Citat:
Ursprungligen postat av
provocative77
Om du nu ska citera ett stycke så kan du iaf läsa det stycket.
Eller en GM som inte kan knytas till ett motiv.
Spaningsmord med motiv, även om motiven är svaga brukar klaras upp. Just därför tjatar jag om att det saknas motiv. Motiv kanske inte alls saknas, men för polisen gör det det. De motiven jag kritiserade är så självklara att till o med Kling o Klang i Linköping bör ha hunnit kolla upp dem under tio års tid.
Ja, håller med att det inte går att utesluta att motivet är något bagatellartat.
Jag menar att om mördaren är såpass ung som 15 år och, som GW och andra har varit inne på, bor i området, så kan motivet varit att reda ut något bråk som hände på gården dagen innan. Det kanske var något som inträffade bara mellan Mohammed och GM, typ att Mohammed råkade sparka en boll som fläckade ner GM's tröja och sen när GM kom hem så fick han skäll av sin morsa för att tröjan var smutsig, eller nåt. Kanske vice versa och Mohammed kallade GM för "jävla tönt". Det kan ju vara något som hände dem emellan bara.
Och så vidare; om det var ett motiv till gärningen, det vill säga att GM inte var en "ensam galning", så kan man förmoda att motivet går att härleda till en konflikt som endast GM och Mohammed var inblandade i. Och att denna konflikt utspelade sig i en hyfsat privat sfär, eftersom ingen annan kan ha känt till den. Det borde i sin tur betyda att GM och Mohammed bodde hyfsat nära. Detta har det ju spekulerats en hel del kring, bland annat av GW i Veckans brott där han påpekade att man kunde dra vissa slutsatser av den förmodade gärningsmannens rörelsemönster som ju, enligt 13 vittnen och diverse teknisk bevisning, leder i en halvcirkel via ICA genom Trädgårdsföreningen och efter det tillbaka mot brottsplatsen. Varför skulle GM, som, får man anta, varit så rädd för att bli påkommen av polis att han slängt bort sin mössa (som ju hittades) och tog av sig sin jacka (kan man förmoda eftersom tanten som ser killen med det "förvridna ansiktet" som sitter på parkbänken talar om dennes tunna klädsel) frivilligt röra sig tillbaka mot mordplatsen där det nu är fullt av poliser? Det mest logiska svaret är att han bodde i närheten och därför var tvungen.
Man kan också vända på det och undra varför GM blev sittande tunnklädd på en parkbänk istället för att springa hem. Kanske för att han var för rädd för att gå hem då hemmet låg för nära brottsplatsen. (Jag vet att jag resonerade tvärtom förra gången jag tog upp det, alltså att GM måste haft långt hem då han annars skulle ha sprungit raka vägen hem och struntat i att slänga av sig till exempel mössa och endast brytt sig om att komma hem... Men ja, jag reflekterade inte kring att GM förmodligen var väldigt rädd för att bli påkommen. Men troligast iallafall att GM, om han bodde i närheten, bodde på "andra sidan" brottsplatsen från ICA sett och inte till exempel bakom ICA-huset, för då hade nog sprungit raka vägen istället för att sitta på parkbänken.)