2014-10-23, 09:26
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Assad skall ingenstans, han är Syriens rättfärdige ledare, ett gäng bönder med AK-47or kommer förlora landet till ISIS på 2 månader om dom nu skulle ta över efter Assad. Finns ingen opposition i Syrien.

Det är islamister eller Assad, allt annat är en utopi.

Det var precis vad ASSad ville när han gav stöd åt ISIS. Att kunna springa ut till världen och komma med det här budskapet. Hoppas att FSA förstärks nu så de slår ut både ISIS och ASSad.
Citera
2014-10-23, 09:31
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fearlesstruth
Kan svara på den frågan då jag kommer från latakia,har släkt vänner samt vart där nere i somras samt februari.
Dyrt med mat
Tomater kostar ca 18kr KG
Bensin/Diesel har tredubblats
Från latakia som hade 700 tusen invånare innan kriget finns nu cirka 3.5-5 miljoner invånare
Allt har blivit jättedyrt
Elektricitet finns cirka 60 procent av dagen
Många flyktingar samt gratis mat osv utdelas till folket dag för dag.
Ingen pratar om sin religion längre,folk är rädda för varandra.

Men livet går vidare, folk lever,festar,gifter sig.
men som sagt folket är trötta på kriget.
Att Syriska liran har gått ifrån 5-6 lira per krona "före kriget" till 23-27 lira Nuvarande valuta har gjort så att folket som tjänar cirka 15-25 tusen lira inte klarar sig utan måste ta lån.
Vilket den SYRISKA STATEN GER UT!
Jag fattar verkligen inte hur syrien klarar att hålla i kriget och låna ut pengar till behövande.

Finns en rik man från damaskus som bosatt sig i en villa i syrien och har cirka 2500kvm TOMT där dom byggt FINA tält samt småhus, han ger värme,mat,och skydd åt cirka 2000 flyktingar.

Vill tillägga en sak till alla kurder/syrianer/sunnimuslimer/shiamuslimer/syriska kristna samt druzer
En syrier gör allt för att inte skada en annan,
alla hjälper varandra i vått och torrt.
samt tro mig,alla som pratar så mycket skit om alawiterna "är själv inte alawit" Ni borde åka ner till latakia/tartous OCH se hur dom tar hand om "terroristernas" fruar i olika Camping palats samt refugee camps.
Det man ser i media ser man inte på det riktiga syrien. jag hoppas att ni alla kan vara mer neutrala i denna sidan av konflikten för det sista vi alla behöver är mer blod.
Bekämpa detta kriget! TÄND INTE ELD PÅ DET,varken på ett forum eller i verkliga debatter,
Vårt land är förstört..varför? för att du inte har samma religion som mig?,samma hudfärg? eller har mer makt än mig?.
Jag blir verkligen så jävla ledsen när man ser att olika folkgrupper,religioner samt personer vill tända eld på kriget i syrien
Kurder
kristna
sunni
shia
alawiter
druzer
Vi är inte varandras fiender.
NI VET VEM DEN RIKTIGA FIENDEN ÄR,vi är bara brickor i spelet,LÅT ER ALdrig luras

Fint skrivet! Hoppas verkligen Assad kan styra upp detta här.
Citera
2014-10-23, 09:51
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Det var precis vad ASSad ville när han gav stöd åt ISIS. Att kunna springa ut till världen och komma med det här budskapet. Hoppas att FSA förstärks nu så de slår ut både ISIS och ASSad.

De enda som har gett terroristerna i daesh stöd är turkarna, inte SAA eller Assad. Bara islamsiten Erdogan, saudi, Qatar och ryssarna kan tänkas stödja daesh. Konflikten i Syrien har visat vilka skurkstaterna är och att USA, Syrien och Irak bekämpar terroristerna om inte sida vid sida så iaf från olika håll. Turkarna står på daesh sida, återstår att se hur den skurkstaten kommer agera i Syrien, de lär gå till ännu mera klarhet vad gäller stödet för islamister och daesh i Syrien.
Citera
2014-10-23, 11:10
Medlem
Citat:
Kan svara på den frågan då jag kommer från latakia,har släkt vänner samt vart där nere i somras samt februari.
Dyrt med mat
Från latakia som hade 700 tusen invånare innan kriget finns nu cirka 3.5-5 miljoner invånare

Att Syriska liran har gått ifrån 5-6 lira per krona "före kriget" till 23-27 lira Nuvarande valuta har gjort så att folket som tjänar cirka 15-25 tusen lira inte klarar sig utan måste ta lån.
Jag fattar verkligen inte hur syrien klarar att hålla i kriget och låna ut pengar till behövande.

Finns en rik man från damaskus som bosatt sig i en villa i syrien och har cirka 2500kvm TOMT där dom byggt FINA tält samt småhus, han ger värme,mat,och skydd åt cirka 2000 flyktingar.

Vill tillägga en sak till alla kurder/syrianer/sunnimuslimer/shiamuslimer/syriska kristna samt druzer
samt tro mig,alla som pratar så mycket skit om alawiterna "är själv inte alawit" Ni borde åka ner till latakia/tartous OCH se hur dom tar hand om "terroristernas" fruar i olika Camping palats samt refugee camps.
Det man ser i media ser man inte på det riktiga syrien. jag hoppas att ni alla kan vara mer neutrala i denna sidan av konflikten för det sista vi alla behöver är mer blod.
Bekämpa detta kriget! TÄND INTE ELD PÅ DET,varken på ett forum eller i verkliga debatter,
Vårt land är förstört..varför? för att du inte har samma religion som mig?,samma hudfärg? eller har mer makt än mig?.
Jag blir verkligen så jävla ledsen när man ser att olika folkgrupper,religioner samt personer vill tända eld på kriget i syrien
Kurder
kristna
sunni
shia
alawiter
druzer
NI VET VEM DEN RIKTIGA FIENDEN ÄR,vi är bara brickor i spelet,LÅT ER ALdrig luras
Fint skrivet min vän, och tack för informationen.
Citera
2014-10-23, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolkanq
Ni som hyllar Bashar al-Assad och tror att han har "vunnit" mot de onda banditerna som härjar lite överallt. Mår ni bra? Hur kan ni rättfärdiga ett sådant beetende och kalla er själva för människor? Över 200.000 människor har mist livet p.g.a regimen som behandlar sin egna befolkning som boskap och är redo för "halal" slakt. Över 3 miljoner människor har flytt landet och lever som flyktingar med en tomhet inom sig som bara en "människa" kan beskyllas för och den mördaren heter Bashar al-Assad.

Bashar al-Assad the butcher.

http://th09.deviantart.net/fs70/PRE/i/2012/039/0/8/bashar_al_assad__criminal_against_humanity_by_iman wow-d4p1dsa.jpg
Kommer du ens från syrien?
Du vet inte ett skit om vad som händer i syrien.
Skäm inte ut dig själv trattarn,du vet vem som är dem riktiga mördarna i detta scenario
Citera
2014-10-23, 12:12
Bannlyst
Citat:
Kommer du ens från syrien?
Du vet inte ett skit om vad som händer i syrien.
Skäm inte ut dig själv trattarn,du vet vem som är dem riktiga mördarna i detta scenario

Jag är en människa som lider med befolkningen i Syrien, jag tycker att din älskade diktator ska lämna ifrån sig makten till en demokratisk regering som får stöd av alla muslimer och väst. Ska syrier stödja alawiter för att fortsätta leva under förtryck och misär? Du är inte klok.

Det finns 13% shiiter i Syrien och ni styr landet med våld och barbarism. Att SD fick lika många röster är ganska skrämmande, ni har ju efter allt samma syn på era "medmänniskor".
Citera
2014-10-23, 12:18
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ni som hyllar Bashar al-Assad och tror att han har "vunnit" mot de onda banditerna som härjar lite överallt. Mår ni bra? Hur kan ni rättfärdiga ett sådant beetende och kalla er själva för människor? Över 200.000 människor har mist livet p.g.a regimen som behandlar sin egna befolkning som boskap och är redo för "halal" slakt. Över 3 miljoner människor har flytt landet och lever som flyktingar med en tomhet inom sig som bara en "människa" kan beskyllas för och den mördaren heter Bashar al-Assad.

Bashar al-Assad the butcher.

http://th09.deviantart.net/fs70/PRE/i/2012/039/0/8/bashar_al_assad__criminal_against_humanity_by_iman wow-d4p1dsa.jpg
Dummaste jag läst på länge....det fanns många som tyckte som du i 2012 och början av 2013 men de flesta har öppnat sina ögon och sett vad kriget handlar om.

200000 dog pga av regimen ?
Har du hört om självmordsbombare som spränger upp sig mitt på torg bland civila?
Har du hört om självmordsbombare och bilbomber som riktar sig mot skolor och barn?
Har du hört om vilka frihetsrebellerna är och vilka krav de har?

Vad tror skulle hända med landet om Assad lämnar imorgon?
Citera
2014-10-23, 12:23
Medlem
sorias avatar
Citat:
Jag är en människa som lider med befolkningen i Syrien, jag tycker att din älskade diktator ska lämna ifrån sig makten till en demokratisk regering som får stöd av alla muslimer och väst. Ska syrier stödja alawiter för att fortsätta leva under förtryck och misär? Du är inte klok.

Det finns 13% shiiter i Syrien och ni styr landet med våld och barbarism. Att SD fick lika många röster är ganska skrämmande, ni har ju efter allt samma syn på era "medmänniskor".
Du är en hjärntvättad människa, kan du vara snäll och peka ut denna demokratiska regeringen ? Och berätta för oss vad denna demokratiska regeringen har för planer för Syrien och syrierna?

Kan du berätta varför världen mest brutala diktaturland satsat över 30miljarder dollar på att ta bort Assad?

Kan du berätta för oss varför dessa demokratiska västländer som stödjer "rebellerna" ?

Visste du att majoriteten av regeringen är sunni? Majoriteten av ministrarna är sunni? Och majoriteten av de som stödjer Assad är sunni?
Citera
2014-10-23, 12:23
Medlem
Citat:

Finns inte 13% shiiter i syrien.
Syriens befolkning styr syrien,ingen diktator
Vi har en folkvald president Dr bashar al assad.
Tror du att det går att Fixa fram en demokrati till ett land som syrien på ett regeringsbyte? Tror du på fullaste allvar att det går?
Det går inte att tvinga fram en demokrati,speciellt i syrien.
Det som skulle kunna gå var att alla lade ner sina vapen för att påbörja en fredsprocess mellan alla olika aktörer förutom isis såklart,att alla olika aktörer sätter sig ner i bordet och förhandlar.
Fsa har vägrat.
qatar sponsrade sheiker samt stammar vägrar
utlänska jihadiser vet inte ens hur en fredsprocess går till,Det ända dem gör på dagarna är att skrika profetens heliga namn och lyssna på lugnande bönelåtar om döden.
Sen har vi såklart dem hämndbenägna som någonsin inte kommer att förhandla.
kurder skulle jag kunna tänka mig förhandla med regeringen samt kanske göra något slags avtal

Vem lever under skräck och misär egentligen?
Du kommer inte från syrien så du vet egentligen inte vad som händer där.
Senast redigerad av Fearlesstruth 2014-10-23 kl. 12:28.
Citera
2014-10-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Du är en hjärntvättad människa, kan du vara snäll och peka ut denna demokratiska regeringen ? Och berätta för oss vad denna demokratiska regeringen har för planer för Syrien och syrierna?

Kan du berätta varför världen mest brutala diktaturland satsat över 30miljarder dollar på att ta bort Assad?

Kan du berätta för oss varför dessa demokratiska västländer som stödjer "rebellerna" ?

Visste du att majoriteten av regeringen är sunni? Majoriteten av ministrarna är sunni? Och majoriteten av de som stödjer Assad är sunni?
Ville tacka dig soria,för ditt engagemang i denna tråd,
har följt dig sen början av inbördeskriget och måste verkligen berätta att du har fått ett inflytande på mig.
Tänkte aldrig i livet att jag vill ha något med politik och göra,men har följt nästan vartenda inlägg av dina i mer än 2 års tid.
och har börjat engagera mig politiska intressen där nere.
Tack soria för att du förmedlar den rätta bilden av syrienkonflikten.
Citera
2014-10-23, 12:32
Medlem
sorias avatar
Citat:
Dyrt med mat

Kurder
kristna
sunni
shia
alawiter
druzer
Tack för inlägget
Rika ställer upp för fattiga över allt landet, och även är redo att hjälpa till med återbyggnaden, det finaste jag hörde var när IS/al-nusra sprängde den gamla hängande bron i Dir Ezzor , som alla gillade och var stolta över, som man sjung om hundra tals låtar och var representerade staden, folk i Dir Ezzor grät men en miljonär från Aleppo sagt att han är bygga en ny liknande bro som present till folket i Dir Ezzor.
Priserna är höga och det är så i alla krig men folket hjälps åt så gott de kan, det finaste jag sett var när Haksakah och Kamishli var snabba att ge mat och kläder till flyktingarna som flydde från Irak när IS anföll Mousel och andra städer, trots att dessa människor själva har ont om mat med gärna delar med sig.
I de säkra områden kan man 2-3 familjer bo i en liten lägenhet, en familj i varje rum .
Citera
2014-10-23, 12:37
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
de är MÖ's fjärde största folkgrupp, de är ättlingar till de första människorna som bosatte sig i området de bebor,
Jag väntar fortfarande på bevis från dig (och andra kurder) att kurder har bott länge i områden och städer i Syrien ni hävdar är kurdiska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in