2014-10-23, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
[--]
Vem Erik är intresserar inte oss normala, foliehattar letar visst gärna vidare. Inget i "Eriks" privatliv är något för oss, till exempel vad han gjorde i stugan, vem han är.[--]

Att hitta "Erik" kan i bästa fall hjälpa oss att styrka eller försvaga giltigheten i FM:s "bevis" och möjligen då också ge en antydan om på vilka grunder man agerar i skärgården.

Den 80-årige spetznas-soldaten har tydligen avfärdats som en vanlig svensk farbror, vilket ger vid handen att "allmänhetens tips" kan vara intressanta att skärskåda.
Senast redigerad av ophiaghushannah 2014-10-23 kl. 10:16.
Citera
2014-10-23, 10:14
Medlem
supreme100s avatar
"Fyrbyggaren" har nu stannat efter sin övernattning på Musköbasen.
http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/7504213/vessel:FYRBYGGAREN
Citera
2014-10-23, 10:20
Medlem
elmens avatar
Kan folk sluta konspirera kring varenda fartyg som befinner sig i östersjön? Det kommer alltid finnas fartyg som åker in och ut över Sveriges gränser som jobbar med olika saker.
Citera
2014-10-23, 10:22
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Vad kan detta vara för rackare då?
http://i.imgur.com/Y6cRSsJ.png

Buoy laying Vessel...
Notera var den har stannat till!

Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
"Fyrbyggaren" har nu stannat efter sin
övernattning på Musköbasen.
http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/7504213/vessel:FYRBYGGAREN

Fartyget tillhör Sjöfartsverket och används för översyn av sjöfartsverkets farleder,
fyrar, sjömärken, lysbojar m.m. Har inget med sökinsatsen att göra.
Senast redigerad av BleAivano 2014-10-23 kl. 10:24.
Citera
2014-10-23, 10:23
Medlem
brajzillas avatar
Har dom slutat leta? Helt tvärdött i media...
Citera
2014-10-23, 10:24
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmen
Kan folk sluta konspirera kring varenda fartyg som befinner sig i östersjön? Det kommer alltid finnas fartyg som åker in och ut över Sveriges gränser som jobbar med olika saker.
Ok, jag håller med i grunden. Men att ett "Buoy laying vessel" med stor kran i fören åker till Musköbasen igårkväll för att lämna under morgonen och lägga sig på öppet hav mellan Gotland och Stockholm är väl lite mer intressant än en vanlig finlandsfärja?
Citera
2014-10-23, 10:24
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Fartyget tillhör Sjöfartsverket och används för översyn av sjöfartsverkets farleder,
fyrar, sjömärken lysbojar m.m. Har inget med sökinsatsen att göra.
Ok! Tack för klargörande!
Citera
2014-10-23, 10:27
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Gårdagens "extrainkallade" PK fungerade tydligen...
Citera
2014-10-23, 10:30
Medlem
Kan man bara se fartygets rörelse en dag bak i tiden?
Citera
2014-10-23, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla

Operationen fortsätter. Du kan se själv på Expressen där de sänder lajv.
Citera
2014-10-23, 10:34
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Men vi kan väl ta HKP-4 och sänka ned hydrofonen och om vi får kontakt, fälla torpeden eller sjunkbomberna.

Annars kan vi ju smälla av en 500..1000 kg mina när de passerar de "bemannade" minspärrarna med sina "sensorer".

Ge mig en varning till tack, jag tar den i tvåan.

HKP-4orna är sålda, hydrofonerna är skrotade och/eller sålda och minlinjerna är sedan länge ett minne blott.

Jag anade ett uns av ironi i ditt inlägg men bara för att förtydliga.

Vänligen,
Citera
2014-10-23, 10:46
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolbert
Jag kan försäkra dig om att Finland och Sverige initialt utgör nära 0.00 intresse för Ryssland vid nån sorts mardrömsscenario där Ryssland utför nån sorts överrasknings attack mot NATO

Varför?

Hela syftet med nån typ av attack på NATO vore ju att slå ut dennes offensiva förmågor, varför i helvete skulle man då anfalla och slösa resurser på att slå ut neutrala länders försvar och tappa hela initiativet mot NATO styrkorna?

"men Sverige och Finland är inte neutrala!" Nej i själva verket är vi båda väldigt pro-NATO (och skulle givetvis vara det i ett krig) men våra försvarsstyrkor är just vad de kallas... Försvar, och harmlösa som anfallande styrka vid händelsen av krig!

Så det du påstår att Ryssland skulle anfalla och ta Sverige / Finland som första mål i ett krig med NATO är kanske det löjligaste jag läst i hela tråden.

Hela scenariot är i och för sig löjligt då det enda scenariot vid ett fullt krig mellan NATO och Ryssland skulle bestå av kärnvapenkrig... och inte ens då skulle men slösa en enda missil på varken Sverige eller Finland.

Vid ett krig mellan Ryssland och NATO i Europa är det av oerhörd vikt för den lede Ivan att kontrollera och fullt kunna utnytja Öresund samt att förhindra att NATO-styrkor kan operera från Sverige. Därför är speciellt Sydsverige och Gottland oerhört strategiska mål ur Rysk synvinkel vid en sådan konflikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in