Citat:
Ursprungligen postat av
AngelusDiaboli
Om han inte är nykter så han ju tydligen inte hittat något annat sätt att lösa det på. Du däremot kanske har hittat ett annat sätt om du är nykter idag och fortsätter att vara det, isåfall vill jag gratulera. Jag säger inte att NA/AA är det enda som fungerar, verkligen inte, men om man verkligen går på möten och jobbar i stegen så går det i princip inte att misslyckas. Synd att du fick avsmak för mötena, det är många som får det, men saken är den att den där avsmaken släpper om man fortsätter komma tillbaka. Sjukdomen gör en trångsynt, det är något man arbetar bort i programmet. Även tålamodet kan ha varit ett problem, det arbetar man också med. Man kan ju även fråga sig själv hur pass tillfrisknad du är. Om du bara nyktrat till utan att tillfriskna så är risken tyvärr stor att du vid något tillfälle faller tillbaka. Om dina gamla vanor och beteenden finns kvar.
För att svara på din fråga, ja, jag har börjat jobba i stegen. Det är en del av öppenvårdsbehandlingen (som jag också går på, utöver möten) att jobba med och sedan redovisa stegen. Jag har än så länge gjort klart första steget och ska snart ta andra steget.
Jag hoppas innerligt att du har hittat något som verkligen fungerar för dig i längden. Om du tror det så tror även jag på det. Så jag önskar dig lycka till.

Tycker också revarre ska prova det som erbjuds och hitta sin grej för att hålla sig nykter.
Jag har gått på mycket möten men det va några år sen nu och har även börjat jobba i stegen men jag köper det inte.
Jag anser mig vara färdig med den biten och håller mig till min väg nu. Jag har varit mer eller mindre ren sen midsommarafton den här sommaren. Har fallit tillbaka några dar då och då så har inte haft ett pågående beroende sen dess.
Nu har jag varit helt nykter och drogfri sen den 4 oktober och innan dess hade jag några helt fria veckor också.
Jag har gjort behandlingar tidigare i olika former och är less på terapi i dom flesta former. Det har inte hjälpt mig bli drogfri så jag testar en annan linje nu.
Självklart finns risken att jag faller tillbaks men det känns avlägset och inte något jag överväger. Samma risk finns för dig också även fast du går på möten och jobbar i stegen.
Kul att du håller dig på banan. Håller tummarna för oss båda.
Lova mig att inte bli en 12-stegs taliban bara