ser ut att bli en lång diskussion.

Citat:
Jaså! kan du arabiska? Eller har någon översatt videon? Eller skriver du vad som helst ?
Kurden i videon säger att syriska flygvapnet har varit med och hjälpt mot IS i slaget om Ayn al-Arab och har bombat IS i flera veckor, senast i måndags sa han, programmet sändes i mitten av förra veckan och det var måndagen den 13e han menade .
Jag litade på dig helt enkelt, för om du ljög skulle du inte säga be någon översätta åt dig. Även Bagdad Bob talar sanning ibland

Citat:
JVet du hur propaganda fungerar?
Det är inte bara originalkällan som sprider skiten utan alla som upprepar den, vissa gör det med flit, för de tjänar på det och har en agenda , andra för de vet inte bättre = hjärntvättade .
Jag tror knappast att kurder har lyckats hjärntvätta västerländsk media.

Citat:
Du envisas med att nämna bagdad bob, trots att jag postade en video som bevisade det jag skrev förra gången, alltså jag lög inte som mr.bob gjorde och ände försätter du med ditt skitsnack, väx upp!
Hörru du, läget i kriget kan ändras, förra månaden kunde de inte bomba runt Kobane nu gör de det. Du ger oss en helt annan bild av kriget, ibland stämmer din bild av kriget med våran, ibland inte. Rätt är att din bild stämmer inte alltid med västerländsk media.
Citera
2014-10-23, 19:04
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolkanq
Varför försvarar du Bashar al-Assad? Jag stödjer FSA och Peshmerga.

SAA/NDF/YPG kommer att försvinna så småningom och alla i Syrien ska ha samma rättigheter, men man måste få bort regimen och islamisterna först.

FSA är allierade med Jabhat al-Nusra (al-Qaida), Islamic Front och andra islamistiska grupper. Det finns ett nära samarbete på flera fronter. I dag är FSA kraftigt försvagat till förmån för dess allierade med mer konservativa ideologier.

Jag håller i övrigt helt med dig. Alla ska ha lika rättigheter i Syrien. Frågan är om FSA med allierade kan garantera en sådan utgång? Det kan de knappast göra. En traditionell tolkning av sharia och avskaffande av ett sekulärt rättssystem innebär per se att alla inte garanteras lika rättigheter. Jag önskar FSA ett lycka till i de politiska förhandlingarna med Jabhat al-Nusra/Islamic Front avseende frågan om huruvida kristna/icke-muslimer och kvinnor ska ha lika rättigheter som sunnimuslimska män. Budgetförslagen kommer falla i form av ammunition och bomber.
Senast redigerad av ZuparN 2014-10-23 kl. 19:09.
Citera
2014-10-23, 21:43
Medlem
Citat:
Varför försvarar du Bashar al-Assad? Jag stödjer FSA och Peshmerga.

SAA/NDF/YPG kommer att försvinna så småningom och alla i Syrien ska ha samma rättigheter, men man måste få bort regimen och islamisterna först.

Är du intresserad av ett diskussionsklimat som kännetecknas av faktaargument eller förespråkar du en diskussion som är intellektuellt ohederlig? Att du reflexivt tolkar min invändning som ett försvar av Assad och inte som en invändning för att korrigera ett faktafel avslöjar att du är selektivt uppmärksam på information som bekräftar din egen verklighetsfrånvända övertygelse – den om att Assad kan skuldbeläggas för precis alla brott mot mänskligheten som begåtts i Syrien. Jag har följt den här tråden i drygt ett år och många debattörer är oerhört insatta i Syrienkonflikten, så hädanefter får du vara beredd på invändningar om du presenterar teorier/påståenden som inte har sin grund i verkligheten. Du är inte i en vattenpipalokal i Angered som präglas av en ryggdunkningskultur och diskuterar tillsammans med intellektuellt dysfunktionella islamister.
Citera
2014-10-23, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
FSA är allierade med Jabhat al-Nusra (al-Qaida), Islamic Front och andra islamistiska grupper. Det finns ett nära samarbete på flera fronter. I dag är FSA kraftigt försvagat till förmån för dess allierade med mer konservativa ideologier.

Jag håller i övrigt helt med dig. Alla ska ha lika rättigheter i Syrien. Frågan är om FSA med allierade kan garantera en sådan utgång? Det kan de knappast göra. En traditionell tolkning av sharia och avskaffande av ett sekulärt rättssystem innebär per se att alla inte garanteras lika rättigheter. Jag önskar FSA ett lycka till i de politiska förhandlingarna med Jabhat al-Nusra/Islamic Front avseende frågan om huruvida kristna/icke-muslimer och kvinnor ska ha lika rättigheter som sunnimuslimska män. Budgetförslagen kommer falla i form av ammunition och bomber.

ZUPARN, hur är det med kristna minoriteten i Irak och Syrien, drabbas dom också av IS vrede? Man hört absolut inget om kristna i den här pågående konflikten, hur har dem det, på vilken sida står de på, vad gör de under den rådande situationen?
Citera
2014-10-23, 22:40
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibisler
ZUPARN, hur är det med kristna minoriteten i Irak och Syrien, drabbas dom också av IS vrede? Man hört absolut inget om kristna i den här pågående konflikten, hur har dem det, på vilken sida står de på, vad gör de under den rådande situationen?

De kristna påverkas i både Syrien och Irak. I Irak har i princip hela Ninveslätten angripits av IS och de två största assyriska städerna är även under IS kontroll. Många kristna i Irak har drabbats hårt, de flesta kristna i norra Irak är numera flyktingar.

I Syrien har IS kontrollen över flera städer och byar där det tidigare bodde kristna - al-Raqqa och Ayn Isa mfl. I Syrien har dock regeringsstyrkor/YPG/Sutoroo lyckats försvara områden med stor kristen befolkning - al-Hassake och Qamishli.

IS "accepterar" bokens folk - kristna och judar. I många fall har dessa däremot avrättats godtyckligt, trots att det är i uppenbar strid mot Koranen. Koranen föreskriver att kristna ska få en specifik status, dhimmi. Denna status innebär en underkastelse inför Islam och är i praktiken förnedrande och innebär en underställd rättslig ställning. De kristna ska inte dödas om de följer reglerna som gäller för dhimmis, men även om de följer dessa regler blir de i både teorin och praktiken diskriminerade och rättsligt underställda muslimer.
Citera
2014-10-23, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
De kristna påverkas i både Syrien och Irak. I Irak har i princip hela Ninveslätten angripits av IS och de två största assyriska städerna är även under IS kontroll. Många kristna i Irak har drabbats hårt, de flesta kristna i norra Irak är numera flyktingar.

I Syrien har IS kontrollen över flera städer och byar där det tidigare bodde kristna - al-Raqqa och Ayn Isa mfl. I Syrien har dock regeringsstyrkor/YPG/Sutoroo lyckats försvara områden med stor kristen befolkning - al-Hassake och Qamishli.

IS "accepterar" bokens folk - kristna och judar. I många fall har dessa däremot avrättats godtyckligt, trots att det är i uppenbar strid mot Koranen. Koranen föreskriver att kristna ska få en specifik status, dhimmi. Denna status innebär en underkastelse inför Islam och är i praktiken förnedrande och innebär en underställd rättslig ställning. De kristna ska inte dödas om de följer reglerna som gäller för dhimmis, men även om de följer dessa regler blir de i både teorin och praktiken diskriminerade och rättsligt underställda muslimer.

Det var rejält dumt av mig att säga om någon "påverkas" förlåt. Jag menar liksom, om de beter sig så mot kristna också, jag ville inte precisera mig med ord för det låter inte...
Anledningen till att jag frågar är för att just nu handlar det bara om kurder och inget om andra. Tycker att kristna, främst assyrier som har en historia inte nämns alls, tycker att man borde ta upp mer om kristna än kurder. Jag menar inget illa, alla har rätten att leva och ha det bra men det knappast så att kurder är utrotningshotade (är lite dragen).

Jag förstår inte varför media inte tar upp er sak, jag förstår inte mig heller på ER varför NI inte demonstrerar typ att det finns fler etniska grupper än kurder som far illa?

Jag är inte så insatt i vad koranen säger men jag ser att du är det, att du kan den inte att du är muslim.
Det jag kommer ihåg är att kristna och muslimer ska gå hand i hand när Jesus kommer och återförenar muslimer och kristna mot judarna? Av den anledningen så har judarna gjort allt för att få kristna kämpa muslimer. Är det inte så, vad har en kristen som bor på andra sidan av världen med Irak att göra eller att förinta Iran som dom vill på vems å vägnar?
Citera
2014-10-24, 00:00
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berxwedan
Är du intresserad av ett diskussionsklimat som kännetecknas av faktaargument eller förespråkar du en diskussion som är intellektuellt ohederlig? Att du reflexivt tolkar min invändning som ett försvar av Assad och inte som en invändning för att korrigera ett faktafel avslöjar att du är selektivt uppmärksam på information som bekräftar din egen verklighetsfrånvända övertygelse – den om att Assad kan skuldbeläggas för precis alla brott mot mänskligheten som begåtts i Syrien. Jag har följt den här tråden i drygt ett år och många debattörer är oerhört insatta i Syrienkonflikten, så hädanefter får du vara beredd på invändningar om du presenterar teorier/påståenden som inte har sin grund i verkligheten. Du är inte i en vattenpipalokal i Angered som präglas av en ryggdunkningskultur och diskuterar tillsammans med intellektuellt dysfunktionella islamister.

Kunde inte sagt det bättre själv, detta inlägg borta läsas av alla kunskapshandikappade när det kommer till Syrien konflikten.
Citera
2014-10-24, 00:03
Bannlyst
Tar IS sig verkligen så lätt fram sig som videon visar? Runt 5e minuten så ser man IS döda men vilka är de, kurder, irakier sen på slutet av 5e minuten så konverserar en IS med någon militär, vad säger han?
http://www.liveleak.com/view?i=41a_1413475868
Citera
2014-10-24, 02:32
Medlem
Chris1991s avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19744456.ab

Här är videon på hur USA bombar Daeshs symboliska flagga i Kobane käpprätt åt helvete, bokstavligt.:http://www.liveleak.com/view?i=e63_1414094705

Vad är det här för typ av missil?:http://www.liveleak.com/view?i=4de_1414091556
Senast redigerad av Chris1991 2014-10-24 kl. 02:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in