2014-10-22, 22:53
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Shabbat är lördagen och inte söndagen men allah kanske sade något annat till Muhammed?
Värst är väl ändå när islam går så offensivt att måla svastikor på synagogor.. sådan "övertygelse om Allahs storhet" , är mcyket mycket svårt att ta till sig...

förstår att det är bus av dysfunktionalitet och missanpassad integritet men ändå... varje barn har minst en vuxen bakom sig.

kanske off topic, men jag kanske inte förstår i vilken aspekt ni avhandlar Allah här i denna tråd.

Isf, ber jag om ursäkt.

Korsfararna å andra sidan, kan icke ha haft genomgående godhjärtade att göra med.. vilken otroligt förenklad bild att ha.. ur historia där varenda gudsyrare oavsett vart fingret pekade på i bibeln, måste ha varit svårt anfrätt av detta med ägorätt, jordbruksrätt , förvaltning - när juridik ännu är tvister, individer emellan och länder emelllan.. vad har ens jesus och profetior med det att göra, mer än att sinnen rinner över, där språkförbistring också gjort sitt...

nu har vi dock civilisation, man kommer inte undan med jag-förstår-inte-ditt-språk.

vetenskap och all tvärvetenskap.. har skapat utrymme för goda marginaler att inte hävda "gud" som domaren.. att allah säger si.. god säger så.. jahve si.. totem så... shiva där... afrodite där..

det blir gatalistiskt och fortsatt trams.

människan måste avgöra OM gud, ska ha något att säga till om, och VAR isf.

då behöver man inordna sig, inte särprägla sig, tycker jag.

ot? isf inte meningen. men religiös extremism är ju så äckligt så det går inte att orda om ens.

ändå utvecklas det just för att man glor bakåt och fattar int ens var man är till slut, om man inte skärper sig.

gäller väl alla samfund... inte enbart vildsinta araber.
Citera
2014-10-23, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Som kristen bör du vara medveten om att Moses beordrade att en man skulle stenas till döds för att han arbetade på Sabbaten (Söndagen). Avrättningen verkställdes sen och mannen stenades till döds. Med andra ord så rör det sig om avrättning och inte "lönnmord".

Försöker du säga att amerikanska soldater får lov att mörda oskyldiga för att de bär uniform eller vad var din poäng?

I. Steningen
II. Uniformer

I. Steningen

Jag är inte speciellt bibellärd, det stoppar mig inte. Det är du eller andra som får påpeka bristerna i mina tankar och argumentation. Nedan följer bibelstället:

Citat:
När israeliterna var i öknen ertappades en man med att samla ved på sabbatsdagen. De som kom på honom med detta förde honom inför Mose och Aron och hela menigheten. Mannen sattes i förvar eftersom de inte hade fått något besked om vad som skulle göras med honom.

Herren sade till Mose:

Mannen skall straffas med döden. Hela menigheten skall stena honom utanför lägret.

Menigheten förde honom utanför lägret och stenade honom till döds, så som Herren hade befallt Mose.

Nu mitt resonemang. Vad jag anser vara viktigast i detta bibelställe, är menigheten, folket eller församlingen. Det är där vi och du står i en bildlig mening. Vad händer i bibelstället, vad gör mänskorna i folket?

Några kommer på en man som bryter mot Lagen. Gud talar genom Moses, mannen ska dö. Folket gör som Herren befallt Mose, och går och stenar honom.

Om du föreställer dig att du vore där bland folket. Hade du gjort något annorlunda?

Jag tänker så här. Jag hade kanske haft mod nog att säga ifrån. Jag hade bett ledarna att fråga Gud ännu en gång, kan mannen benådas. Jag hade kanske också haft mod att säga att jag vill avstå från att stena honom. Med den risk det skulle innebära för mitt eget liv. Om hela församlingen hade gjort som jag istället för att blint lyda och gjort det respektfull mot ledarna och Gud, vad hade hänt då? Det kan vi endast drömma om.

II. Uniformer

Det viktiga (i kråksången) är mitt hjärta och ditt hjärta, med risk för att låta patetisk. Jag skriver lite utifrån mig själv och försöker få fram poängen.

Jag har burit uniform. Jag har inte varit i krig. Jag ville inte egentligen göra lumpen. Men tvingades smått in i det av Staten. När jag gjorde lumpen ville jag helst slippa. Om det fanns några våldsfantasier a la actionfilm i mig så blev de rätt snabbt urtagna ur mig. Att skjuta med vapen var astrist exercis. Jag funderade på hur det skulle bli om det blev krig. Då skulle jag skjuta mänskor på riktigt och inte på papperssiluetter. Lång historia kort, jag ville inte då och vill inte idag döda mänskor. Om det blev krig och jag blev inkallad så skulle jag i praktiken nog få lov att att ta mig till kasernen eller till uppbådsstället och beväpna mig. Idag tänker jag att om jag hamnar i ett krig så ska kämpa emot att förråas, sträva att handla etiskt, och döda om jag är tvungen, för jag har inget val. Men jag hoppas jag slapp ställas inför valet eller tvånget att döda.

Det jag beskriver är hur jag fungerar och lite om hur arméutbildning i allmänhet fungerar. Det är en allvarsam lek när det är fredstid. Det är inte arméns syfte att skapa mordiska, hetlevrade terrorister, snarare kyliga soldater. Syftet är att skapa en försvarsarmé, och män som förhoppningsvis kan fungera i samhället i fredstid.

Vad är då lönnmördare och mördare? Om jag skiljer dem från soldater, som jag gjorde i ursprungsinlägget. Jag påstår att det är hjärtat, och nu rör vi oss i trons domäner.

Jag har haft mordiska tankar och känslor, kalla det känslor och tankar i hjärtat. Men jag har aldrig varit nära att förverkliga dessa. Idag när jag är äldre förstår jag att det är vist att inte nära mordiska tankar i hjärtat. Själen, jaget, kalla det vad du vill, skulle ha fördärvats. Jag tror inte heller Gud vill att vi mänskor ska nära mord i våra hjärtan. Gud är barmhärtig, men en fördärvad mänska är det inte. Köper du det jag skriver?
Citera
2014-10-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FridjolfDjaert
I. Steningen
II. Uniformer

I. Steningen

Jag är inte speciellt bibellärd, det stoppar mig inte. Det är du eller andra som får påpeka bristerna i mina tankar och argumentation. Nedan följer bibelstället:

Nu mitt resonemang. Vad jag anser vara viktigast i detta bibelställe, är menigheten, folket eller församlingen. Det är där vi och du står i en bildlig mening. Vad händer i bibelstället, vad gör mänskorna i folket?

Några kommer på en man som bryter mot Lagen. Gud talar genom Moses, mannen ska dö. Folket gör som Herren befallt Mose, och går och stenar honom.

Om du föreställer dig att du vore där bland folket. Hade du gjort något annorlunda?

Jag tänker så här. Jag hade kanske haft mod nog att säga ifrån. Jag hade bett ledarna att fråga Gud ännu en gång, kan mannen benådas. Jag hade kanske också haft mod att säga att jag vill avstå från att stena honom. Med den risk det skulle innebära för mitt eget liv. Om hela församlingen hade gjort som jag istället för att blint lyda och gjort det respektfull mot ledarna och Gud, vad hade hänt då? Det kan vi endast drömma om.

II. Uniformer

Det viktiga (i kråksången) är mitt hjärta och ditt hjärta, med risk för att låta patetisk. Jag skriver lite utifrån mig själv och försöker få fram poängen.

Jag har burit uniform. Jag har inte varit i krig. Jag ville inte egentligen göra lumpen. Men tvingades smått in i det av Staten. När jag gjorde lumpen ville jag helst slippa. Om det fanns några våldsfantasier a la actionfilm i mig så blev de rätt snabbt urtagna ur mig. Att skjuta med vapen var astrist exercis. Jag funderade på hur det skulle bli om det blev krig. Då skulle jag skjuta mänskor på riktigt och inte på papperssiluetter. Lång historia kort, jag ville inte då och vill inte idag döda mänskor. Om det blev krig och jag blev inkallad så skulle jag i praktiken nog få lov att att ta mig till kasernen eller till uppbådsstället och beväpna mig. Idag tänker jag att om jag hamnar i ett krig så ska kämpa emot att förråas, sträva att handla etiskt, och döda om jag är tvungen, för jag har inget val. Men jag hoppas jag slapp ställas inför valet eller tvånget att döda.

Det jag beskriver är hur jag fungerar och lite om hur arméutbildning i allmänhet fungerar. Det är en allvarsam lek när det är fredstid. Det är inte arméns syfte att skapa mordiska, hetlevrade terrorister, snarare kyliga soldater. Syftet är att skapa en försvarsarmé, och män som förhoppningsvis kan fungera i samhället i fredstid.

Vad är då lönnmördare och mördare? Om jag skiljer dem från soldater, som jag gjorde i ursprungsinlägget. Jag påstår att det är hjärtat, och nu rör vi oss i trons domäner.

Jag har haft mordiska tankar och känslor, kalla det känslor och tankar i hjärtat. Men jag har aldrig varit nära att förverkliga dessa. Idag när jag är äldre förstår jag att det är vist att inte nära mordiska tankar i hjärtat. Själen, jaget, kalla det vad du vill, skulle ha fördärvats. Jag tror inte heller Gud vill att vi mänskor ska nära mord i våra hjärtan. Gud är barmhärtig, men en fördärvad mänska är det inte. Köper du det jag skriver?
Läst ditt eget inlägg igen så får vi se om du fortfarande tycker Gud är barmhärtig....
Gud visste att Moses och folket skulle lyda och använde dom för att hen själv inte vågade/kunde/ville straffa mannen.
Citera
2014-10-23, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Så vad är exakt din poäng här?

Allt jag säger är att det finns vissa straff i Islam för vissa handlingar. Det handlar inte om att vara förlåtande eller inte. Till exempel säger Koranen att stöld ska straffas genom att hugga av händerna på tjuvar. Detta är inte någonting som kan bortförklaras via filosofiska argument.

Kan du berätta mera om vad Koranen säger om hur det skall gå till när en tjuv ertappas och man hugger handen av honom?

Krävs det en rättegång enligt Koranen? Vem ska vara domare i rättegången enligt Koranen? Vad är stöld enligt Koranen?

Stöld är ett luddigt ord på svenska. Att ladda ner film från nätet är stöld i någon laglig mening. Att titta på Youtube är en gråzon, visst material är lagligt och annat är olagligt, kommersiellt sett. Knappast är brott mot upphovsrätten, det som avses med stöld i Koranen. Alltså vad säger Koranen att stöld är? Kan ett barn vara tjuv enligt Koranen?
Citera
2014-10-23, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Läst ditt eget inlägg igen så får vi se om du fortfarande tycker Gud är barmhärtig....
Gud visste att Moses och folket skulle lyda och använde dom för att hen själv inte vågade/kunde/ville straffa mannen.

Är du profet? Vad säger du själv?

Du uttalar dig nämligen om vad Guds vilja och motiv är och du uttrycker det inte som att det är din hypotes utan du skriver det som ett påstående, så här är det. Att läsa och tolka bibeln är en sak, att påstå sig vara profet är en annan. Vill du bära profetbördan, så var så god.
Citera
2014-10-23, 15:40
Medlem
Citat:
Nu påstår ingen att Paulus var muslim, men han var Jesu följare och apostel (tror jag det heter).

Många säger att Islam är fridens religion. Ett fåtal muslimer verkar dock vara väldigt radikaliserade, arga och lättretliga, motsatsen till fridfull. Jag påstår att det är så, för det är så jag upplever det ibland. Unga muslimska män kan vara väldigt snarstuckna.

Åt en ung, arg kristen kan man säga tänk på Guds rustning! Vad kan man säga åt en arg islamist? Ifall de tror att Jesus var muslim, så tycker man att de borde ha något liknande. Att det inte är rätt att fullständigt koka över av ilska, när de möts av orättfärdighet och stötande kommentarer.

Från Efesierbrevet,

tyvärr finns är det lätt att jämföra kristendomen med islam men det går inte, islam är så mycket politik och Gud är frånvarandes, de får lita på koranen. ( rustningen är inte koranen )
Kristendomen är att Gud / jesus / Den heliga Ande ( DHA ) alltid närvarandes.

många har påpekat att muslimer är snarstuckna, det har mer med kultur att göra, man får inte ifrågasätta koranen i många muslimska länder, det är som att spotta på Allah.
Citera
2014-10-23, 15:53
Medlem
Citat:
Är du profet? Vad säger du själv?

Du uttalar dig nämligen om vad Guds vilja och motiv är och du uttrycker det inte som att det är din hypotes utan du skriver det som ett påstående, så här är det. Att läsa och tolka bibeln är en sak, att påstå sig vara profet är en annan. Vill du bära profetbördan, så var så god.
Nä,jag är ingen profet. Men jag tycker inte man ska stenas för att man arbetar på fel dag. Om det finns någon gud som bryr sig om oss , så håller den nog med.
Citera
2014-10-23, 16:24
Medlem
Citat:
Nä,jag är ingen profet. Men jag tycker inte man ska stenas för att man arbetar på fel dag. Om det finns någon gud som bryr sig om oss , så håller den nog med.

Jag tror det också. Fast...

Jag trodde inte att jag skulle behöva försvara stening, och då avser jag mannen i berättelsen som stenades för att han samlade kvistar.

Jag har inte läst Moseböckerna mer än en gång och det är för litet egentligen för att jag ska kunna förklara steningen av mannen på ett rationellt sätt. Jag försöker dock med den knappa kunskap jag har.

Mannen som samlade kvistar gjorde myteri. Medvetet eller omedvetet det vet inte jag. Moses ställdes inför ett dilemma, lyda Guds bud eller göra det som känns rätt, vilket kanske var att skona mannen. Gud fattar detta beslut åt dem. Av nåd kan man kanske våga påstå.

Vad hade hänt i denna situation, i berättelsen om Gud sagt skona mannen. Jag lovar, ingen hade förstått någonting. Ska Guds bud följas eller inte. Om Gud hade sagt låt honom leva. Då hade det inte funnits något Israel och ingen Jesus och vi Svenskar hade troligen varit trälar eller vikingar. Okej, det är spekulation, men i princip vore det så.

Gud tar beslutet och ingen annan är egentligen skyldig till steningen.

Om du läser Moseböckerna själv så kommer du nog få bilden av att detta folk som Moses leder inte är några ljushuvuden direkt. Idag är vi mer upplysta fast man inte skulle kunna tro det, men så är det nog.

I och med Jesus, vågar jag påstå att vi inte behöver upprepa det som Moses och folket gjorde, alltså stena män som samlade kvistar. Se min tidigare argumentering några inlägg tillbaks.

Kom ihåg att bibeln kan ses som en utvecklingshistoria, i brist på bättre ord.

Det sagt, jag vill förtydliga att jag är en motståndare till stening idag.

P.S.

När 911 terrorn pågick i USA så sändes jaktplan upp för att skjuta ner jumbojets som misstänktes kontrolleras av terrorister. Det lät horribelt till en början, men sen förstod jag att detta var rationellt. Det är även rationellt av en polis att skjuta ner en man som skjuter med automatvapen bland folk på öppen gata i Sverige.

Det är inte rationellt att stena en kvinna för hor, som exempel. Det tycker inte jag, men det får islamister argumentera för och visa på rationaliteten i det hela.
Senast redigerad av FridjolfDjaert 2014-10-23 kl. 16:34.
Citera
2014-10-23, 16:39
Medlem
Citat:
Jag tror det också. Fast...

Jag trodde inte att jag skulle behöva försvara stening, och då avser jag mannen i berättelsen som stenades för att han samlade kvistar.

Jag har inte läst Moseböckerna mer än en gång och det är för litet egentligen för att jag ska kunna förklara steningen av mannen på ett rationellt sätt. Jag försöker dock med den knappa kunskap jag har.

Mannen som samlade kvistar gjorde myteri. Medvetet eller omedvetet det vet inte jag. Moses ställdes inför ett dilemma, lyda Guds bud eller göra det som känns rätt, vilket kanske var att skona mannen. Gud fattar detta beslut åt dem. Av nåd kan man kanske våga påstå.

Vad hade hänt i denna situation, i berättelsen om Gud sagt skona mannen. Jag lovar, ingen hade förstått någonting. Ska Guds bud följas eller inte. Om Gud hade sagt låt honom leva. Då hade det inte funnits något Israel och ingen Jesus och vi Svenskar hade troligen varit trälar eller vikingar. Okej, det är spekulation, men i princip vore det så.

Gud tar beslutet och ingen annan är egentligen skyldig till steningen.

Om du läser Moseböckerna själv så kommer du nog få bilden av att detta folk som Moses leder inte är några ljushuvuden direkt. Idag är vi mer upplysta fast man inte skulle kunna tro det, men så är det nog.

I och med Jesus, vågar jag påstå att vi inte behöver upprepa det som Moses och folket gjorde, alltså stena män som samlade kvistar. Se min tidigare argumentering några inlägg tillbaks.

Kom ihåg att bibeln kan ses som en utvecklingshistoria, i brist på bättre ord.

Det sagt, jag vill förtydliga att jag är en motståndare till stening idag.

P.S.

När 911 terrorn pågick i USA så sändes jaktplan upp för att skjuta ner jumbojets som misstänktes kontrolleras av terrorister. Det lät horribelt till en början, men sen förstod jag att detta var rationellt. Det är även rationellt av en polis att skjuta ner en man som skjuter med automatvapen bland folk på öppen gata i Sverige.

Det är inte rationellt att stena en kvinna för hor, som exempel. Det tycker inte jag, men det får islamister argumentera för och visa på rationaliteten i det hela.
Gud hade kunnat skonat mannen och i samband med det ändrat på lagen. Det hade nog de flesta varit med på. Det känns som Gud ,speciellt i GT, är som ett litet barn med alldeles för många leksaker.....
Citera
2014-10-23, 16:49
Medlem
Citat:
Gud hade kunnat skonat mannen och i samband med det ändrat på lagen. Det hade nog de flesta varit med på. Det känns som Gud ,speciellt i GT, är som ett litet barn med alldeles för många leksaker.....

Det kanske du har rätt i, Gud hade alldeles för många leksaker, i en viss betydelse, och det vill han inte ha. Så tolkar jag.

Kom ihåg. Rom byggdes inte över natt. För att anknyta tillbaks till det jag skrev, bibeln kan ses som en utvecklingshistoria i mänskligt tänkande och andlighet.
Senast redigerad av FridjolfDjaert 2014-10-23 kl. 16:53.
Citera
2014-10-23, 17:12
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
I. Steningen
II. Uniformer

I. Steningen

Jag tror en av huvudpoängerna bakom bibliska historier om personer som offentligt avrättas på grund av synder de begick, är den poängen att när väl Gud beordrar att någon lag ska följas, ja då ska lagen följas!

Det spelar ingen roll om det är en mindre sak, såsom att arbeta under Sabbaten, det viktiga här är det är Gud som beordrat människan att följa lagen, gör man det inte så förtjänar man inte att leva. Och när väl Gud BEORDRAR människor att verkställa Guds dom och avrätta någon, ja då finns det inte några men, kanske, varför och så vidare, utan man ska lyda och verkställa. Vi har liknande koncept i Islam.

Angående armén, så är det väldigt enkelt, du vägrar att gå med i krig om de säger åt dig att kriga, av enkla anledningen att man inte går ut i krig för några politikers skull. Varför skulle någon svensk till exempel åka till Afghanistan för att någon socialdemokrat eller moderat eller folkpartisk vill det?

Så här rör det sig om ren logik.
Citera
2014-10-23, 17:14
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Kan du berätta mera om vad Koranen säger om hur det skall gå till när en tjuv ertappas och man hugger handen av honom?

Krävs det en rättegång enligt Koranen? Vem ska vara domare i rättegången enligt Koranen? Vad är stöld enligt Koranen?

Stöld är ett luddigt ord på svenska. Att ladda ner film från nätet är stöld i någon laglig mening. Att titta på Youtube är en gråzon, visst material är lagligt och annat är olagligt, kommersiellt sett. Knappast är brott mot upphovsrätten, det som avses med stöld i Koranen. Alltså vad säger Koranen att stöld är? Kan ett barn vara tjuv enligt Koranen?

Nej, barn straffas inte. Stöld är väl när man stjäl egendom från någon annan eller offentlig egendom. Småsaker räknas heller inte in (enligt islamisk praxis).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in