2014-10-23, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Efter att ha trott på den här ubåtsstoryn i fem dagar börjar jag bli lite skeptisk nu. Känns som att man borde ha hittat något vid den här tiden. Även medias intresse börjar svalna nu.

Varfør det? Det ligger flera havarerte ubåter på havbotten rundt omkring i verden.
Citera
2014-10-23, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Precis, men till slut tar drivmedel och livsmedel slut, vad gör de då? Min uppfattning är att de tar sig upp på land, just därför innebär nuvarande fas att bevaka sjö som land för att hitta inkräktarna, de lär dyka upp bokstavlig talat. Jag har en känsla av att vi inom kort har en vild jakt på ett gäng ormätare på slaskmedias förstasidor.

Flyg och markförband är fokus just nu, det är min uppfattning, och det stödjer min teori.

Hoppas att du har rätt!
Citera
2014-10-23, 00:51
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Precis, men till slut tar drivmedel och livsmedel slut, vad gör de då? Min uppfattning är att de tar sig upp på land, just därför innebär nuvarande fas att bevaka sjö som land för att hitta inkräktarna, de lär dyka upp bokstavlig talat. Jag har en känsla av att vi inom kort har en vild jakt på ett gäng ormätare på slaskmedias förstasidor.
Jag tror som du, Försvarsmakten har numera kontroll över situationen och väntar ut "fienden". Annars skulle man inte uttala sig så självsäkert som man gör. Tyvärr känns det osannolikt att de ska försöka sig på att slussa sig ur ubåten och ta sig upp på land med all militär övervakning som finns i området.

Skulle dock gärna se Niklas Svensson tampas med ett Spetsnaz-förband i Expressens Live-TV.

Det blir intressant att se hur (om) operationen fortgår eller utvecklar sig efter morgondagens budgetproposition.
Citera
2014-10-23, 00:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moral2000
Tycker du själv att det verkar som att det finns en nödställd "undervattensfarkost"?
Bara att se till hur operationen löpt under dessa 6 dygn.

Ja, jag har också redovisat varför jag tror så, bara att se mina tidigare inlägg. Om man ska kunna analysera läget seriöst måste man känna till vad Försvarsmaktens enheter används till och hur de arbetar, en kunskap som verkar få förunnat i den här tråden. Jag vill understryka att det jag säger är min tro, jag vet lika lite som de flesta andra, dock baserar jag mina utsagor på mina militära kunskaper förtjänstfullt intjänade i kronans tjänst.

Genom att titta på hur enheterna uppträder och vilka förband och enheter som är kopplade till operationen kan man också dra vissa slutsatser. De behöver inte stämma med verkligheten, dock mer tillförlitligt än att enbart spekulera på lösa boliner. Man behöver en helhetsbild, dock är den ytterst oklar i nuläget, vi ser bara fragment via media. Det innebär att Försvarsmakten trots allt har lyckats mycket väl med att skydda sin operation alla aspekter, bra jobbat, så ska det se ut.
Citera
2014-10-23, 00:57
Medlem
Vad alla tycker att man borde ha hittat något Hur lätt tror ni det är egentligen?
Tänk också på att det kanske redan har gjorts fynd, stora som små. Men man ska inte gå runt och tro att man får reda på allt heller. Kanske inte ens senare.
Som FM sade, tålamod. Naturen under ytan är nog inte alls rolig skulle jag gissa på heller.
Citera
2014-10-23, 01:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Jag tror som du, Försvarsmakten har numera kontroll över situationen och väntar ut "fienden". Annars skulle man inte uttala sig så självsäkert som man gör. Tyvärr känns det osannolikt att de ska försöka sig på att slussa sig ur ubåten och ta sig upp på land med all militär övervakning som finns i området.

Skulle dock gärna se Niklas Svensson tampas med ett Spetsnaz-förband i Expressens Live-TV.

Det blir intressant att se hur (om) operationen fortgår eller utvecklar sig efter morgondagens budgetproposition.

Jag skulle också vilja se Niklas konfrontera Oleg, dock tror jag att Niklas med kamrater kommer att lyckas mycket bra oavsett vilket förband han tjänstgör i. Det har nämnts att amfibieförband deltar i insatsen och med största sannolikhet finns kustjägare och bassäkerhetsförband på plats, de är specialutbildade för att möta enheter ur t ex. Spetsnaz. De vet hur de förväntas uppträda och jobbar således därefter, spännande.
Citera
2014-10-23, 01:01
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Jag har en känsla av att vi inom kort har en vild jakt på ett gäng ormätare på slaskmedias förstasidor.

Flyg och markförband är fokus just nu, det är min uppfattning, och det stödjer min teori.

Min känsla är att när incidenten är över kommer fm offentligt konstatera att främmande makt gjort intrång på svensk kust. Svenskt försvar behandlade incidenten väl men kan p.g.a. säkerhetspolitiska skäl inte gå in på ytterligare detaljer.
Ergo, politik och diplomati har bedrivits vilket vi plebejer har föga med att göra.
Citera
2014-10-23, 01:02
Medlem
Jag letade reda på Facebook-konton till alla som bor på Ornö och är födda mellan 1995 och 1984 utan att hitta någon som är i närheten lik "Erik". Jag har tagit hjälp av försvarsmaktens karta med inringade områden. I den första kartan försvarsmakten släppte var hela Jungfrufjärden inringad, i senare skede släppte försvarsmakten en uppdaterad karta med markering på Ornö. Jag har kollat alla bryggor och tomter kring hela Jungfrufjärden och Ornö utan att hitta rätt plats. Är det någon som blivit klokare på detta?
Citera
2014-10-23, 01:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thepirate
Jag letade reda på Facebook-konton till alla som bor på Ornö och är födda mellan 1995 och 1984 utan att hitta någon som är i närheten lik "Erik". Jag har tagit hjälp av försvarsmaktens karta med inringade områden. I den första kartan försvarsmakten släppte var hela Jungfrufjärden inringad, i senare skede släppte försvarsmakten en uppdaterad karta med markering på Ornö. Jag har kollat alla bryggor och tomter kring hela Jungfrufjärden och Ornö utan att hitta rätt plats. Är det någon som blivit klokare på detta?

Nämnde han inte något om att de var på sommarstället? I så fall behöver han inte vara skriven på adressen.

Har tråden konstaterat att bilden är tagen ifrån Ornö?
Citera
2014-10-23, 01:08
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Efter att ha trott på den här ubåtsstoryn i fem dagar börjar jag bli lite skeptisk nu. Känns som att man borde ha hittat något vid den här tiden. Även medias intresse börjar svalna nu.

Man har förmodligen funnit någonting. Vad vet endast Försvarsmakten, och Försvarsmakten allena bestämmer när resultatet av underrättelseoperationen skall redovisas för allmänheten.

Det är jättebra att medias intresse börjar svalna, för då får FM arbeta ostört.

En ubåt behöver det nödvändigtvis inte handla om, istället kan det röra sig om olovligt installerade instrument för navigering, signalering eller nödsituationer. Givetvis kan det också vara så att det är en obemannad farkost som har varit inne på svenskt territorialvatten.

Någonting har hänt. Försvarsmakten har uppfattat någonting. Vad får tiden utvisa.
Citera
2014-10-23, 01:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Min känsla är att när incidenten är över kommer fm offentligt konstatera att främmande makt gjort intrång på svensk kust. Svenskt försvar behandlade incidenten väl men kan p.g.a. säkerhetspolitiska skäl inte gå in på ytterligare detaljer.
Ergo, politik och diplomati har bedrivits vilket vi plebejer har föga med att göra.

Så kan det bli, inte osannolikt anser jag. Dock kan skeendet bli något helt annat. Ponera att vi fiskar upp en miniubåt, jagar en besättning, vad gör Putin då?

Den begränsade militära insatsen mot Sverige som vi är många som har varnat för under lång tid kan bli ett faktum. En begränsad militär operation i skärgården för att undsätta ryska medborgare.

En sådan operation kan komma som en blixt från klar himmel, räddningen går fortare än vi hinner reagera. NATO? Haha, inte i det läget, det går för fort.
Citera
2014-10-23, 01:10
Medlem
Detta Ryska fartyg ser intressant ut.... Ska visst bara ut på tur sen tillbaka till kaliningrad. Med kran och allt. Är det en strålningsvarning som sitter på skrovet?

http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/8418435/vessel:KAPITAN_MARTYSHKIN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in